sysmali
Har nu talat med två mäklare i stockholm som säger att marknaden för åtminstone hus har mattats rejält sista månaden. De menar att det finns en osäkerhet i samband med amorteringskravet vilket gör att köparna blivt avsevärt försiktigare.

Själv var jag på visning i ett populärt område. Huset var helt ok, badrummen renoverade, taket omlagt och dränering utförd sista 3 åren. Utgångspriset var inte tokskrämmande med tanke på området. På båda visningarna var det totalt ca 30 par.

Än så länge finns inget bud - hade garanterat inte skett bara för 2 månader sedan. Då hade nog huset gått innan visning.

Är det en sättning på gång?

K
Vi har väl passerat gränsen för amorteringsfria lån nu så inna n folk förstår att staten återigen kommer fega ur så är de väl osäkra. Tror inte vi får en större sättning utan om någon månad är det buisness as usual igen.

Det är storstäderna som drabbas hårdast av amorteringskravet där jag även gissar fler än genomsnittet haft amorteringsfritt pgr av de extremt höga priserna. I mellansegmentet tror jag priserna kommer att pressas nedåt. Det kommer också komma otrevliga skattehöjningar/avgiftshöjningar från stat, kommun och landsting (Se SKL:s rapport) inom kort för att klara av det stora migrationstrycket. Detta alldeles oavsett kompletterande nedskärningar. Sammantaget är min bild pessimistisk närmsta åren men jag tror vi ser skillnad redan till hösten. Som köpare tror jag man gör klokt att avvakta om inte drömboendet dyker upp.

sysmali
Har noterat att flera objekt i mitt intresseområde i stockholm nu har en tredje visning, förmodligen pga låga eller uteblivna bud. Detta hade absolut inte hänt för 2-3 månader sedan.

Att mina mäklarkontakter menar att det är en tillfällig dipp pga oro, återstår att se.

sysmali skrev:
Själv var jag på visning i ett populärt område. Huset var helt ok, badrummen renoverade, taket omlagt och dränering utförd sista 3 åren. Utgångspriset var inte tokskrämmande med tanke på området. På båda visningarna var det totalt ca 30 par.

Än så länge finns inget bud - hade garanterat inte skett bara för 2 månader sedan. Då hade nog huset gått innan visning.

Är det en sättning på gång?
Det är inte omöjligt att ett någon försöker köpa loss huset före 1:a juni för att slippa ett lagbundet amorteringskrav, men att detta inte sker öppet utan via villkorade bud till mäklaren ("Vi betalar xxx kr, men då måste kontraktet skrivas på senast 31/5".)

Den här typen av avsvalning har vi haft i perioder de senaste 5 - 10 åren. Men så länge vi fortsätter att ha en monumental obalans i tillgång och efterfrågan så kommer priserna fortfarande att bestämmas av folks betalningsförmåga. Inte av vad vi vill betala.

Det som kan få till ett riktigt prisfall är om betalningsförmågan för många går ned kraftigt. Så att många tvingas sälja för att de helt enkelt inte har råd att bo kvar. Och för det krävs det en riktigt djup lågkonjunktur. Smärre justeringar i betalningsförmågan, såsom amorteringskrav, skattehöjningar osv, kommer bara att ge en mindre nedgång av efterfrågan, som snabbt balanseras av att färre då blir intresserade av att sälja, så priset ligger ungefär kvar.

Prisfall blir det först när många MÅSTE sälja, samtidigt som nästan ingen har råd att köpa.

• Gilla
buspojken och 1 till
  • Laddar…
Jag hade ett möte med min bankkontakt förra veckan
och där hade dom känt av att det svalnat ganska mycket senaste månaden.
Han förklarade då att det har att göra med amorteringskravet, eftersom köparen måste ha skrivit på köpebrevet (alltså fått tillträde) innan 1 juni.

Det låter som en lite konstig förklaring, för det är inte tillträdesdatum som avgör utan datum för bindande kontrakt. Så skriver du på för en ny bostad i slutet på maj så gäller inte amorteringskravet, även om du inte tillträder förrän vid Jul.

