Köpa & Sälja hus
Kristian: Jobbar också på ett stort mäklarföretag och har inte stött på något fiffel, ingen som vill/vågar riskera sitt jobb... Tjänar så det räcker utan att fuska :D
yonna: När det gäller Villavärdet får man tyvärr bara info om senaste försäljningen (såvida man alltså inte betalar för infon). Men den ger ändå en väldigt bra indikation om hur prisläget totalt ligger i ett område.
frjo7205: Två år är den maximala tiden någon kan hyra en bostadslägenhet i andra hand utan att få besittingsrätt enligt hyreslagen. Vid normala bostadshyreskontrakt (även muntliga) gäller besittningsskydd från dag ett, som sagts. Cheezus: Om det inte rör sig om mycket korta avtalstider där ändamålet klart och tydligt är tillfälligt boende, krävs som sagt hyresnämndens godkännande och då
hempularen: Just det där med en ny spekulant i sista ögonblicket råkade vi ut för när vi köpte vårt nuvarande hus. Problemet var att vi hade ganska goda grunder att misstänka (=ganska säkra) på att mäklaren ville sälja huset billigt till en bulvan. Mäklaren jobbade hårt på att försöka skrämma oss att inte bjuda på huset. Ägaren bodde utomlands, detta va -98 när marknaden precis hade
yonna: Man lär sig jättemycket genom att gå på husvisningar. Jag gjorde så för många år sedan - tog med mig mäklarens uppgifter och gick hem och tillbringade nätterna med att granska och budgetera ett 40-tal hus med hänsyn till vad jag själv ansåg vara nödvändigt och ekonomiskt försvarbart. Det slutade med att jag köpte ett betydligt dyrare hus än jag från början räknat med men ett
torparnorpan: Jag kan bara lägga till vad som skedde när vi köpte vårt hus nu precis... Priset blev lågt och jag tror det till stor del berodde på att t..ex. ett par rum inte hade inlagda klickgolv/matta utan bara spånskiva på golvet.Nåt rum var otapetserat. Fanns en del av putsen på öppenspisen som släppt lite i ett hörn. På utsidan så fattades lite brädfodringar under nybytta fönster
torparnorpan: Till veckan så börjar arbetet så smått med huset. Vi får nycklar och gör slutbetalning på Måndag eftermiddag, och blir sedan uppe i norr hela veckan. Skall ordna lite småsaker som brädfodringen under fönstret som saknas, fixa en skadad takplåt och lägga in ett par klickgolv. Sedan måla lite om tid finnes.Kommer starta en riktig projekttråd så klart och då kommer även bilder på
Cliff2: [citat] Det är alltid brf som upplåter bostadsrätterna. Däremot händer det att föreningen överlåter bostadsrätterna till byggbolaget som sedan säljer till konsument. ;) Som jag skrev ovan finns det ofta en garanti från byggaren att osålda lägenheter efter en viss tid köps av byggaren. Räntebidragen trappas av successivt under några år. De finns dock fortfarande kvar under de
Kojak76: Vilket standardavtal skall jag använda som konsument vid köp av modulhus - med respektive utan montage?
Sushi: Tack verkligen för alla svar. Tyvärr blev det inte detta huset, men vi har lärt oss otroligt mycket på vägen och väntar nu på ännu ett drömhus. Ödet är ju det som bestämmer i slutändan :)
yonna: Tack för svaret! Kompisen ska sälja sitt nyrenoverade hus som numera har åretruntstandard. Men huset har varit/är fritidshus så han kommer tydligen ifrån problemet.
torparnorpan: KOW: den biten e redan löst, säljarens bank släpper pantbreven till mig och säljarens skuld övergår till lån utan säkerhet dvs en sak mellan säljaren och dennes bank.Skulderna ligger ej kvar på huset och ger ite mig någon skuld. Ingen fara för min del alltså:-) Men tack för att du tog upp det! Hade ju kunnat glömt bort att kolla detta och då hade det ju varit ett potentiellt
Macke202: Fick svaret nu från mäklaren att när man säljer privat så behöver ingen boendekalkyl erbjudas, det gäller endast för registrerade mäklare som förmedlar försäljningen.
