Kan man komma med krav på säljaren för otillräcklig (ej utförd öht...) flyttstädning när det är sagt att det är utfört (av firma dessutom)? Eller är det sådant man själv ska ha upptäckt? När i sådana fall?

Det fanns lite viktigare saker att ta reda på än att be om pappren från städfirman/flytta grejer i köket innan/vid tillträde men vill ändå kolla om det finns någon möjlighet att få ersättning för några dygns (äckligt) skurande q(;^;)p

Självklart är allt dokumenterat (och snart bortstädat :D).

Klagomålet ska ske innan tillträde så att säljaren har chans att rätta till misstaget.

Klagomålet kan ske VID tillträdet - Det är ju då man ser och kan inspektera städningen. Många städfirmor (Iaf de två jag anlitat vid flytt) kör med garanti att köparen kan klaga vid tillträde och därigenom få mer ordentligt städat om det inte duger.
Vid samtliga tillfällen ( två när jag sålt och en när jag köpt ) har det funnits städprotokoll om vad som genomförts.

Mao man kan reklamera städningen om det anses otillräcklig.
Efter att ha sett HUR dom städar vid en flytt så blev jag imponerad - Don tog verkligen ALLT som man själv inte varit nära på ngt år.

Detta gäller 2 olika städfirmor i Stockholms området.

Anna_H skrev:
Klagomålet ska ske innan tillträde så att säljaren har chans att rätta till misstaget.
Hmm, jag kanske tänker fel, men hur ska man klaga på städningen innan tillträdet? Jag gissar att poängen var att man ska klaga direkt vid tillträdet när man ser att det är ostädat. Men är det verkligen sunkigt och säljaren anlitat en firma för flyttstädningen så kanske det räcker med att vända sig till säljaren som förmodligen betalt en hel del för städningen så säljaren kan kontakta firman som utfört arbetet. Då ligger det väl i både säljarens och köparens intresse att städningen är ordentligt utförd.

Om du klagar EFTER tillträdet kan inte säljaren städa, vilket de har rätt till.
När det gäller en bostad man köper innebär detta givetvis att det enda tillfället man kan anmärka på städningen är exakt vid tillträdet, vilket man då får skjuta upp så att de får städa om de vill.

Vi inspekterade städningen ett par dagar innan tillträdet.

Anna_H skrev:
När det gäller en bostad man köper innebär detta givetvis att det enda tillfället man kan anmärka på städningen är exakt vid tillträdet, vilket man då får skjuta upp så att de får städa om de vill.
Precis!

När jag köpt hus har det där med städning varit väldigt noga reglerat i kontraktet, både när det skulle inspekteras och hur man skulle klaga. Har du kollat ditt kontrakt?

H
Om ni har städat nu så har ni inga bevis på att det var dåligt städat. Det blir nog svårt att få ut någon ersättning nu.
Har ni tait några foton?

andersmc skrev:
När jag köpt hus har det där med städning varit väldigt noga reglerat i kontraktet, både när det skulle inspekteras och hur man skulle klaga. Har du kollat ditt kontrakt?
I detta fallet var det som sagt ganska mycket annat som var mer relevant än just städningen, vi är medvetna om att vi borde kollat den innan/direkt vid tillträdet. Får kolla kontraktet igen, men nja, det var inte noga reglerat iaf.

HEM2121 skrev:
Om ni har städat nu så har ni inga bevis på att det var dåligt städat. Det blir nog svårt att få ut någon ersättning nu.
Har ni tait några foton?
Läste du klart mitt inlägg? Självklart har vi foton där det syns väldigt tydligt :)

H
fidelie skrev:
Läste du klart mitt inlägg? Självklart har vi foton där det syns väldigt tydligt :)
Då finns det ju en liten chans om städfirman är välvillgt inställd och om du har en godtagbar anledning att du inte kontaktade dem före ni började städa. Som det påpekas tidigare har städfirman rätt att åtgärda det undermåliga arbetet.

HEM2121 skrev:
Då finns det ju en liten chans om städfirman är välvillgt inställd och om du har en godtagbar anledning att du inte kontaktade dem före ni började städa.
Vad Har städfirman med saken att göra? Det är säljaren som skall se till att huset är städat.

H
Nyfniken skrev:
Vad Har städfirman med saken att göra? Det är säljaren som skall se till att huset är städat.
Spelar roll, kontakta till dem som det berör, huvudsaken att frågeställaren kan få hjäp att gå vidare.

Säljaren måste få en chans att rätta till problemet. Om man väljer att rätta till bristerna i städningen själv så innebär det att man accepterar städningen som den var och då är man inte berättigad till någon ersättning.

De flesta städfirmor säljer en godkänd flyttstädning till säljaren. Finns det brister kommer de och rättar till den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.