Är på gång att köpa första huset. Ett enplanshus byggt -65, utbyggt och renoverat löpande och i allmänt gott skick.
Trekammarbrunn från -06
Tak bytt -08
Dränering utförd -06

Jag äger en sommarstuga och har ägt 6 bostadsrätter genom åren och har spenderat ganska många timmar på den här sidan och sugit i mig information. Jag skulle säga att jag har väldigt bra koll på olika byggtekniska lösningar och vilka risker som finns.

Är det naivt av mig att tro att jag kan göra en överlåtelsebesiktning själv?

Jag tror mig också veta en del om hus men hade aldrig vågat köpa ett hus utan att göra en riktig överlåtelsebesiktning. Ja, det skulle vara ett ruckel som ändå skulle rivas i så fall.

Om man tänker på de miljoner man kan förlora om man har riktig otur så är det ju en liten kostnad att låta en sakkunnig gå igenom det ordenligt.
Du får ju ryggen fri och om något sedan är fel så går det på besiktningsmannens försäkring.

maah maah skrev:
Är på gång att köpa första huset. Ett enplanshus byggt -65, utbyggt och renoverat löpande och i allmänt gott skick.
Trekammarbrunn från -06
Tak bytt -08
Dränering utförd -06

Jag äger en sommarstuga och har ägt 6 bostadsrätter genom åren och har spenderat ganska många timmar på den här sidan och sugit i mig information. Jag skulle säga att jag har väldigt bra koll på olika byggtekniska lösningar och vilka risker som finns.

Är det naivt av mig att tro att jag kan göra en överlåtelsebesiktning själv?
Ifall du känner dig så osäker på din kunskap att du överväger besiktning, så gör det för din egen nattsömn.
Jag tänkte aldrig tanken på besiktning när jag köpte, och jag har inte ångrat mig; än :)

Min uppfattning är att många överlåtelsebesiktningar främst ser till att hålla besiktningsmannens rygg fri med diverse skrivningar om riskkonstruktioner osv. Jag tror alltså inte att man ska vara alltför säker på att en besiktning leder till att man själv kan vara säker på att ”någon annan” betalar för alla problem som skulle kunna uppstå.

Men å andra sidan är 10.000 en rimlig kostnad för att få en second opinion tycker jag - men se det inte som en allriskförsäkring!

Det beror ju också på skicket på huset och vad man har tänkt göra med det. Om det är ett gammalt hus som man ändå har tänkt renovera så tillför väl inte besiktningen så jättemycket. Under förutsättning att man gör en egen grundlig undersökning såklart.

Relaterar jag bara till mig själv så måste jag säga att mina absolut sämst inversterade pengar i huset var de jag betalade för besiktning vid köpet. För den gav ingenting som jag inte hade kunnat lista ut själv eller så berörde påpekandena rum som ändå skulle totaltrenoveras. "Förhöjd fukthalt i våtrum" och liknande. Inte förvånande när utrymmet inte såg ut att ha renoverats sedan början på 80-talet och spelar heller ingen roll då allt ska bort.

Men så är det ju ett gammal hus där i princip allt behövde åtgärdas inom inte allt för lång tid, och byggt innan ordet "riskkonstruktion" var uppfunnet.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Tack för input!

Det känns som att det vi ser är det vi får med det här huset. Det kan inte dölja så många hemligheter med tanke på hur det är konstruerat.

Jag känner mig så pass säker att jag anser att jag själv kan göra en grundlig besiktning. Efter att ha läst otaliga trådar om dolda fel osv. på forumet så vet jag vad man ska hålla utkik efter.

Om du stöter på ett äkta dolt fel så behövs faktiskt ingen tidigare besiktning öht för att få igenom det.

Jag besiktigade mitt hus själv.
Skulle aldrig drömma om att betala nån pajas flera tusen för att få självklarheter nedskrivna på ett papper.

Precis. Ett dolt fel är ett fel man inte kan förvänta sig och/eller upptäcka vid en noggrann kontroll. Hittar besiktningsmannen det så går det ju att upptäcka...
Fördelen med att besiktningsmannen har ett eventuellt ansvar för oupptäckta fel faller också i ett gammalt hus med renoveringsbehov eftersom i princip alla fel man hittar är att betrakta som förväntade utifrån husets ålder och skick.

Inte kan man väl kalla det besiktning om man kollar igenom ett hus själv ?

Nej, man kan kalla det att man fullgör sin undersökningsplikt. Samma sak som om man anlitar en besiktningsman för att göra det.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…

Bästa svaret

Hej Maah.

Som servicesnickare med X antal husskador och liknande i "databanken" så kanske det är det optimala yrket om man vill besiktiga ett hus själv......vilket jag också gjort. Tog ungefär 5 h och några verktyg så som stege, pannlampa, fuktmätare, ögon, öron samt luktsinne.

Med det sagt är min bestämda åsikt att man absolut skall syna det hus man tänkt köpa ända in i sömmarna. Dock verkar bes.män friskriva sig från tamejfanimej allt vilket leder till att hela kåken är fallfärdig och att du som köpare måste renovera hela rasket för att vara riskfri.......vilket givetivs inte är sanningen i de flesta fall.

Har du möjlighet tar du med dig en bekant med goda kunskaper i ämnet för att tillsammans med denna syna huset.

Lycka till

• Gilla
maah
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
syna huset.
Tycker det var ett bra namn på en koll man gör själv.

O
Jag köpte mitt hus utan att besiktiga själv. Skulle inte heller ha anlitat någon att göra det. Anser själv att jag besitter tillräckliga kunskaper för att besiktiga mitt eget hus.
Sen om sanningen ska fram så gjorde jag knappt någon besiktning när vi köpte huset.
Men jag hade en magkänsla så vi såg till att ha ett bra bankkonto. Men hittills så har vi inte hittat något hemskt vi missat. Att vi däremot får lite roliga överraskningar från huset, det är sånt man får ta.... (tycker förvisso att huset har lite dålig humor men det får man ta)

O Odjuret skrev:
huset har lite dålig humor
Mitt med..

I senaste regnet så hade det den dåliga smaken att börja läcka på taket vid huven till köksfläkten.

Passade väl på bara för att jag ligger med ryggskott just nu.. :mad::rofl:

Jaja, det var planerat takbyte nästa sommar. Det är ändå 40 år gammalt.

Nu fick en tub silikon duga. (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.