10 724 läst ·
54 svar
11k läst
54 svar
Rensa tomt från skräp
Nej, men det är väldigt dumt att eskalera en rätt så liten detalj på ett stort och dyrt husköp. Presentera en vettig och rimlig lösning för säljaren, få denne att acceptera den, få bort säljaren från huset så ni kan ta det i besittning och börja njut av det istället. Om det nu inte kostar 1000kr, utan 3000kr, så föreslå det för kunden då. Det finns inte en mäklare i världen som inte övertalar säljaren att ta det för att slippa hantera en lång konflikt om ett i sammanhanget litet belopp.M MiaSthlm skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Sånt här händer väl bara i Stockholm, eller?
TE="MiaSthlm, post: 2794557, member: 94519"]menade att jag inte vill ta av min tid att administrera bortforsling av skräp. Kanske otydligt formulerat.[/QUOTE]
Administrera? Är det att lyfta telefonen eller?
TE="MiaSthlm, post: 2794557, member: 94519"]menade att jag inte vill ta av min tid att administrera bortforsling av skräp. Kanske otydligt formulerat.[/QUOTE]
Administrera? Är det att lyfta telefonen eller?
Administrera? Är det att lyfta telefonen eller?[/QUOTE]KnockOnWood skrev:
haha
Swetrot skrev:
Nej, men det är väldigt dumt att eskalera en rätt så liten detalj på ett stort och dyrt husköp. Presentera en vettig och rimlig lösning för säljaren, få denne att acceptera den, få bort säljaren från huset så ni kan ta det i besittning och börja njut av det istället. Om det nu inte kostar 1000kr, utan 3000kr, så föreslå det för kunden då. Det finns inte en mäklare i världen som inte övertalar säljaren att ta det för att slippa hantera en lång konflikt om ett i sammanhanget litet belopp.
Precis vad jag tänker göra ta det via mäklaren och begära ett lämpligt prisavdrag mitt timpris (som mina kunder betalar) x 7 timmar, halvdag att städa samt en halvdag att köra bort. vi har sagt till säljaren att anlita de som skall göra slutstädningen att också utföra detta och säljaren har råd det verkar mest vara att komma till skott.Swetrot skrev:
Nej, men det är väldigt dumt att eskalera en rätt så liten detalj på ett stort och dyrt husköp. Presentera en vettig och rimlig lösning för säljaren, få denne att acceptera den, få bort säljaren från huset så ni kan ta det i besittning och börja njut av det istället. Om det nu inte kostar 1000kr, utan 3000kr, så föreslå det för kunden då. Det finns inte en mäklare i världen som inte övertalar säljaren att ta det för att slippa hantera en lång konflikt om ett i sammanhanget litet belopp.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ursäkta, trodde att du/ni skulle flytta till den nyköpta bostaden.M MiaSthlm skrev:
Men det var kanske ytterligare en av mina förutfattade meningar
Men ingen permanent flytt de första månaderna då blir det att vid tillfälle fräscha upp invändigt. Hade jag haft gott om tid och kunnat vara där mer nu så hade röjningen inte varit något större problem men som det är nu så vill jag kunna ägna min tid till det jag har tänkt.KnockOnWood skrev:
Om inte säljaren själv orkar städa finns det gott om firmor som hjälper till med detta. Denna firma kan antingen säljaren eller ni använda er av. Räkningen ska givetvis säljaren stå för.
Står det städat i kontraktet så ska det vara städat, punkt.
Tycker det dock är märkligt av mäklaren att det inte finns en klausul i kontraktet av typen "är fastigheten inte städad vid dagen för tillträde kan köpesumman minskas med schablonkostnad 10000 kr" eller att köparen anlitar städfirma på löpande räkning som utför städning."
Känns som ett ganska vanligt problem att säljaren skruvar på sig med sånt här efter att kontraktet är påskrivet och klart. Som köpare vill jag absolut ha något att falla tillbaka på för att slippa tjafs.
Står det städat i kontraktet så ska det vara städat, punkt.
Tycker det dock är märkligt av mäklaren att det inte finns en klausul i kontraktet av typen "är fastigheten inte städad vid dagen för tillträde kan köpesumman minskas med schablonkostnad 10000 kr" eller att köparen anlitar städfirma på löpande räkning som utför städning."
Känns som ett ganska vanligt problem att säljaren skruvar på sig med sånt här efter att kontraktet är påskrivet och klart. Som köpare vill jag absolut ha något att falla tillbaka på för att slippa tjafs.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Att det finns städfirmor som kan städa mot betalning tvivlar ingen på men som redan nämnts så kan ju scenariot bli den att säljaren vägrar stå för fiolerna och då blir det ju en privat tvist och den kan ju ta sin lilla tid och kosta mer pengar än vad städningen hade kostat om man gjort det själv. Det är väl den balansgången man lär överväga.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 239 inlägg
Nu har ju tillträdesdagen passerats så vi väntar spänt på att få veta hur det gickM MiaSthlm skrev:Precis vad jag tänker göra ta det via mäklaren och begära ett lämpligt prisavdrag mitt timpris (som mina kunder betalar) x 7 timmar, halvdag att städa samt en halvdag att köra bort. vi har sagt till säljaren att anlita de som skall göra slutstädningen att också utföra detta och säljaren har råd det verkar mest vara att komma till skott.
Klicka här för att svara