Swetrot: Man kan försöka, men de brukar vara benhårda om just prislappen, eftersom de annars sätter dem som redan köpt sitt hus i en småtrist situation. Däremot brukar de vara rätt så givmilda med olika "fringisar" med svårsålda objekt, t.ex "trädgårdsbidrag", gratis flyttning och städning, presentkort på möbler och inredning etc. Inte sällan med rätt så rejäla summor. Är sedan husen
Snigla: Glömde: Jag såg ju att det var duschkabin i ena badrummet... om den funkar för er.. och är hel (avlopp ok o så).. skulle jag lägga tid och pengar på det andra badrummet *personligen* .. då duschkabinen på sätt och vis håller vattnet i schack när man använder det (skapar ingen press på intilliggande material)..toalett kan man ju använda hur som helst iaf.. o handfat.. :)
-MH-: Problemet är väl med dödsbo att en delö vill sälja direkt, andra vill ta dit mäklare och en tredje vill ha det till sin oäkta son (eller nåt).
grävaren: Det låter som att du måste köpa den. 1. Läget är det absolut bästa. 2. Om du behöver utrymme, finns det ingen yta som är mera lämplig att bygga på. 3. Det är dyrt att bygga nytt. 4. Man ångrar aldrig det man köpt, bara det man inte köpt.
hempularen: Observera att stycket om att ålder och skick inte hjälper er refererar INTE till stycket före. Dvs kan ni hävda att det fanns synliga fel eller indikationer på fel redan vid överlåtelsen (och det behöver alltså inte vara ett fel som senare gett vattenskadan, utan bara något som visar att allt inte var korrekt gjort), så går ni troligen fria. Rent allmänt så är det väldigt svårt
bonnen: Du får väl ringa honom efter budgivningsvinsten och fråga om det är okej. Svårare än så är det inte. Ofta är det så att sly och annat skräp är bra om det hålls undan, lite större träd har ett lite värde och då vill han nog bli tillfrågad. Annars så kan ni ju köpa pläten och lösa problemet för all framtid, avstyckningen är väl en ca 15-20kkr har jag för mig och så kan ni
Angelven: Kan nämna att på vårat förra hus hade vi exakt det problemet - och vår besiktningsman påpekade det ;-) Dvs,inte dolt fel. Om det syns är det inte dolt. Att du sen inte är kunning nog att bedömma saken, det är inte säljarens problem (och det är därför man har en besiktningsman). Det är bara att svara att du bestrider det hela ;-)
asdl_2: Det är inte svårt att sälja utan mäklare, bara enkelt pappersarbete dessutom hjälper banken gärna till(gratis med enklare saker), men, men, men att sälja privat ger nog i de flesta fallen sämre bud och sämre budgivning och svårare att få igång budgivning. Jag har varit på flera privata visningar där familjen står i dörren och man knappt känner att man vill gå in, än mindre
hempularen: Jag tror inte att du kan tvinga säljaren att åtgärda eller stå för kostnaden. Om det saknas skruvar i infästningen så gick det att se att allt inte var helt rätt. Vid köp av bostadsrätt finns inte begreppet dolt fel som gäller vid köp av fastigheter enl jordabalken, en bostadsrätt köper man i princip i befintligt skick. I Köplagen (som gäller lösöre och andra prylar, vilket en
Mikado: Mika,mitt namn....i en lite japansk version...Mikado......:) Tack för svar förresten....
volvo: Det gäller väl att se vad man får för pengarna. Förutom mäklararvodets storlek skall de även presentera (skriftligt) en plan för hur de skall gå tillväga. Tex. ange hur mycket annonsering, visningar, plats på hemsida etc. som ingår. En aktivare marknadsföring kan iofs. bli dyrare, men ger ett snabbare och bättre resultat.
79:an: Är det inte så att köparen skall ha orginalkontraktet medans säljaren får en kopia på underskrivet kontrakt eller att köparen/säljaren skriver under två ex av sagda kontrakt. Det som jag tror kan bli diskussion om är om namnunderskrifterna verkligen är deras, finns det inget vittne som har skrivit under handlingarna?
yonna: Ja, bara att konstatera och gratulera att det var en smidig och - för dig - bra säljare!
Stenback: Vi betalar 50' mer för att få en mindre tomt... fast då är den i söderläge. Känns som att Er mäklaren gjort en dålig värdering om söderläge mot allmänning är billigare än 25 kvm mer i norrläge. I vilken ordning byggdes husen? Det är ju inte helt ovanligt att de som flyttar in först får lite billigare eftersom de ska bo på en byggarbetsplats en längre tid...
ErikL: Det normala är att man lägger in en friskrivningsklausul. Juridiskt sett är det nämligen inte du utan dödsboet som är säljare, men när arvet är färdigskiftat upphör dödsboet att existera. Om säljaren hittar ett dold fel om 5 år finns det alltså oftast ingen juridisk säljare kvar att ställa krav emot. För att göra detta fullständigt klart (så att köparen inte kan hävda att