Har själv varit mäklare i nästan 20 år. Att köpare, säljare och mäklare måste vara "på tårna" hela tiden är givet. Det kan gå fort här. Men i dagens läge med alla "smarta telefoner" m.m. så är det ju en smal sak för alla parter att meddela sig och hålla sig informerade. För att kunna bedöma detta fall så måste man ju också känna till om spekulanterna kunde erbjuda säljaren ett köp på lika villkor avseende, besiktningskrav, tillträdesdag, försäljningsvillkor, förbehåll för finansiering m.m. m.m. utöver själva prislappen. Sånt är också påverkande.
Det man kan fundera över är om en mäklare har fått en möjlighet till följdaffär genom att försöka få bort en budgivare som inte kan erbjuda detta. Här finns ju "lättfångade" intäkter att hämta om man lyckas med det. Jag har själv både sett och hört hur sånt här kan te sig. Tack o lov sover jag gott om nätterna, då jag aldrig har medverkat till något sådant. Jag hoppas att det finns en begriplig och acceptabel förklaring till mäklarens agerande. I så fall visar detta hur viktigt det är med tydlig kommunikation. Om det hela har varit "strikt" i hans eget ekonomiska intresse så bör han anmälas till FMN.

• Gilla
polaris78
  • Laddar…
Hade hon varit intresserad så hade hon väl lagt ett bud? jag hade inte lagt så mycket energi på det.

P
Helt klart så finns det tyvärr mäklare som har en rätt stor egen agenda med vad dom vill att folk köper och vet flera kompisar som köpt och sålt hus och det förkommer mycket som inte borde förekomma. bud från kompisar som är med och driver upp pris i budgivningar och andra spekulanter som mäklaren glömt att informera om sista bud.. ibland för att gå imål med en försäljning även om budgivningen troligen fortsatt om bara mäklaren sett till att alla köpare faktiskt fått veta sista budet..även sett fall där mäklaren sålde till en vän och fumlade till budgivningen fullkomligt så säljaren troligen förlorade ett par hundra tusen...

Tipset från mäklaren här ovan om att anmäla är det enda sättet att försöka rensa i den här branchen som tyvärr behöver en uppstädning för att få bort oseriösa mäklare.. anmäl allt som inte verkar gått rätt till. får man in tillräckligt många liknande anmälningar på dom oseriösa så lär dom till slut få söka annat arbete. Sen finns det naturligtvis struliga köpare och säljare som ställer till det ibland också och naturligtvis även seriösa mäklare ,men mängden rötägg i mäklarbranchen är ett problem idag. Och ska ni köpa och sälja kolla för tusan upp mäklarna att det är rent mjöl i påsen..

G gunnar blomkvist skrev:
En del mäklare är som hästhandlare bara bättre kostymer.
När jag köpte hus var det inte mycket i mäklarens påståenden om fastigheten som stämdde.
När jag vid ett annat tillfälle, för min dotters räkning, var på en visning på ett radhus som jag väl kände till konstruktionen på, var mäklarens uppgifter helt felaktiga. Och hon, det var en kvinna, var helt okunnig.
Gunnar
Håller med dig om att de borde vara mer intresserade och lära sig konstruktioner och funktioner men dom är inga byggnadsingenjörer.

När budgivningen väl startat räcker det ju inte med att vara intresserad. Då är det bud som gäller, om man vill vara med.
Vi vet ju faktiskt inte exakt hur kommunikationen gått mellan mäklare och "den intresserade". Lite märkligt att mäklaren inte högg direkt när hon sa att hon behövde en värdering på sin lägenhet. Det kan ju vara så att hon inte utstrålat tillräckligt mycket intresse. Om hon inte vet hur mycket hon får för lägenheten har hon antagligen inte heller finansiering avklarad, och gissningsvis en bra bit från att lägga ett konkret bud.

O
När jag varit med och budat så jag alltid fått berätta om jag har lånelöfte eller inte.
Med tanke på hur snabbt det brukar gå med budgivningar så kan det vara svårt att hinna få sin bostad värderad och hinna lägga bud.
Vi vet inte vad hon sagt till mäklaren.
Mäklaren kan ha uppfattat det som att hon inte var intresserad. Att anmäla till fmm lär garanterat inte leda någonstans. Ord står mot ord.

P
Naturligtvis står ord mot ord och det lär vara svårt att bevisa men tiger man bara och accepterar att en del mäklare är förbannat oseriösa så lär det aldrig bli bättre heller. Får man in anmälningar om samma sak om och om igen så lär till slut nån börja fundera om det inte finns en orsak till anmälningarna. anmäl om man är tveksam till att allt gått rätt till..

Intresse visar man genom att vara med på budgivningen.
Är man inte med på den är man inte intresserad.

Om tanten inte var med på budgivning var hon uppenbarligen inte intresserad.

"Luras" någon med på budgivning och sedan nyktrar till eller får problem med finansiering så hoppar denna bara av. Och då står säljare och mäklare med ett problem. Antingen får dom prata snällt med tvåan, som då kommer att vilja pruta. Eller så får man göra om budgivningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.