4 955 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Jag behöver råd (mäklare)
Sida 1 av 2
Jag och min sambo ämnar att köpa hus och har hittat det perfekta huset ( som vi dessutom är de enda som budar på)
Huset har ett utrop på 850 och vi har varit på två visningar och gått genom hela huset.
På sista visningen som var förra tisdagen la vi ett bud på 780 eftersom ingen annan budat. Mäklaren tog med sig budet och sa att hon skulle höra av sig om ngn annan budade över oss och vi har inte hört ett ljud.
Vi har även bett om svar på vattenproven som skickades in den 15 augusti men än idag har dessa inte kommit. Till saken hör den att svärföräldrarna bor i huset rakt över och det är/var samma säljare på husen eftersom det är en familj som haft stor del av husen i byn.
Så vi har även pratat lite löst med säljarna då och då när vi träffat dem.
Svärföräldrarna haft MYCKET problem med vattnet så vi vill gärna kika om det är lika med detta och det har vi meddelat mäklaren.
De har även varrit lite saker som behöver fixas som säljarna lovat göra vid försäljning. ( som vi skulle kunnat fixa själva )
Nu till saken, denna mäklare...
Man får verkligen jaga henne, man får ingen information som köpare, ALLS.
Och jag tvekar på om hon ens talat med säljarna ang vårt bud överhuvudtaget, hon skjuter på allt och säger att hon ska höra av sig men inte ett ljud. Sen när jag mailade henne under gårdagen sa hon att eftersom vi lagt underbud fundera hon på om hon skulle fortsätta visa huset eller inte, då frågade jag om säljaren lagt ngt motbud, det pratade hon bara undan.
Vi känner oss helt maktlösa, jag menar budet la vi ju endast eftersom ingen annan lagt plus det med vattnet. Mäklaren skulle hört av sig igår em men inte ljud.
Jag vet ju inte hur det ska gå till men jag tycker det sköts fruktansvärt dåligt.
Man går ju runt och stressar hela tiden och mäklaren själv sa igår jag förstår att ni vill ha ett avslut så jag ska kolla detta och återkomma till dig i em. Men nej..
Om hon inte fått tag på säljaren kan hon väl skicka ett mail och säga det men både telefon och mail är ekande tyst.
behövde bara skriva av mig lite..
Ha en bra dag..
Huset har ett utrop på 850 och vi har varit på två visningar och gått genom hela huset.
På sista visningen som var förra tisdagen la vi ett bud på 780 eftersom ingen annan budat. Mäklaren tog med sig budet och sa att hon skulle höra av sig om ngn annan budade över oss och vi har inte hört ett ljud.
Vi har även bett om svar på vattenproven som skickades in den 15 augusti men än idag har dessa inte kommit. Till saken hör den att svärföräldrarna bor i huset rakt över och det är/var samma säljare på husen eftersom det är en familj som haft stor del av husen i byn.
Så vi har även pratat lite löst med säljarna då och då när vi träffat dem.
Svärföräldrarna haft MYCKET problem med vattnet så vi vill gärna kika om det är lika med detta och det har vi meddelat mäklaren.
De har även varrit lite saker som behöver fixas som säljarna lovat göra vid försäljning. ( som vi skulle kunnat fixa själva )
Nu till saken, denna mäklare...
Man får verkligen jaga henne, man får ingen information som köpare, ALLS.
Och jag tvekar på om hon ens talat med säljarna ang vårt bud överhuvudtaget, hon skjuter på allt och säger att hon ska höra av sig men inte ett ljud. Sen när jag mailade henne under gårdagen sa hon att eftersom vi lagt underbud fundera hon på om hon skulle fortsätta visa huset eller inte, då frågade jag om säljaren lagt ngt motbud, det pratade hon bara undan.
Vi känner oss helt maktlösa, jag menar budet la vi ju endast eftersom ingen annan lagt plus det med vattnet. Mäklaren skulle hört av sig igår em men inte ljud.
Jag vet ju inte hur det ska gå till men jag tycker det sköts fruktansvärt dåligt.
Man går ju runt och stressar hela tiden och mäklaren själv sa igår jag förstår att ni vill ha ett avslut så jag ska kolla detta och återkomma till dig i em. Men nej..
