S
skogstomten: Ett tips kan ju vara att t reda på vem den förra besiktningsmannen var och leja honom själv för att göra en ny besiktning! han lär ju knappast "missa" felen han hittade förra gången och han kanske är förhandlingsbar angående priset om han kan använda det gamla protokollet som utgångspunkt eller om han rent av kan tänka sig att delge er vad som står i det gratis.
5 svar · 6,7k läst
R
Rotselleri: Jo jag läste om CHUBB, varför jag inkluderade dem vid namn i mitt första inlägg. Jag har även påtalat detta för mäklaren, som av någon anledning (pengar naturligtvis) vill veta om jag överlåter protokollet eller ej. Efter det att jag skickade lite länkar om CHUBB har jag inte hört något. Inga andra kommentarer någon?
3 svar · 4,6k läst
M
Modig: Här hittar kan du få info om hur man mäter: http://www.maklarsamfundet.se/maklartemplates/Page.aspx?id=398
26 svar · 9,0k läst
bumpaberra
bumpaberra: Vi flyttade in i vårt nybyggda hus sista januari. Då damp det ner en ny tomt från kommunen. Bara att dra igång igen :-). Vi köpte tomten och startade upp processen med nybygget innan vi sålde det "gamla" huset. Vi sålde förra veckan så nu är det bara att tuta och köra med det nya huset, sista offerterna för elen kommer i veckan. Visst kändes det lite nervöst men samtidigt hade vi
10 svar · 9,6k läst
M
Modig: Här finns information om Eminentas bas- och plusbesiktning: http://www.eminenta.se/2b.html
1 svar · 4,1k läst
B
b_hasse: Det är nya regler för försäljningar som sker efter 1 Januari 2008. Ta vinsten efter att du tagit hänsyn till mäklararvodet. Dra bort kostnaden för nya bostaden. I ditt fall får man då skillnadsbeloppet 400 000:- Det ska dras bort från de totala vinsterna, i ditt fall 1 600 000:- Det som blir kvar är ditt maximala uppskov, 1 200 000:- Du måste skatta för minst 400 000:- /Hasse
1 svar · 3,5k läst
W
WeeBe: Lärde mig en gång av en numera pensionerad bilförsäljare då jag köpte min första nya bil att: Det är ögat som köper! Denna sanning gäller nu som då och kommer troligtvis alltid att gälla framöver. Till köparnas försvar kan man ju dock säga att byta kök och badrum inte är det roligaste om man ska bo på platsen samtidigt. Men visst kan man tycka att det är orättvist att få
28 svar · 9,3k läst
J
jonand: Om mäklaren säger till dig att huset är sålt så kan du fråga om kontraktet är påskrivet. Är det inte det så kan du lägga ett bud och be mäklaren framföra detta till säljaren. Jag tror att mäklaren är mer eller mindre tvingad att framföra ett sådant. Det ska då en del till för att inte för att säljaren åtminstone inte ska bli lite intresserad av vart en ev budgivning kan ta
4 svar · 8,9k läst
M
markolina: Vi har också vunnit en budgivning och har beställt överlåtelsebesiktning av Anticimex. I deras nivå 2 ingår fuktmätning. Kolla deras hemsida! Kostar ca 8 400 kr. Väl använda pengar. Lycka till!
1 svar · 3,0k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Om du har gjort en säljarbesiktning i samband med försäljningen och den besiktningen delades ut till intressenterna så är det en försäljningskostnad som är avdragsgill vid beräkning av reavinsten/förlusten.
2 svar · 18,8k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: "Jag tycker att alla säljare skulle besiktiga huset från början. Då slipper man den väntan och när man bjudit och vunnit husbudet så delar man på den kostnaden.. det hade gynnat alla.. ja svårare för gubben som vandrar runt och berättar om ruttna brädor och allt som den som köper ändå står som ansvarig för... Han har inget.. så ja det är rätt bortkastade pengar ...." Det där
13 svar · 13,0k läst
yonna
yonna: [citat] Grattis till ditt tomtköp! Räkna krasst med att du får utnyttja ditt tålamod än mer. 8-9 månader är verkligen ingen lång tid i detta stora projekt. Börja med att leta efter en riktigt bra KA som även gör mer än bara fyller i papper. Mitt eget husbygge (lösvirke) gick "väldigt snabbt" och då låg ändå den största tiden på att finna byggentreprenör. Från
10 svar · 8,2k läst
L
lisette: #10 ja det är ju just det. det är ett fint stället till väldigt bra pengar! men sen finns det givetvis en hake..
