Köpa & Sälja hus
Rickard Ohlin: Och med vattenburen elvärme kan man konvertera till värmepump i många fall (men du kan inte få ut samma effekt) Krypgrunden behöver inte vara ett problem och går att åtgärda. Hus byggda på 70-talet är välja mellan fukt i krypgrund eller fukt i platta på mark , båda med mikrobiell påväxt och ev problem. Som det finns etablerade tekniker för. Hade helre haft krypgrund än platta då
Holmspel: Våra grannar hade sin lägenhet ute för försäljning. Fyra visningar varav på två utav dom så kom ingen alls. På den första kom det 3-4 stycken och på den sista kom det två. Lägenheten var "rätt" prissatt men gick ändå upp drygt 340000:-. Man ska alltså inte misströsta för att det kanske ser lite blekt ut med intressenter.
hempularen: Jag skulle tro att "överlåtelseförsäkring" i det här fallet innebär att bes. mannen har en ansvarsförsäkring som omfattar ansvar för fel som han kan tänkas göra inom ramen för överlåtelsebesiktningar. Dvs. (om jag har rätt) så kan du anlita bes. mannen för överlåtelsebesiktningar. Om han skall anlitas för ex. en slutebesiktning av ett bygge, så skulle jag nog kolla lite
Chrissofsweden: [citat] Håller med i allt. Sen om huset är tillbyggt under hela 1900-talet så har du garanterat olika standarder överallt. Dvs i vissa lägen kan du inte renovera en sak utan att behöva riva något annat. Tänk vatten och avlopp till badrummen, hur och vart går dom? Vi tvingas renovera kök och hall för att kunna dra nytt vatten till badrummet.
yonna: Det finns mycket teknik i ett så nytt hus. Be om samtliga manualer. Visserligen går det att finna merparten på nätet men det är inte fel att låta dem bli nattlektyr! Husritning, tomtkarta, bygglovshandlingar, fastighetstaxering, ventilations-och elritningar är bra att ha. Är du okänd i trakten är tips på vvs-are, elektriker etc också bra.
thomasx: [citat] Nja, det är ju inte av oaktsamhet, det är ju medvetet och då snarare någon form av bedrägeri.
michfris: En annan fråga du bör ställa dig är ifall du vill och har möjlighet att ha din bostad osåld under (tre månader?) kontraktstiden och under tiden notera intressenterna för en senare kontakt? För att sedan göra ett nytt försäljningsförsök med din bulvan. Jag ifrågasätter inte ifall du har pengarna utan ifall du har räknat in det extra arbetet och ifall det är värt det? Hemverket
under_construction: Det är flera av husen i det området som fungerar som företagshotell eller liknande idag. Lite längre in på vägen tror jag dock att alla används som bostäder. Hittade grannhuset. Nysålt! https://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?objektID=1285374&p=14a0814f980&jg4309s=139cfe&f933x19a=139cfe&dw30fz=139cff http://bojakt.se/bostad/61485
Anna_H: Det är väldigt skönt att slippa ståhejet med visningar och budgivningar och folk som ska dribbla med besiktningar, förhandla om priset pga skador de upptäckt och sådant. Så att lägga ett bud och meddela att "lagt kort ligger" så att säljaren vet säkert att de inte kommer att få tjafs från köparen de närmaste åren (vilket ju många här fått/givit) kan vara en nog så bra
Anna_H: Av det du skriver kan man ana väldigt dåligt skick. Dåligt underhåll avspeglas inte i taxeringsvärdet, då det som sagt baseras på försäljningar av andra hus. Sedan spelar också tomtstorlek in, då det på många håll är väldigt felvärderat kvadratmeterpris. I vårt område har de gamla husen med hel källare och 2-3000 kvm tomt bara ett par hundra tusen högre taxeringsvärde än
Martin_B: [citat] Och så finns det de som överhuvudtaget inte bryr sig eller ens tänker på det. För tittar man på det området och just husets placering vid vägen, så anser jag personligen (återigen väldigt individuellt) att vägen är ett betydligt större problem och betydligt mer avskräckande för de flesta än själva dagiset. Så om man nu kan tänka sig att bo där "ute" vid vägen
pelpet: Bevisproblematiken blir reell först när man möts i domstolen. Förhoppningsvis väljer säljarna att göra rätt för sig inför hotet om domstol.
