11 146 läst ·
20 svar
11k läst
20 svar
Vad gör man på visning?
Sida 1 av 2
Hepp!
Nu är det så att vi snart ska gå på våran första husvisning någonsin och det på ett hus vi är ordentligt sugna på. Har pratat lite löst om det men i grova drag tycker vi så här:
Hon vill ha med kompass för att kolla väderstrecken, inget mer.
Jag vill ha med anteckningsblock, kamera, dubbla mobiltelefoner, ficklampa, en liten skruvmejsel...
Ja ni fattar nog
Hur som helst så tycker hon att "så ska man nog inte göra". Och visst helt fel kanske hon inte har, man ska ju gå på visning inte besiktning..
Så jag undrar helt enkelt vad som är brukligt att man gör på en öppen visning?
Nu är det så att vi snart ska gå på våran första husvisning någonsin och det på ett hus vi är ordentligt sugna på. Har pratat lite löst om det men i grova drag tycker vi så här:
Hon vill ha med kompass för att kolla väderstrecken, inget mer.
Jag vill ha med anteckningsblock, kamera, dubbla mobiltelefoner, ficklampa, en liten skruvmejsel...
Ja ni fattar nog
Så jag undrar helt enkelt vad som är brukligt att man gör på en öppen visning?
Medlem
· nästan mitt i sverige
· 89 inlägg
hej.
Ficklampa kan komma väl till pass om man ska kolla i mörka vrår, typ vind eller grund.
anteckningsblock kan oxå vara bra. det andra är nog inte heller helt fel så kör på, men fråga först om det är ok att fota. familjen kanske har invändningar mot det.
lycka till.
Ficklampa kan komma väl till pass om man ska kolla i mörka vrår, typ vind eller grund.
anteckningsblock kan oxå vara bra. det andra är nog inte heller helt fel så kör på, men fråga först om det är ok att fota. familjen kanske har invändningar mot det.
lycka till.
Hej,
Inga problem att göra som du tänker, visningar har vi gått många på och kamera har jag aldrig stött på någon mäklare som haft invändningar emot.
Allt du kan hjälpa er själva med att komma ihåg efter visingen är enbart positivt. Men se till att inte bara titta på det som syns utan även på det "tråkiga" som i efterhand är superviktigt när ni funderar på vad som får plats var och vad som påverkar de idéer ni nog redan har eftersom ni som alla andra nog ikväll håller på att möblera/måla om/byta kök/fixa ute i trädgården även om ni inte direkt har flyttat in än...välkommen till sjukan; "Vi har köpt hus!"...
Vänligen
TMC
Inga problem att göra som du tänker, visningar har vi gått många på och kamera har jag aldrig stött på någon mäklare som haft invändningar emot.
Allt du kan hjälpa er själva med att komma ihåg efter visingen är enbart positivt. Men se till att inte bara titta på det som syns utan även på det "tråkiga" som i efterhand är superviktigt när ni funderar på vad som får plats var och vad som påverkar de idéer ni nog redan har eftersom ni som alla andra nog ikväll håller på att möblera/måla om/byta kök/fixa ute i trädgården även om ni inte direkt har flyttat in än...välkommen till sjukan; "Vi har köpt hus!"...
Vänligen
TMC
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Skruvmejseln kanske du skall lämna hemma. Annars är det väl bra tänkt. Som sagt kameran kanske man inte skall använda utan att fråga ifall ägarna är hemma (dom är oftast inte med på visningen). Är det bara mäklaren så skulle jag nog plåta tills jag blev tillsagd att låta bli.
Något som inte är helt fel är att måtta upp dom möbler ni har hemma som ni ABSOLUT inte kommer att byta ut vid ev köp. Ta sedan med tumstocken och kolla om dessa får plats.
...och hur perfekt huset än är, så visa inga översvallande känslor inför mäklaren, att vara artig och allmänt trevlig räcker gott. Sen finns det dom som menar att man aldrig ska köpa första huset man tittar på, utan bygga upp en slags rutin på området. Är dock något skeptisk till denna tes, ångrar ibland att jag inte köpte det första huset jag kollade på, är förbi där ibland och snackar med mina forna "budgivarfiender" som dessvärre såg samma potential i kåken som jag.. Om ni inte ska sälja bostadsrätt eller liknande skulle jag däremot ha detta med i beräkningen och eventuellt ha lite is i magen och avvakta hur marknaden artar (eller snarare urartar
sig) Lycka till i vilket fall som helst!
* Anteckningsblock
* Penna
* Ficklampa
* Kompass
* Karta
* Snygga strumpor (inga hål ;-) )
Om det är två visningar så brukar jag titta mera "ytligt" på första - typ, kan jag tänka mig det här huset för att sedan på andravisningen kolla ALLT om jag kan tänka mig det huset efter första visningen.
Saker att kolla:
* Ytor i alla rum - finish, fukt, mögel
* Alla fönster - gärna öppna om de ser ofräscha ut - vårat första hus hade lite ruttet i en fönsterbåge - när jag bytte fönster 2 år senare var det fullt i vita maskar i väggen så det blev lite mera att byta än jag tänkt mig (i februari dessutom...)