Om hon inte fått tag på säljaren kan hon väl skicka ett mail och säga det men både telefon och mail är ekande tyst.
behövde bara skriva av mig lite..
Ha en bra dag..
Dra tillbaks budet och säg till mäklaren att ni kommer med nytt bud när ni vet svaret från vattenprovet. Var tydlig med att budet kanske kommer vara lägre än det ni lagt nu. Prata även lite löst att ni tittat på ett par andra hus och funderar på att lägga bud på dom.
Vi hade också problem med att vi var tvungna att jaga mäklaren när vi köpte hus. Detta trots att det var budgivning ... Eftersom ni har pratat med säljarna när ni har träffats så tycker jag att ni kan kontakta dem direkt. Säga att mäklaren inte tycks vilja eller kunna ge några besked om hur de (säljarna) ställer sig till ert bud. Visst anlitar man mäklare delvis för att slippa ha direktkontakt med köparna, men när man kan undra om buden verkligen förmedlas, då är det ju en annan sak. Jag som säljare skulle vilja veta om den mäklare jag anlitat var så oengagerad.
Jag skulle prata direkt med säljaren om mäklaren beter sig så konstigt.
Blir mäklaren sur för det , So Be It!
Säljaren är förbunden att sälja bostaden genom mäklaren med ensamrätt så det är inget som kan påverka mäklarens inkomst eller något sånt.
Blir mäklaren sur för det , So Be It!
Säljaren är förbunden att sälja bostaden genom mäklaren med ensamrätt så det är inget som kan påverka mäklarens inkomst eller något sånt.
Hej igen nu har vi då fått ett svar av mäklaren ( läser hon här tro?)
Så här ordar hon:
Hej.En av säljarna är i utomlands denna veckan så de återkommer i nästa vecka.De fick vattenprovet igår så de skulle lämna in det till oss ikväll. Jag kan scanna in och maila dig imorgon.Vad jag förstod på ***** så tycker de att det är för lågt bud men han kunde inte ge något motbud när inte alla var hemma.Ni kan ju fundera över ett nytt bud så länge.
Nu har det dock med min mammas hjälp smygit fram att huset ev inte har gdk avlopp så jag kommer ringa kommunen så fort jag kan och kika med dem, för senaste de fixade ngt med trekammarbrunnen var 1977.
Phu inte visste jag att det var så här mkt runt i kring när man ska köpa hus
Så här ordar hon:
Hej.En av säljarna är i utomlands denna veckan så de återkommer i nästa vecka.De fick vattenprovet igår så de skulle lämna in det till oss ikväll. Jag kan scanna in och maila dig imorgon.Vad jag förstod på ***** så tycker de att det är för lågt bud men han kunde inte ge något motbud när inte alla var hemma.Ni kan ju fundera över ett nytt bud så länge.
Nu har det dock med min mammas hjälp smygit fram att huset ev inte har gdk avlopp så jag kommer ringa kommunen så fort jag kan och kika med dem, för senaste de fixade ngt med trekammarbrunnen var 1977.
Phu inte visste jag att det var så här mkt runt i kring när man ska köpa hus
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Håller med ovanstående - är du bekant med säljarna prata direkt med dom både om bud och ev vatten/svloppsfrågor. Sedan kommer dom troligen få betala arvodet till mäklaren iaf (ofta skrivs avtal med ensamrätt) - så den penningen kommer dom/du inte undan - men affären kanske går smidigare iaf ? Och har mäklaren ngn ryggrad så borde hon iaf stå får kontrakt osv när det väl kommer till det....
/K
/K
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Du skriver att det är 3 syskon som säljer. Är det ett dödsbo inblandat?
Om det är ett dödsbo som säljer (kan ofta uttryckas som att det är ett antal arvingar som säljer), då gäller det att kolla en massa saker. Vem tecknar dödsboets firma (det är den personen som kan sälja, ingen annan). Kom ihåg att dolda fel reglerna gäller i praktiken inte om dödsboet är säljare. Vem är lagfaren ägare idag? Omdet fortfarande är den avlidne, så kommer det att ta lång tid innan ni själva får lagfart osv.
