Fast om B hade köpt, skrivit på kontraktet med tillträde om 6 månader, så hade han varit bunden av avtalet. Finns egentligen ingen osäkerhet i det. Det man som säljare då kan behöva fundera över är om köparen aldrig får ihop pengar att betala med. Då hjälper det inte att köparen är bunden av kontrakt.

Och om man som säljare har råd att vänta 6 månader, och kan få typ 100 000 eller mer "i ränta" så är det väl en rätt bra affär.

nizzehult
Exakt. Jag är tveksam till att B ens hade ett lånelöfte utan hen baserade sin finansiering på att kunna sälja den befintliga lägenheten....nån gång. Snart. Kanske. Sån osäkerhet kan lätt göra att en köpare ratas och det borde nog mäklaren haft viss vetskap om under resans gång...

Om vi leker med tanken att B var en "vanlig" köpare som bjöd glatt utan att ha kollat med sin bank och när detta väl ska göras så säger banken blankt nej. Hur viktas en sån budgivare in i hela apparaten? Stryks alla bud och annat från budgivningen? Görs inte det så skulle man lätt kunna agera budgivare på allt möjligt enbart i syfte att trissa upp priserna. I ett oklart, svårt bevisbart syfte dock men det luktar nog ändå lite bulvan. Kanske inte från säljaren utan från mäklaren....(ja jag är ute på tunn is här men tänk om....)

Jodå bulvaner förekommer, det vet jag. Hur vanligt det sedan verkligen är en annan femma. Jag har uppfattat att det förekommer rätt ofta som "budstartare" i lägen där flera uppenbart är intresserade, men ingen vill lägga första budet, i hopp om att någon av de andra skall hitta ngt. annat.

Då sätter mäklaren in en falsk budgivare, när väl någon börjar buda måste de andra intressenterna komma igång, annars tappar de objektet.

Men jag tror att en majoritet av de fall där en budvinnare backas ur affären beror på "naturliga orsaker". En mäklare vill ha en så snabb affär som möjligt, med så lite strul som möjligt. Mäklaren tjänar mycket mer på att dra in ett uppdrag till, än att få ut 50-100000 extra i en försäljning, med kanske 10-20 timmars mer arbete med konstiga budgivare.

Det är ju lite lättare nu när man vet alla förutsättningar.
Problemet för A var i underläge vad gäller information.
Om jag hade varit i A:s situation när mäklaren hör av sig och försöker trissa upp mitt slutbud hade jag kontaktat BRFs ordförande för att fiska lite information. Givetvis tillsammans med några andra normala frågor om föreningen man kan ha när man ska köpa en bostadsrätt..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.