* Vind - svartprickigt mögel, vattenfläckar, getingbon (hur välskött och ompysslat är det)
* Källare - doft av fukt, mögel - nymålade väggar/golv ? Sprickor ?
* Alla avlopp - svampar de när man trycker runt dom, verkar det tät eller sprucket.
* Alla vattenkopplingar - rostiga/droppar
* Alla maskiner - vilka, några anmärkningar ?
* El - är det sjuttielva proppskåp som den händiga maken fixat eller är det ett proffsigt original med automatsäkringar etc. Är sladdar ditspikade med hästskospik eller dragna korrekt...
* Yttertak - vårdat ?
* Fasad - dito
* Risklösningar - var rinner vatten vid regn ?, rabatt vid fasad, bleck runt fönster/dörrar/skorsten/vindskivor
* Känsla: Hur mycket har de brytt sig om sitt hus, är det ompysslat ? Hur mycket har de brytt sig inför visningen - välstädat ? Vad är det för människor ? Barnfamilj/slarvputtar/pansjosar/bratz/svenssons ?
* Väderstreck - var finns sol, var finns skugga, vad ser man på olika årstider etc. Google earth kan visa dig hur solen ligger olika tider på året.
* Grannar/Område - ta en promenad i området - hur känns det, hör ni hemma här. Var finns det dagis (kö?), skola, mataffär, post, mack, pizzeria och andra nödvändigheter (apotek, bank, bibliotek, kyrka ed. ?)
* Penna
* Ficklampa
* Kompass
* Karta
* Snygga strumpor (inga hål ;-) )
Om det är två visningar så brukar jag titta mera "ytligt" på första - typ, kan jag tänka mig det här huset för att sedan på andravisningen kolla ALLT om jag kan tänka mig det huset efter första visningen.
Saker att kolla:
* Ytor i alla rum - finish, fukt, mögel
* Alla fönster - gärna öppna om de ser ofräscha ut - vårat första hus hade lite ruttet i en fönsterbåge - när jag bytte fönster 2 år senare var det fullt i vita maskar i väggen så det blev lite mera att byta än jag tänkt mig (i februari dessutom...)
* Vind - svartprickigt mögel, vattenfläckar, getingbon (hur välskött och ompysslat är det)
* Källare - doft av fukt, mögel - nymålade väggar/golv ? Sprickor ?
* Alla avlopp - svampar de när man trycker runt dom, verkar det tät eller sprucket.
* Alla vattenkopplingar - rostiga/droppar
* Alla maskiner - vilka, några anmärkningar ?
* El - är det sjuttielva proppskåp som den händiga maken fixat eller är det ett proffsigt original med automatsäkringar etc. Är sladdar ditspikade med hästskospik eller dragna korrekt...
* Yttertak - vårdat ?
* Fasad - dito
* Risklösningar - var rinner vatten vid regn ?, rabatt vid fasad, bleck runt fönster/dörrar/skorsten/vindskivor
* Känsla: Hur mycket har de brytt sig om sitt hus, är det ompysslat ? Hur mycket har de brytt sig inför visningen - välstädat ? Vad är det för människor ? Barnfamilj/slarvputtar/pansjosar/bratz/svenssons ?
* Väderstreck - var finns sol, var finns skugga, vad ser man på olika årstider etc. Google earth kan visa dig hur solen ligger olika tider på året.
* Grannar/Område - ta en promenad i området - hur känns det, hör ni hemma här. Var finns det dagis (kö?), skola, mataffär, post, mack, pizzeria och andra nödvändigheter (apotek, bank, bibliotek, kyrka ed. ?)
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Just det där med vilken skola området "hör till" kan vara oerhört viktigt. Det är inte självklart att det är den skola som ni hittar närmast. Kolla litet hur skolan ligegr till ryktesmässigt, ev. kan man hitta protokoll på nätet från skolinspektion.
Köper man hus innan man har barn så kan detta kännas lite fjärran, men det kan snabbt bli ett stort problem.
Vi drabbades i vårt första hus av att just vårt kvarter och ett par till hade av politiska skäl kopplats till en katastrofskola som låg dubbelt så långt bort som den vi trodde vi hörde till (blev faktiskt skälet till att vi flyttade till vårt nuvarande hus, just då), vår son vägrade gå till skolan, fick magproblem och utreddes för magsår 6 år gammal.
Skoltillhörigheten var också den mest negativa faktorn när vi sedan skulle sälja huset, 4 "säkra" spekulanter hoppade av när de insåg hur det låg till.
Köper man hus innan man har barn så kan detta kännas lite fjärran, men det kan snabbt bli ett stort problem.
Vi drabbades i vårt första hus av att just vårt kvarter och ett par till hade av politiska skäl kopplats till en katastrofskola som låg dubbelt så långt bort som den vi trodde vi hörde till (blev faktiskt skälet till att vi flyttade till vårt nuvarande hus, just då), vår son vägrade gå till skolan, fick magproblem och utreddes för magsår 6 år gammal.
