T
Om Pengar inte är på Kontot ,den dagen man ska Överlämna Nycklarna, vad ska man göra då ? Ska jag hålla Nycklarna tills Pengar finns på Konto ?

tommib
Ja, det är lämpligt. Säljer du utan mäklare? Du bör göra upp affären på ett bankkontor för att undvika strul åt något håll.

• Gilla
andyv och 2 till
  • Laddar…
T
tack

Det normala är ju att man träffas köpare och säljare, antingen hos banken (oftast köparens bank), eller hos mäklaren. Och banken överför då pengarna till säljaren och ev. återbetalning av lån som säljaren har, direkt på mötet. Storbankerna har en speciell "clearingtjänst" där mäklaren kan ringa in under mötet och så fixar banksidan penningöverföringen. Det behöver förberedas, med tidsbokning och uppgifter om vilka lån som skall avslutas, kontonummer för dem osv.

Om köparen eller säljaren inte kan närvara, så bör de skicka ett ombud med fullmakt att avsluta affären. Det är ju inte bara penningöverföringen, utan även köpebrevet som skall skrivas på. Observera att köpekontrakt och köpebrev är två olika handlingar. Köpebrevet skall skrivas på på tillträdesdagen, och är köparens "bevis" på att nu vara ägare, det ligger till grund för lagfarten senare.

Att göra upp affären på avstånd är inte säkert för någondera parten. Nycklarna är bara en praktisk detalj, det väsentliga är köpebrevet. Och du bör som säljare inte skriva på köpebrevet om inte du samtidigt får pengarna, och köparen bör inte betala något innan köpebrevet är påskrivet. och framförallt skall man som köpare inte betala om inte säljarens ev. lån löses i sin helhet samtidigt.

T
Låter konstig ! Inte betala innan Köpebrev är undertecknad och inte betalar innan brevet är underteckna ? Har jag ine Pengar på Konto skriver jag inte under. Har du inte skrivit under få du inget Pengar på ditt Konto ?

Problemet för köparen är att om du kräver att få in pengar på ditt konto innan du skriver på köpebrevet, så kan du strunta i att skriva på köpebrevet, köparen har då inget annat är en synnerligen osäker fordran. Köparen har inget hus.

Det behöver ju inte vara så att säljaren luras och låter bli att skriva på, säljaren kan ju råka gå ut framför en lastbil innan han skriver på.

Det är därför man skall träffas så att båda sakerna sker i samma rum vid samma tillfälle.

Kan ena parten inte närvara så ordnar man ett ombud med fullmakt.

hsd
säjer Du privat så gör avslut på banken med underskrift penningöverföring och nyckelöverlämnande

Tysk skrev:
Låter konstig ! Inte betala innan Köpebrev är undertecknad och inte betalar innan brevet är underteckna ? Har jag ine Pengar på Konto skriver jag inte under. Har du inte skrivit under få du inget Pengar på ditt Konto ?
Det är just därför man bör befinna sig på samma fysiska plats när detta sker d.v.s. hos en bank eller en mäklare. Traditionellt sätt går det till precis så som hempularen beskriver ovan, d.v.s. att köparen bokar in transaktionen till en viss tidpunkt så banken har allting förberett. Sedan ringer mäklaren till banken och kontrollerar att pengarna är överförda. Först då skriver man under papperna. Alt. skriver man på först, men så får man snällt sitta kvar och vänta tills pengarna kommit in.

Just det där med ombud med fullmakt kan vara lite struligt. När jag köpte min första lägenhet för många år sedan så var säljarna ett gift par. Vid överlåtelesen på banken närvarade bara maken. Han hade en fullmakt från sin fru att skriva på alla handlingar rörande försäljningen.

Men min bank underkände fullmakten, eftersom den inte stipulerade att han hade fullmakt att ta emot betalning för fruns andel. Banken menade att frun i efterhand skulle kunna hävda att hon inte hade fått betalt för sin andel. Det slutade med att säljaren fick öppna ett gemensamt konto i banken där det bara gick att få ut pengarna om både han och frun skrev på uttaget. Och så fick jag betala till det kontot.

Tysk skrev:
Det är viktigt att hålla isär sakerna här, vid ett fastighetsköp (och även många andra köp med höga priser) skriver man oftast på två olika dokument.

Det ena är ett köpeavtal. Det är en överenskommelse om att affären ska göras. I samband med köpeavtal betalar man ofta handpenning. Om någon av parterna sen inte genomför affären så blir den parten skadeståndsskyldig i och med att det är ett avtalsbrott.

Det andra är köpebrevet, som är själva överlåtelsen. Det skriver man inte under förrän villkoren i köpeavtalet är uppfyllda (t.ex. att köpeskilling är erlagd, besiktning gjord och såna saker).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.