Det borde öppna ett gyllene tillfälle för de säljare som vill sälja utan att köparen skall "strula" med besiktningskrav. Avtalet måste få bindande verkan före 1 Juni, alltså de som skriver på sista dagarna i Maj kan inte ha en bes. klausul i avtalet.

Jag är väl insatt i marknaden de senaste månaderna då vi varit på jakt efter nytt hus sedan i december, köpt nytt hus i april och just nu har budgivning på vårt befintliga hus.

Det är just nu många säljare på marknaden som försöker sälja samtidigt innan amorteringskravet tas i drift 1 juni. Detta gör att de lite sämre objekten går lite trögt men de verkar fortfarande säljas, fast efter lite längre tid. Många objekt säljs fortfarande innan visning då det kommer in bra bud på förhand. Andra objekt har en normal budgivning medan de lite sämre objekten verkar behöva en tredje visning för att få fart på budgivningen. Flera hus jag följt har haft väldigt långa budgivningar på 1-2 veckor istället för normala 2-4 dagar men slutsumman blir fortfarande hög så det är mest tidsaspekten som förändrats.

hempularen skrev:
Det låter som en lite konstig förklaring, för det är inte tillträdesdatum som avgör utan datum för bindande kontrakt. Så skriver du på för en ny bostad i slutet på maj så gäller inte amorteringskravet, även om du inte tillträder förrän vid Jul.

Det borde öppna ett gyllene tillfälle för de säljare som vill sälja utan att köparen skall "strula" med besiktningskrav. Avtalet måste få bindande verkan före 1 Juni, alltså de som skriver på sista dagarna i Maj kan inte ha en bes. klausul i avtalet.
Jag fick tillträde till mitt hus förra veckan, konstigt i så fall för det var vad min bankman sa.

Oijoij skrev:
Jag fick tillträde till mitt hus förra veckan, konstigt i så fall för det var vad min bankman sa.
Det är absolut datum för kontraktet som gäller. Så länge man skriver kontrakt senast 31 maj spelar det ingen roll om inflyttningen inte blir förrän till jul.

sysmali
Även om jag hinner skriva på innan den 31 maj, så ska ju mitt objekt ut på marknaden och då kommer de nya reglerna att gälla för eventuella köpare. Vad innebär det för slutpriset?

Redigerat:
sysmali skrev:
Även om jag hinner skriva på innan den 31 maj, så ska ju mitt objekt ut på marknaden och då kommer de nya reglerna att gälla för eventuella köpare. Vad innebär det för slutpriset?
Det beror helt på objektet; hur attraktivt är det, vem tilltalar det och vad är utgångspriset? De mer attraktiva objekten kommer troligtvis inte påverkas så mycket av amorteringskravet på kort sikt då det fortfarande råder stor brist på bostäder på många orter. Det finns faktiskt en hel del människor som inte påverkas av amorteringskravet, t ex de som nyligen har sålt sin bostad och sitter med en vinst.

De mest "galna" budgivningarna det senaste åren har varit på objekt i "mellanprisklass" eller lägre som har tilltalat en stor mängd spekulanter, många yngre (par) som kanske köper sin första eller andra bostad. Jag tror att det är dessa som kommer att påverkas mest av amorteringskravet då det innebär en ökad "utgift" som gör att man får mindre över i plånboken varje månad.

Fast förstagångsköpare har oftast två olika begränsningar. Det är dels betalningsförmågan så som banken definierar den (att man skall tåla typ 7% ränta). Dels kravet på kontantinsats.

En förstagångsköpare har ofta svårt att få ihop 15% till kontantinsatsen. Jag tror att det är vanligare att begränsningen ligger på kontantinsatsen än på betalningsförmågan. Det är främst de som har kapital, men för låga inkomster som påverkas negativt av amorteringskravet.

Det kan iofs. förefalla som en osannolik grupp, för har man för låg inkomst så kan man troligen inte heller "råspara" ihop ett stort kapital snabbt. Men där kommer ofta finansiering från föräldrar in i en eller annan form.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.