svartöra: "Trygghetsvakten" är en produkt bestående av en värmekabel med styrenhet som sitter under blindbotten och värmer upp den lite så att den relativa fuktigheten minskar. Den avfuktar alltså inte men ser ändå till att hålla blindbotten och bjälklag torrare än om det inte hade varit någon Trygghetsvakt monterad. Drar kanske 1000 kWh om året, men det får man mäta upp. Det låter som att
Krille4: [citat] Med en enkel app fotograferar och arkiverar man lätt minst 300 kvitton på en timme. Köparen har trots allt betalat ett antal miljoner på huset så nog tycker jag att man kan bjuda hem honom en timme och låta honom fotografera kvitton kopplat till huset. Så länge köparen är trevlig ser jag bara fördelar med att hålla en god relation med honom. Det tror jag att man har igen i
drdew: Har samma situation med finansiering av hyttebygge i Norge och den banken som jag diskuterar med är Nordea (Norge). Detta är nära gränsen. Något krav på lönekonto i Norge har inte kommit upp men det kan ju tänkas att banken vill att man växlar till Nordea i Sverige.
yonna: Grattis! Jag köpte själv ett egnahemsbygge från 1925 i centrala Malmö och bodde där över 20 år. Det var varsamt renoverat då jag köpte det och jag hade över huvud taget inga problem med huset under alla dessa år. Semestrarna användes till att sköta underhåll - vilket alla hus kräver. Men man kunde bygga hus på den tiden!
Annette2014: Är det någon som kan rekommendera en besiktningsman för ett totalrenoverat äldre hus (1909) i Norrtälje kommun?
Danne_83: I mitt fall har jag även gjort en total ombyggnad så generellt bör jag få in mina kostnader som värdehöjande utgifter om jag tolkat reglerna rätt. Det låter bra. Det är så jag resonerat men inte kunnat hitta någon information om. Ska inte sälja huset nu men är bra att spara rätt kvitton och även veta hur stor skatt man eventuellt drar på sig om man ska byta bostad.
Danne_83: Moderator ta bort denna tråd då jag startat ny med endast en fråga.
Veronia: Ja, absolut. Fast nu blir jag nervös att jag fattat fel :wow: men rätta mig om jag gjort det .... Utgår ifrån "min" fastighet. Det är två fastigheter (ex. 2:01 och 1:02) som går under samma lagfart, men som fastighetsbeskattas var för sig.
heimlaga: På något vis skulle jag oroa mig mer för möglet på vinden än möglet i källaren. På vinden ser spånet ut att ligga direkt mot undersidan på trödet (roten på västerbottniska). Där borde det ju finnas en luftspalt på minst 5 cm och någon form av vindskydd som hindrar spånet från att rinna ned. I källare från den där tiden kommer det alltid in fukt genom väggarna. Tanken var ju
kahnilainen: [citat] Har fått fram lite mer info. Tydligen har 2 medlemmar i hushållet haft någon form av funktionsnedsättning, vilket inneburit att de haft varmt inomhus, 26 grader enligt mäklaren. De har också badat i bubbelbadkaret flera gånger dagligen pga detta. Även garaget ska ha varit FULLT uppvärmt. De har inte bott där på 2-3 år så jag antar att det är därför siffrorna är gamla.
Jarlingar: Såja, var inte så hårda mot TS nu som vill lära sig mer om dolda fel.. Alla är vi nybörjare någon gång. Men parkettgolvet är inte ett dolt fel. Ett dolt fel är tex något som inte går att upptäcka utan att göra ett förstörande ingrepp. Tex, ett nyrenoverat badrum har brister i tätskiktet som orsakar skada. Felet hade inte gått att upptäcka utan att förstöra väggen/golvet =
yonna: 40 min till jobbet är ganska långt bort och precis som nämnts kan den kostnaden hellre läggas på hus närmare där ni bor nu. Ni måste kanske tom hålla er med två bilar framöver. Nu vet vi inte var ni bor men förmodligen ganska avsides om man ser till huspriset. Jag tittade på närmare 40 hus under 1 1/2 år innan jag ja mitt första bud ... ungarna var urlea på att sitta i bilen
Moving: [citat] Trevligt program för att se hur man bor där, ganska lika som här men mer vinkällare. Australien också men England var lite för olika där man mer bor på höjden i smala radhus man även har i Spanien.
Saintus: Stort tack för alla svar. Vi blev överbjudna på huset men jag tar med era kloka råd om bygglov till nästa objekt.
JohanLun: [citat] Kikade på din tråd Låneslav. Som några av kommentarerna i din tråd skrev, du vill göra ganska stora förändringar. Det jag förstår på denna tråd är att TS egentligen är nöjd med huset som det är, vill fixa det eftersatta underhållet samt ytskikt. Inte dra nätverk i hela huset, flytta väggar osv. Visst kan (från din kalkyl) tex trädgård kosta 180.000 kr om man ska dit
heimlaga: Nu gäller det att vara realist. Är du händig och kan investera tid och har måttliga komfortkrav och inte behöver ha allt perfekt då är ett gammalt trähus absolut billigaste vägen till ett eget hus. Har du tummen mitt i handen och knappt om tid och måste ha allt nytt och moderiktigt då blir det billigare att bygga nytt. Tvåglasfönstren kan gott hänga med i 50 år till efter