11 svar · 4,1k läst
P
Pollyman: på www.familjeliv.se finns jätte fina trådar om mat som är billig.. tips på storkok osv... Städa ut hemma... det är skönt att få sådant gjort och att man sedan får några kronor för det är ju ett plus... annars har ni ju tänkt på det mesta... bara en sak... sträva tillsammans... jag tror att när sådant här inträffar är det lätt att glömma styrkan man har i varandra och till
29 svar · 22,2k läst
P
Pollyman: japp... när vi besiktigade huset så var det svårt att komma fram för all matjord...där var fukt och en lukt... det måste åtgärdas var besiktningsmannens åsikt.. så nu kollar vi firmor.... Mäklar assistenten är en annan historia....När jag ringde henne(enligt överrenskommelse) och berättade att vi ordnat med en kille som skulle lämna offert på jobbet så sa hon.. ja ni måste gå
3 svar · 3,6k läst
S
Sara_B: Vi köpte vårt första (och förhoppningsvis enda) hus för tre år sedan, betydligt äldre än "ert" dock. Självklart ska ni ha dit en besiktningsman som är proffs! Sen kan ni ju gärna gå igenom med en kunnig kompis också. Ska ni göra en affär på en eller ett par miljoner är ju några få tusenlappar nu inget att snåla på, dessutom ska ni se till att utnyttja besiktningsmannen till
7 svar · 13,2k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Svärmor jobbade på Skatteverket och hjälpte både mig och farsan att utnyttja möjligheten. Betänk att det inte finns några lagar som styr detta. Allt, precis allt, är tolkningar av lagen.
34 svar · 33,2k läst
N
ninaboel: [citat] Ja precis, hur man räknar ut kostnaden för nya huset :-) Man får nämligen lägga till kostnad för lagfart/pantbrev på priset enligt beskrivningen till den där K6 blanketten, så då funderade jag på om besikningen också kunde tänaks vara en sådan kostnad man kunde lägga till. Långsökt men många bäckar små *ler*
2 svar · 4,1k läst
S
shabak: Detta inlägg är flyttat till Juridik!
0 svar · 3,1k läst
J
jonand: Tråkigt att höra om fukten. Om vi leker med tanken att huset aldrig är omdränerat dvs dräneringen är från 30-talet och säljaren inte påstått att huset nyligen är omdränerat så tror jag att det är svårt att hävda att fukt i källaren är ett dolt fel som inte kunde upptäckts. En odränerad källare brukar ju ha fukt i viss utsträckning. Har inte besiktningsmannen reserverat sig
10 svar · 6,7k läst
M
Magnyz: Jodå, det är på g. Den är inte ens klar på svenska ännu. Tack för kommentaren.
2 svar · 3,0k läst
yonna
yonna: Detta är ett vanligt förfarande där okunnig köpare snällt lämnar över protokollet till säljaren - för att säljaren skall kunna skydda sig. Som köpare skulle jag aldrig lämna över protokollet till säljaren! Vill säljaren ha denna försäkring får han faktiskt bekosta egen besiktning! När jag sålde mitt hus lyckades min mäklare manipulera till sig köparens betalda
6 svar · 4,4k läst
Cheesus
Cheesus: Som vanligt...hur man än vänder sig så har man arslet bak......
44 svar · 12,2k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Handpenningen ligger på ett klientmedelskonto hos mäklaren tills dess att köpekontraktets villkor är uppfyllda, därefter betalas den ut till säljaren (minus mäklararvodet). Villkoren kan naturligtvis variera från kontrakt till kontrakt.
6 svar · 11,4k läst
A
abbe_: [citat] Ja kolla städningen innan ni åker till banken och betalar kvarstående del av köpesumman. Sen har ni inga hållhakar på säljaren, och är otåliga på att få flytta in eller börja fixa. /Abbe
11 svar · 6,9k läst
P
P-G: Good point, föregående talare:) Bara för Nattugglan att hoppas att så är fallet hos dom, föreningen kanske rent utav lägger sig under de 8-10´ som anses rimligt.. I mitt fall var det inte styrelsemedlemmar som lade förslaget, däremot vad som kan liknas vid en lobbygrupp (samtliga med möjlighet att köpa loss råvind kan tilläggas..) som talade varmt om minskade energikostnader+ökade
5 svar · 10,9k läst
C
cogo: Hejsan Ska sälja min bostadsrätt och kommer att gå lite +. Hur ska man tänka med skatten. VIssa säger betala på engång och vissa säger skjut upp den. VIlket är bäst och vad innebär det att skjuta upp den? tacksam för svar
0 svar · 4,8k läst
yonna
yonna: Om inte mäklaren ställt frågan till köparen eller säljaren riskerar han att husköpet/husförsäljningen inte går igenom och därmed försinkas alltså ärendet när det hamnar hos inskrivningsmyndigheten. Mäklaren bör alltså veta vilken/vilka kunder han har om han vill ha ut sitt arvode.
10 svar · 8,7k läst
A
Flyttad
A
Flyttad
Swetrot
Swetrot: [citat] Det där är ett regelverk där sunt förnuft har fått börja råda. Jag vill minnas att det började med att en person som köpt ett hus med brand- och rökskador fick igenom att hans renovering var avdragsgill trots att det enligt regelverket inte var en standardhöjning. Sedan har man vid fall där man kunnat dokumentera att skicket varit dåligt fått göra avdrag om underhållet är
7 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.