29 610 läst ·
19 svar
30k läst
19 svar
Ej utförd flyttstädning
Vi har vid två inflyttnings-tillfällen haft en oerhört dålig städning som upptäcktes vid inflyttning. Vid båda dessa tillfälllen har säljaren betalat för resterande städning.
Vi har dessutom råkat ut för att (som säljare) köparen inte var nöjd. Vi ansåg att det var bra städat, likaså städfirman vi anlitat, och köparen fick nöja sig med detta.
Vi har dessutom råkat ut för att (som säljare) köparen inte var nöjd. Vi ansåg att det var bra städat, likaså städfirman vi anlitat, och köparen fick nöja sig med detta.
Intressant. Tillträdet anges ju i de skriftliga avtal som ligger till grund för fastighetsöverlåtelsen. Säljaren ska före tillträdet städa huset om detta avtalats.Anna_H skrev:
Menar du då att säljaren trots detta har rätt att städa efter tillträdet? Skulle det inte kunna vara så att köparen kan ge säljaren möjlighet att städa eller annars begära prisavdrag motsvarande den dåliga städningen?
Om det är en tjänst man köpt kan jag förstå - då brukar en avhjälpanderätt finnas. Men att ett kontraktsvillkor inte följts vid en fastighetsöverlåtelse skulle medföra en avhjälpanderätt? Det får du gärna utveckla vidare (jag misstror dig inte, du skulle inte uttala dig så säkert om du inte hade kött på benen - jag resonerar bara löst).
Som sagt säljaren som har ansvaret. Men städfirman med, och rekommenderar alltid att försöka nå varandra direkt.
Så det inte blir flera som dialogen är runt.
Bra städfirmor brukar även återgärda problem om kunden inte är nöjd.
Så det inte blir flera som dialogen är runt.
Bra städfirmor brukar även återgärda problem om kunden inte är nöjd.
Jag vet att det finns Människor som säger att det inte är <<<<<<städat riktig medan de flesta säger att det är jättebra. Bara att ha glömt en Fläck som kom till utan att nån såg den so kan en Köpare säga att det inte är Städat som de vill. Kallas de petitiös ? Det finns bara de som kan Städa och andra inte. Tyvärr råkat ut för sån person.
Klicka här för att svara