11 146 läst ·
20 svar
11k läst
20 svar
Vad gör man på visning?
Du kan avgjort vara besiktningspetig - det förväntar jag mig om jag säljer, dvs när du bjuder är du hyffsat säker på att du vill ha huset!Danne031 skrev:Tusen tack för alla tips och råd!
Jag tror att vi är ganska väl förberedda och jag som elektriker har ju inte tummen mitt i näven heller. Skönt att höra att det verkar helt ok att vara "besiktningspetig" så att säga på en visning, eller nästan i alla fall.
Huset i fråga är från -54 och står tomt idag. Det ser inte ut som mycket har gjorts i de flesta delar sedan nybyggnationmen det estetiska gör oss absolut ingenting.
Ugångspriset är ett rejält underpris för läget/storleken och säljs med friskrivningsklasul.. Men vad fasen, hur många hör man talas om som får ersättning för dolda fel ändå.
En sak som jag känner är otrevligt (speciellt med 3 barn i familjen), och som jag kan absolut noll om är radon. Från vilken tidsepok ska man se upp mest med det?
-54 ? Då är det ju iaf före 60-talets glada snabbbyggen (haft ett kedjehus från -68 , grannarna upptäckte vid ett fönsterbyte att väggen inte var isolerad...)
Angående friskrivningsklausul så rota runt ordentligt i trådarna, det finns MYCKET skrivet om det!
Radon är lurigt - det finns inte där man väntar sig det och det finns där man inte väntar sig det - men, det finns ju saker som ökar risken och det går att snabbkolla - och det går att göra något åt!
* Källare ökar risken, platta på mark har väl knappt problemet
* Markradon syns på kartor (nåja, oftast)
* Blåbetong ökar
* Dragigt hus (som vårat) minskar (Radonmätt i vardagsrummet, 50 bq)
* Radon i vattnet ökar (lagom kul, vi duschade i 2000 bq....)
En lite mer "konkret" tipslista ang. Radon och när man går på visning:
* Som jag skrev tidigare: Kartor över markradon ger vanligtvis inte mycket användbar info om ett specifikt hus. Det man möjligen kan tänka utifrån dessa är att om fastigheten är belägen i ett "högriskområde" (tex. grusås) så ökar det den statistiska risken för att markradonhalterna kan vara höga - men det behöver inte vara så. Ligger fastigheten i ett normalriskområde så är informationen inte av något större värde eftersom det enligt mitt tidigare inlägg är andra faktorer som är viktiga.
* Radon från byggnadsmaterial är oftast ett värre problem ur saneringssynpunkt, och dessutom lättare att leta efter, varför det är bättre att fokusera på detta vid en visning.
Allra bäst avgör man förekomsten av blåbetong och andra stenmaterial med hög halt av uran/thorium med hjälp av ett instrument för mätning av gammastrålning, ex. en geigermätare. Dessvärre har väl de flesta inte tillgång till en sådan och då får man ta fram ficklampan och knogen!
Knacka mot väggar och låter det "stendovt" så är det troligtvis ingen fara för blåbetong. Låter det mera "ihåligt/lätt så kan det vara blå lättbetong (men det kan vara annat också, exempelvis vit lättbetong).
Kika i skruvhål och liknande i väggarna och se om det ser ut att finnas blågrått pulver/material - då ökar risken att det rör sig om blåbetong.
* Fråga mäklaren om det finns några mätningar gjorda!
* Om det inte finns mätningar, se till att få in en klausul i kontraktet om att mätning av radon ska kunna göras och att detta resultat kan utgöra skäl för nedsättning av köpeskilling eller liknande.
* Som jag skrev tidigare: Kartor över markradon ger vanligtvis inte mycket användbar info om ett specifikt hus. Det man möjligen kan tänka utifrån dessa är att om fastigheten är belägen i ett "högriskområde" (tex. grusås) så ökar det den statistiska risken för att markradonhalterna kan vara höga - men det behöver inte vara så. Ligger fastigheten i ett normalriskområde så är informationen inte av något större värde eftersom det enligt mitt tidigare inlägg är andra faktorer som är viktiga.
* Radon från byggnadsmaterial är oftast ett värre problem ur saneringssynpunkt, och dessutom lättare att leta efter, varför det är bättre att fokusera på detta vid en visning.
Allra bäst avgör man förekomsten av blåbetong och andra stenmaterial med hög halt av uran/thorium med hjälp av ett instrument för mätning av gammastrålning, ex. en geigermätare. Dessvärre har väl de flesta inte tillgång till en sådan och då får man ta fram ficklampan och knogen!
Knacka mot väggar och låter det "stendovt" så är det troligtvis ingen fara för blåbetong. Låter det mera "ihåligt/lätt så kan det vara blå lättbetong (men det kan vara annat också, exempelvis vit lättbetong).
Kika i skruvhål och liknande i väggarna och se om det ser ut att finnas blågrått pulver/material - då ökar risken att det rör sig om blåbetong.
* Fråga mäklaren om det finns några mätningar gjorda!
* Om det inte finns mätningar, se till att få in en klausul i kontraktet om att mätning av radon ska kunna göras och att detta resultat kan utgöra skäl för nedsättning av köpeskilling eller liknande.
Ett tips till ang. radon. Mäklaren till ett hus jag var intresserad av påstod sig kunna se om huset var byggt med radonhaltigt material, det lät mysko, därför ringde jag SSI. och frågade - Gentlemannen som svarade höll på att trilla av stolen av skratt när han hörde vad mäklaren påstod sig vara kapabel till!!
Glöm inte att medtara en tung liten boll/kula för att kolla ev. fall i ALLA rum.
Mäta huset bör man göra = medtag måttband etc.
Staffan
Glöm inte att medtara en tung liten boll/kula för att kolla ev. fall i ALLA rum.
Mäta huset bör man göra = medtag måttband etc.
Staffan
Klicka här för att svara