J
jocke31: Det är knepigt med mäklarstatistik. Definitivt ingen absolut vetenskap beroende på t ex det du skriver ovan, KnockOnWood. Och bortsett från de olika bostadstyperna och storlekarna så måste man också veta hur många objekt som prissänkts/prisshöjts av respektive storlek och hur många som dragits tillbaka från marknaden och kommit tillbaka några månader senare med ett annat pris. Även
167 svar · 34,9k läst
O
Odjuret: BRF radhus... villa och lgh i ett? Börja med att ta reda på vad som styrelsen ansvarar för. Mycket är väl det samma från lgh, men det skiljer på andra punkter. Besiktning ska man alltid göra.
3 svar · 9,0k läst
L
Liteavvarje: Bara gör vad du tänker och endast då är man nöjd med sig själv Lycka till med budgivningen
6 svar · 3,2k läst
O
Odjuret: [citat] Men AC gör aldrig fel....:D
56 svar · 20,9k läst
·
J
jocke31: Gammal indiankyrkogård?
19 svar · 6,7k läst
S
Snål-Jocke: Du gjorde helt rätt i att påpeka detta. Även om mäklaren inte tänker tanken så vinner garanterat även denne på det hela i längden. Ser något bedrövligt ut gällande meningsuppbyggnad och stavfel så kommer den gruppen av människor som jag själv tillhör att välja någon annan aktör när behov uppstår. Detta gäller hemsidor såväl som övrig marknadsförning också.Inget ser mer
20 svar · 3,0k läst
R
Rickard Ohlin: Fint hus! ta en egen besiktningsman-så uppfyller ni rimligt kraven på undersökningsplikt, det kan vara klokt att ta en titt på taket. Jag är inne på swetrots linje, det är taket som man bör kolla upp. I övrigt mest underhåll, en del man gör själv , en del proffs får hjälpa till med. Fukt i krypgrunden finna lösningar idag som är effektiva, även om det medför högre
5 svar · 1,2k läst
M
masterjohn: Anledningen till sommarbilder är högst troligt för att säljaren bestämde sig tidigare för att sälja och tycker mäklaren att man skall ta bilder när trädgården är i full blom. Kan även säga att E6 hörs inte mycket eftersom det är en hög kulle bakom huset med höga träd. Detta gör dock även att det är marginellt med eftermiddags-/kvällssol på sommaren. Det andra huset kräver
48 svar · 12,4k läst
P-plats
P-plats: Stämmer att dom fakturerar säljaren men jag har varit med om mäklare har dragit av den kostnaden från son provision.
4 svar · 1,4k läst
Swetrot
Swetrot: En nackdel med väldigt unga människor är deras avsaknad av livserfarenhet. Å andra sidan är de heller inte färgade av normer och åsikter som rådde för flera decennier sedan.I övrigt handlar det väldigt mycket om personkemi, och om man kan uppnå samförstånd till vad som är en hållbar lösning och vad som inte är det. Jag tycker inte man skall ha fördomar mot människor innan de
1 svar · 964 läst
Swetrot
Swetrot: Det är ett gammalt hus. Med detta protokoll bör det vara rätt så billigt. I äldre hus finns det alltid att göra, här verkar det mest handla om tak och fasad som behöver åtgärdas redan i sommar. Är priset rätt, du gillar huset och kan åtgärda en del själv som kan komma att behöva fixas framöver så varför inte?
4 svar · 2,2k läst
P
Polyene: [citat] Då kan jag väl även dra av kostnaden för vedklyven som jag blev tvungen att införskaffa, eftersom tallarna var för grova för vedklippen som jag redan hade?
6 svar · 9,9k läst
L
larka742: Grattis! Mina favoritväggar i vårt hus är de gamla väggarna med spånskivor. Så skönt bara kunna skruva upp hylla/högtalare/tavlor/etc utan att fundera på det ska hålla eller inte.
8 svar · 10,0k läst
Swetrot
Swetrot: Om budgivningen är igång så är väl chansen rätt så god att huset är sålt i början av nästa vecka, vare sig du fått svar på din fråga eller inte. Normalt skriver man ett kontrakt med en besiktningsklausul där den tänkte köparen får 10-14 dagar på sig att besikta huset, och framkommer där ingenting allvarligt så är det bra. Hittas något får man välja mellan att hoppa av,
7 svar · 2,7k läst
Fruktsallad
Fruktsallad: [citat] Wow vilket svar! Vilket underbart svar från någon som kan och som kan råda. Jag är så lyrisk nu att jag behöver läsa ett par gånger till för att låta det sjunka in. :) Tack så bara den!! :heart:
22 svar · 12,1k läst
M
mm023: Jo du har nog helt rätt, ska ringa henne idag och se vad hon säger! Tack för all input!
