Byggahus.se

Besiktningsprotokoll kreosot

1. H
    Medlem · 77 inlägg

Hallb

Medlem
    Är intresserad av ett hus men fastnat på anmärkning om kreosot-lukt. Har googlat och hittat en del skräckexempel. Är det någon av er som har kunskap om hur man kan tänka kring detta?

2. H
    Medlem · 77 inlägg

Hallb

Medlem
    Ingen?

3. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 862 inlägg

harry73

bra på allt
    @shadowfire kanske kan hjälpa dig. Det verkar att du i nuläget inte har en luktproblem, men skulle det pga ökad fuktighet börja lukta, kan det bli svårt och dyrt att bli av med det.

4. H
    Medlem · 77 inlägg

Hallb

Medlem

Åh hoppas!
    Precis, som jag förstått det känns lukten enbart när man gjort ett hål vid golvlist för att kontrollera byggkonstruktionen. Men känns riskabelt om fuktnivån skulle öka.

Av protokollet att döma är det entreplanets syllar som är tryckimpregnerade men i kontroll i sovrummet var syllarna inte tryckimpregnerade. Jag tänker att risken eventuellt är att man måste byta syllarna i entreplanet.
    Huset står på betongplatta med sandwichkonstruktion så frågan är - hur gör man då?

5. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 862 inlägg

harry73

bra på allt
  6. H
    Medlem · 77 inlägg

Hallb

Medlem
    Bifogar även sid 9 av besiktningsmannens förklaring.

7. H
    Medlem · 77 inlägg

Hallb

Medlem
  8. D
    Besserwisser · E · 18 005 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Kreosot lukar väl inte på grund av fukt?

9. H
    Medlem · 77 inlägg

Hallb

Medlem
    Jag tolkar det som så i samband med min sista infogade bild med förklaring från besiktningsmannen.

10. D

Daniel 109

Besserwisser
    Det står eller i den meningen. Men frågan är om den är korrekt. Det som jag gissar att man syftar på är impregnering med pentaklorfenol. Det användes i tryckimpregnerat virke fram till -78. Samtidigt som den grundläggningen du har var vanlig. Det luktar om det blir fuktigt. Inte helt nyttigt vad jag förstått. Men kreosot är destilat från tjära. När man snackar om impregnering är det från stenkolstjära och innehåller en hel del mindre trevliga kolväten. Men jag tror inte att den påverkas av fukt.

11. H
    Medlem · 77 inlägg

Hallb

Medlem
    Okej. Tack för svaret! Jag har inte bra koll på detta och vill vara förberedd så hur ska jag tänka när det ändå är märkt som risk för skada i protokollet?

12. D

Daniel 109

Besserwisser
    Att lägga en regelndirekt på en kall platta är en risk, det försökte man lösa genom att använda impregnerat virke, vilket visade sig förvärra hälsoaspekter, i alla fall med en typ av impregnering.

Stenkolskreosoten har man också insett att är cancerogen. Det får generellt sett inte användas alls i dag.

13. H
    Medlem · 77 inlägg

Hallb

Medlem
    Så då borde man egentligen riva upp och byta syllen?

14. D

Daniel 109

Besserwisser
    Jag vet inte om det går att ändra konstruktionen på något enkelt sätt.

15. J
    Medlem · stockholm · 5 000 inlägg

JohanLun

Medlem
    Vilken otrevlig combo i länken, mögel och impregnerat... Finns möjlighet skulle iallafall jag välja ett annat hus...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.