Hej alla,

Vi flyttade från vårt radhus för ca 3 veckor sedan.
Köparen har upptäckt att det kommer brunt vatten från varmvattnet.
Köparen har med hjälp av en rörmokare kontrollerat varmvattenberedaren är rostig.
Beredaren är ca 10 år. Inget vattenläckage har visat sig tidigare och beredaren levererar varmvatten.

Det bruna vattnet har inte upptäckts vid besiktining (2 st).

Vi har via mäklaren en "dolda-fel-försäkring" men självrisken är ca 20 000 kr.
Frågan är om detta är att betrakta som ett dolt fel och vi är skyldiga att betala.

Kent J.

Är inte installationer (elsystem, VA, ventilation mm) undantagna från vad som ingår i jordabalksbesiktningen, och inte heller kan åberopas som "dolda fel"?

Hemmakatten
NEJ! en 10 år gammal vvb kan aldrig betraktas som ett dolt fel. Vår vvb är 2 år gammal. Om den stängs av några timmar, vilket hänt när vi haft rörmokare här, så blir varmvattnet brunt några minuter när vi spolar. Fullständigt normalt.

Ni bör bara neka till alla eventuella krav som köparen kommer med. Inte en chans att detta är ett dolt fel.

Dessutom...OM det nu skulle vara ett dolt fel ( vilket det knappast är ) så är det "hål i huvudet" att ta det på försäkringen med en självrisk på 20 lax.

En beredare kostar inte många kronor. Du kan få en av mig...:)

Hur länge var varmvattenberedaren oanvänd i samband med att de skulle flytta in?
Var det brunt vatten direkt när de flyttade in?

Vår varmvattenberedare är nästan 30 år gammal, och jag har nyligen flyttat
den till en tillfällig placering utanför tvättstugan. Vid losskoppling efter tömning rann det ut en brunsvart sörja ur rören. När jag kopplade in den på den nya placeringen kom det massor med brunt vatten. Jag spolade för fullt i alla varmvattenkranar
i nästan en timme innan vattnet hade normal färg. Sedan dess är allt som vanligt igen.
Jag tror inte att det är något "fel" på den. Det är helt normalt.

Jag hoppas att alla förstår att man inte ska använda varmvatten till matlagning eller dryck,
om man inte vill ha extra tillskott av järn och annat .....

/Hasse

Till att börja med så verkar ju alla övverens om att felet uppstått efter köpet, vid övertagandet så var beredaren visserligen troligen på gränsen av sin livstid, men fungerade. Dvs det är överhuvudtaget inte ett fel på den levererade varan.

Sedan tvivlar jag på (men vet inte) att rost i en beredare överhuvudtaget är ett fel, vattenledningar är ofta av stål, och det är helt normalt att de är rostiga, när det gäller rostiga vattenledningar så kan man ibland råka ut för att det kommer rostigt vatten en kort tid, om vattnet varit stående i ledningarna länge, efter en semester eller så.

Och som påpekats, en 10 år gammal beredare är inte ett dolt fel oavsett felets art, ett dolt fel är inte ersättningsbart om man som köpare borde kunna misstänka fel pga. husets ålder eller allmäna skick. Vid 10 år finns det risk att en beredare börjar bli dålig, även om den mycket väl kan hänga med i 20-30 år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.