T
Det finns ingen Klausul.

Det ä väldigt svårt att förstå vad som har hänt.

TS - försök förklara lite mer utförligt vad som egentligen har hänt, och i vilken ordning. Då kanske du kan få några tips på hur du kan hantera situationen. Eller ta hjälp av någon du känner som har koll på saken och förstår processen.

• Gilla
Tysk
  • Laddar…
Det är som sagt svårt att hänga med i vad som har hänt så TS får gärna förtydliga. Men min tolkning efter att ha lusläst TS alla inlägg här är att TS har inför försäljningen "varudeklarerat", alltså besiktigat, fastigheten. Det är budgivning och den som vinner budgivningen "erbjuds" möjlighet att besiktiga fastigheten själv (men då med brasklappen att säljaren kanske väljer budgivare 2), hon väljer att avstå egen besiktning men pratar med besiktningsmannen som utfört varudeklarationen. Avtalet signeras utan besiktningsklausul. Sen går hon igenom huset på plats tillsammans med säljarna (TS med fru) och upptäcker då ett 'fel' som inte noterats i besiktningen och vill då yrka avdrag för detta.

Tysk - rätta mig gärna om jag uppfattat fel!

Om min beskrivning ovan stämmer så har köparen ingen möjlighet att dra sig ur utan stora omkostnader.

T
Åttioettan : Ja. Du har rätt med det du beskriver . Om jag skulle beskriva hela Historien skulle jag tro att Folk skulle tröttna på allt. Vi är inte de Yngsta mera men jag har oftast den Uppfattning att Unga tror att man är Dum när man är Gammalt .

Ja om vi antar att det stämmer som 81an sammanfattat så kan inte köparen komma och häva köpet eller kräva avdrag på priset, iom. att avtal utan villkorsklausuler vinner laga kraft direkt.

Men OM köparen nu strular så kan det bli en jobbig tid, köparen har inte alltid klart för sig vad det innebär att skriva på ett avtal. Numera när de flesta butiker har förmånliga "ångervillkor" så är det inte alla som fattar att det går inte att bara lämna igen ett hus man blir trött på.

T
Det finns ingen Klausul eller nåt annat som skulle stå i Kontraktet.

Mikael_L
Kontraktet borde vara fullt av olika klausuler.

Frågan är om det finns någon klausul för köparen att avbryta köpet.

T
Det finns inget som säger nåt om det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.