Och om det är ett dödsbo, hur liggr dom till i tiden, är ouppteckningen klar? Finns det några tvistigheter som kan fördörja ägarbytet?
Jag känner till ett fall där en köpare köpte ett hus för 5 år sedan av ett dödsbo, han har fortfarande inte kunnat få lagfart (eller slutbetala, fast han har flyttat in). Pga en tvist mellan arvingarna.
Allt detta är saker man bör ta i beaktande när man bjuder på ett hus som säljs av dödsbo.
Nu har ingen påstått att det är ett dödsbo som säljer, men när det är flera syskon som säljer så är det oftast i samband med arv.
Om det är ett dödsbo som säljer (kan ofta uttryckas som att det är ett antal arvingar som säljer), då gäller det att kolla en massa saker. Vem tecknar dödsboets firma (det är den personen som kan sälja, ingen annan). Kom ihåg att dolda fel reglerna gäller i praktiken inte om dödsboet är säljare. Vem är lagfaren ägare idag? Omdet fortfarande är den avlidne, så kommer det att ta lång tid innan ni själva får lagfart osv.
Och om det är ett dödsbo, hur liggr dom till i tiden, är ouppteckningen klar? Finns det några tvistigheter som kan fördörja ägarbytet?
Jag känner till ett fall där en köpare köpte ett hus för 5 år sedan av ett dödsbo, han har fortfarande inte kunnat få lagfart (eller slutbetala, fast han har flyttat in). Pga en tvist mellan arvingarna.
Allt detta är saker man bör ta i beaktande när man bjuder på ett hus som säljs av dödsbo.
Nu har ingen påstått att det är ett dödsbo som säljer, men när det är flera syskon som säljer så är det oftast i samband med arv.
Redigerat:
Det är inget dödsbo utan damen som äger är deras mor. Hon är gammal, därför säljer syskonen det åt mamman.
När vi frågade om avloppet var gdk fick vi till svar att det var det. Vi fick ingen vidare info ang om det behövdes göras ngt på det utan detta säger mäklaren att vi skulle veta?
I besiktningen så nämns inget om trekammarbrunnen och infiltrationssystemet som är från 1977, är detta inte bra om man upplyser säljaren om?
Nu när jag undersökte detta med kommunen så säger dom att efter ca 20 år behöver man se över och ev göra om en del och detta kan kosta mellan 50-100 000, jag skrev sen detta til mäklaren att jag kollat upp detta och då menade hon att hon inte tyckte hon behövde säga ngt om detta. Men vi frågade ju endå om allt var gdk och kommunen hade inte fått in ngn info om att de sökt något tillstånd när de renoverade det 77 så alltså vet de inte hur väl renoveringen är gjord. Jag som är helt novis på detta så ursäkta om det blir luddigt eller dumma frågor...
När vi frågade om avloppet var gdk fick vi till svar att det var det. Vi fick ingen vidare info ang om det behövdes göras ngt på det utan detta säger mäklaren att vi skulle veta?
I besiktningen så nämns inget om trekammarbrunnen och infiltrationssystemet som är från 1977, är detta inte bra om man upplyser säljaren om?
Nu när jag undersökte detta med kommunen så säger dom att efter ca 20 år behöver man se över och ev göra om en del och detta kan kosta mellan 50-100 000, jag skrev sen detta til mäklaren att jag kollat upp detta och då menade hon att hon inte tyckte hon behövde säga ngt om detta. Men vi frågade ju endå om allt var gdk och kommunen hade inte fått in ngn info om att de sökt något tillstånd när de renoverade det 77 så alltså vet de inte hur väl renoveringen är gjord. Jag som är helt novis på detta så ursäkta om det blir luddigt eller dumma frågor...
Allt måste göras om så småningom på ett hus, så det tycker jag inte mäklaren skall behöva påpeka speciellt. Men ett avlopp från den tiden börjar bli gammalt ja, så din uppskattning om pengar är säkert inte fel.
Den kan vara så att mäklaren spelar svårflörtad med säljarnas goda minne, kanske för att få dig till att ge ett högre bud. Man vet aldrig.
Den kan vara så att mäklaren spelar svårflörtad med säljarnas goda minne, kanske för att få dig till att ge ett högre bud. Man vet aldrig.