4 svar · 1,5k läst
A
Alias_Olle: [citat] En certifiering är en certifiering... Vad jag ville belysa är dock att man bör tänka sig för när man tar in muntliga uppgifter i förbifarten, oavsett vart dom kommer ifrån, eftersom det är du som får stå för konsekvenserna om det visar sig vara fel... Många kontrollansvariga tar på sig lite för stor rock när de är ute och uttalar sig gärna om saker de faktiskt inte har
24 svar · 7,9k läst
·
M
Missy77: [citat] Ska höra mig för om jag kan få ta del av den biten och dela med mig
385 svar · 77,0k läst
·
K
kaffemonster: [citat] Det här kanske? https://lagen.nu/dom/rh/2013:5
5 svar · 3,8k läst
·
R
Rocker1: [citat] Absolut i separat tråd för det.
81 svar · 28,6k läst
Appendix
Appendix: [citat] Sen är det dock så att stora lån är i regel stora säkerheter med. Så allt handlar ju egentligen om belåningsgraden. Därför skuldkvotstaket med hjälp av extra amorteringsprocent egentligen är ett extremt fyndigt sätt att agera när politikerna är för svaga.
13 svar · 1,5k läst
·
JOHGUN
JOHGUN: [citat] Har haft vindsflugor i andra hus, men de dyker ju upp på våren när värmen väcker dem. Här i detta torpet har det varit konstant 16 grader sedan i somras. Och aldrig någonsin mer än 3-4 flugor på 4-5 år. Äggen läggs ju i jorden utomhus, för att sedan bli parasiter på maskar innan de blir flugor. Hur skulle de ha kommit in då huset varit stängt!
2 svar · 10,5k läst
·
H
hempularen: Njaaa.. Jag tror du har för höga förväntningar på mäklarkåren. Jag tror att det hör till undantagen om mäklaren har detaljkoll på vad samfälligheten sköter. Eller detaljer om påstådd renovering. Men då får du vara glad att det inte är i storstaden, för här skulle inte mäklaren brytt sig om att svara att han skall kolla. Utan svaret hade mer varit i stil med "budet är nu XXX,
1 svar · 2,5k läst
J
jocke31: [citat] Ja, precis så tänker vi. Vi är väldigt förtjusta i båda husen vi kollat på, och det verkar vara hanterbara åtgärder som står på tur att göra. Det förefaller vara mer eller mindre standard med souterrängvåningar i hus från denna epok. Det finns å andra sidan en hel del fantastiskt fina detaljer som inte direkt är standard i nyare hus, t ex marmor i fönsterbrädor,
32 svar · 10,5k läst
·
fia_mstd
fia_mstd: Jag var nog väldigt trött *skyller ifrån mig*
11 svar · 2,6k läst
K
Kopros: Det slutade med att vi köpte huset för 7800 kr per kvm, 200.000 kr (-18 %) under utgångspriset.
6 svar · 1,6k läst
S
Saintus: Det är köparens gissel att inte ha tillräckligt med tid. Buda utifrån perspektivet att inget allvarligt dyker upp i din egna besiktning för då får du förhandla. Öppen besiktningsklausul är därmed ett krav för att hinna med. I bästa fall hinner man få en känsla när man kollar runt och kika närmare på säljarens egna besiktningsnedslag om sådant finns. Resten får man ta om man
25 svar · 13,4k läst
harry73
harry73: [citat] Ring kommunen. Alla (många?) radonmätningar ska skickas in dit och sparas där, så de har en tydlig bild över hur det ser ut i området. Hur många grannhus har problem, hur mätvärden ser ut där, och är det ett omfattande problem, vet de säkert vad orsaken är. Hos oss i byn finns det ett område med mycket markradon. Ringer man kommunen kan de berätta direkt några fastigheter
4 svar · 2,7k läst
S
Stadsfiskalen: [citat] Garanti räknas som att felet är ursprungligt om något uppstår. Om inte man själv varit vårdslös.
35 svar · 5,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.