Skoltillhörigheten var också den mest negativa faktorn när vi sedan skulle sälja huset, 4 "säkra" spekulanter hoppade av när de insåg hur det låg till.
Redigerat:
Skolverket har skolornas resultat i nationella prov tillgängliga, samt statistik över pengar och mängd lärare och hur bra de gör ifrån sig i förhållande till områdets invånares bakgrund (salsa kallas det, kul siffra!)
Glöm inte att det inte bara är huset som är viktigt! Åk dit någon annan dag och ta en promenad i omgivningarna. Kolla in granntomter, lekplatser (om det är aktuellt), skolor och kommunikationer. Känner du någon i närheten är det ju enkelt att ta reda på om det pågår grannfejder, intriger och annan "underhållning".
Lycka till!
Lycka till!
Tusen tack för alla tips och råd! 
Jag tror att vi är ganska väl förberedda och jag som elektriker har ju inte tummen mitt i näven heller. Skönt att höra att det verkar helt ok att vara "besiktningspetig" så att säga på en visning, eller nästan i alla fall.
Huset i fråga är från -54 och står tomt idag. Det ser inte ut som mycket har gjorts i de flesta delar sedan nybyggnation
men det estetiska gör oss absolut ingenting.
Ugångspriset är ett rejält underpris för läget/storleken och säljs med friskrivningsklasul.. Men vad fasen, hur många hör man talas om som får ersättning för dolda fel ändå.
En sak som jag känner är otrevligt (speciellt med 3 barn i familjen), och som jag kan absolut noll om är radon. Från vilken tidsepok ska man se upp mest med det?
Jag tror att vi är ganska väl förberedda och jag som elektriker har ju inte tummen mitt i näven heller. Skönt att höra att det verkar helt ok att vara "besiktningspetig" så att säga på en visning, eller nästan i alla fall.
Huset i fråga är från -54 och står tomt idag. Det ser inte ut som mycket har gjorts i de flesta delar sedan nybyggnation
Ugångspriset är ett rejält underpris för läget/storleken och säljs med friskrivningsklasul.. Men vad fasen, hur många hör man talas om som får ersättning för dolda fel ändå.
En sak som jag känner är otrevligt (speciellt med 3 barn i familjen), och som jag kan absolut noll om är radon. Från vilken tidsepok ska man se upp mest med det?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag TROR att det framförallt är 50-60 talshus, men det kan ha börjat redan på 40 talet. Och jag tror att vissa byggföretag körde på dispans med blåbetong ända frma mopt mitten av 70- talet.
Sedan kan du ju iofs ha markradon också. i så fall spelar det inte så stor roll närt huste byggdes, det kan finnas i alla åldrar
Sedan kan du ju iofs ha markradon också. i så fall spelar det inte så stor roll närt huste byggdes, det kan finnas i alla åldrar
Det var mest en liten tveksamhet från min sambos sida, hon tänkte att det kanske skulle kännas för påträngande. Men alla verkar tycka helt tvärtom så det vart löstlarka742 skrev:
Jag fck snabbt mailsvar från berörd kommun med en karta över markradon och risker, visade sig vara normal risk som större delen av landet har (2 på skala till 4). Återstår bara att kika nära på materialet i murningen (källarplan halvt under mark).
Vi var hos banken idag med, fick reda på att hos bankens kontor närmre huset så har 2 familjer fått löfte på samma hus inför visningen på måndag. Skit också
Tack igen alla
Kartor över markradon saknar i stort sett praktiskt värde när det gäller begagnade fastigheter.
Det enda som kan ge ett vettigt svar är en mätning i den fastighet som är aktuell!
Värdena i två grannhus av samma typ och konstruktion kan variera mycket kraftigt (typ, det ena huset ligger på 3000Bq och det andra på 150Bq, detta då hus från äldre tider inte är byggda med radonsäkring i åtanke och därför har den enskillda fastighetens skick vad gäller täthet mot mart etc stor betydelse. Har också sett fall där man använt "lite av varje" som fyllnadsmaterial under grunden exempelvis kross av uranhaltig granit, medan grannfastigheten haft stenmaterial med "normal" uranhalt, Kort sagt: Lita INTE på kartor eller mätningar i grannfastigheter!
Det enda som kan ge ett vettigt svar är en mätning i den fastighet som är aktuell!
Värdena i två grannhus av samma typ och konstruktion kan variera mycket kraftigt (typ, det ena huset ligger på 3000Bq och det andra på 150Bq, detta då hus från äldre tider inte är byggda med radonsäkring i åtanke och därför har den enskillda fastighetens skick vad gäller täthet mot mart etc stor betydelse. Har också sett fall där man använt "lite av varje" som fyllnadsmaterial under grunden exempelvis kross av uranhaltig granit, medan grannfastigheten haft stenmaterial med "normal" uranhalt, Kort sagt: Lita INTE på kartor eller mätningar i grannfastigheter!
Danne031 skrev:
