Byggahus.se

Utvidning av tomt på kommunal mark

1. S
    Medlem · skåne · 38 inlägg

Sigge Sk

Medlem
    Jag står inför ett dilemma, finns det några goda råd?
    Bakgrund: jag köpte ett grupphus för 30 år sedan med friköpt tomt, min granne på vänster sida tyckte att bakre tomtgränsen kom för nära intill hans hus, ca 3 m, (våra hus ligger inte i linje) så han flyttade helt sonika gränsmarkeringen ca 5 m utåt o planterade häck o sådde gräsmatta. Eftersom det skulle blivit ett hack i tomtgränslinjen som går snett från min högra granne bort till och med min vänstra granne anlade jag också gräs o buskar utefter den "nya" gränslinjen. Ytmässigt rör det sig om drygt 70 m2 som jag och min vänstra granne "lånat" av kommunen. Min vänstra granne sålde o flyttade efter 8 år utan att informera de nya köparna om "lånet". Nu har även de sålt o flyttar till vintern. Jag har inte frågat om deras ev. vetskap om den riktiga tomtgränsen, trädgården deras är etablerad o kommunen klipper gräsytorna utanför våra tomter som vanligt.
    Vad kan hända om någon börjar ifrågasätta tomtgränsen? Om den nya köparen upptäcker "lånet" o börjar rota i det hela?
    Det känns som att jag sitter med svartePetter utan att vara den skyldige. Vad göra?

2. L
    Medlem · Sörmland · 1 612 inlägg

lat

Medlem
    Din granne (som flyttade gränspinnarna) gjorde ett allvarligt brott, du däremot som bara "lånat" marken (utan att flytta gränspinnarna) har inte gjort något formellt fel.
    Det du kan göra (utan att det drabbar dig själv) är att påpeka var den egentliga gränslinjen går och säga att marken därutanför "är egentligen kommunens".

3. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 967 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Det är rätt vanligt att villatomter breder ut sig in på allmänningar. Har svårt att tro att någon straffas särskilt hårt för sånt. Man får rätta sig om kommunen kommer och klagar. Att flytta gränspinnar är däremot brottsligt ”på riktigt”. Kan du troliggöra att det var grannen som flyttade pinnarna och inte du (exempelvis genom att båda hans är flyttade men bara den av dina som gränsar mot honom) går du nog fri.

Samtidigt, har du utökat din tomt utanför vad som är din fastighet kan du ju rätta dig själv. Flytta tillbaka dina pinaler till det som är ditt och meddela om du känner för det lantmäteriet om att du tror att din ena gränsmarkering står fel. Men du och nuvarande granne åker nog på en förrättningskostnad för att få fastställt att ni har mindre tomt än grannen i alla fall tror.

4. H
    Moderator · Stockholm · 44 196 inlägg

hempularen

Moderator
    Som sagt att flytta gränspinnar är ett ganska grovt brott.

Men att bara utnyttja yta utanför den egna tomten, framförallt om man avgränsar den lånade ytan med staket eller liknande kan visserligen vara brottsligt också (egenmäktigt förfarande). Men det är ett brott som i princip aldrig beivras. OM kommunen börjar bråka så återställ ytan så gott det går.

Det är väldigt vanligt med den typen av intrång. När vi köpte vårt första hus, så meddelade säljaren att han hade "lånat" ett par meter av en allmäning. Han hade lagt upp en anskrämlig vall av sprängsten, och det var grov, vattensjuk yta mellan gräsmattan om denna vall. Jag fällde sedan en stor tall som stod på vår gräsmatta, inte på den lånade ytan (?). Och ersatte vallen med lite prydligare odlingslådor, fyllde ut och fixade gräsmatta även på den lånade delen.

Sedan råkade jag hitta tomtmarkeringen (30 cm under en rabatt), förre ägaren hade inte lånat 2m han hade lånat nästan 5m. Så den där tallen jag fällde stod tveklöst på kommunens mark. Det blev att skyndsamt få bort stubben, så att inga spår skulle finnas. Hade riktigt dåligt samvete ett tag.

• Laddar…
  5. Swetrot
    Medlem · Gävleborg · 3 092 inlägg

Swetrot

Medlem
    Om man "lånar" mark i rimliga mängder där det passar och inte stör någon, låter bli att anlägga byggnader och liknande som det är besvärligt att flytta, och låter bli att använda det som soptipp/upplag som irriterar andra så är det oftast inga problem. Det är redan hundratusentals tomter som vuxit på detta sätt.

Det som kan bli problem är om man tagit i anspråk mark angränsande till en väg. Plötsligt en dag vill kommunen bredda vägen, anlägga cykelbana eller en busshållplats på den mark som ockuperats. Då får man vackert flytta på sig. Det finns också en del fall där kommunen grävt ned fiber och liknande som plötsligt krockat med staket och häckar. Men kommuner brukar känna till problemet och informera innan.
    Det är heller inte lämpligt att plantera häckar eller sätta upp staket ovanpå vattenledningar eller fjärrvärme som kan gå parallellt med gator.

I anspråktagen mark "åt andra hållet" blir det mer sällan problem med. Många radhus har larvigt små tomter och att ta ett par meter till av allmänningen för att lekande barn inte skall stå alldeles utanför fönstren är nästan kutym på många ställen. Men, visst händer det att parkeringar, lekparker, fler tomter, gångvägar etc skall anläggas och det blir konflikter. Nu när man pratar mycket om att förtäta städerna finns det stor anledning att kolla upp var tomtgränser mot "luckor" i bebyggelsen går. Kanske skall det byggas ett trevåningshus i ens syrénberså, eftersom den står på mark man inte äger.

Något straff eller kostnader annat än för återställning torde tillhöra sällsyntheterna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.