första inlägget i forumet

för att göra det enkelt för mina föräldrar vill dom att jag ska köpa huset dom och jag delvis bor i

helst innan nyår med nya regler på energisidan

hur göra?

Be banken om hjälp med vilka papper de behöver. (köpebrev etc)
Ägarbytet skall även registreras genom Lagfartsförfarande hos tingsrätten.

Lättare är väl att skriva ett gåvobrev för att slippa alla kostnader. Dock med reservation om det är möjligt med ditt hus.

Ex:
Skriv till det ett försättsblad som ni anger :
Ansökan i inskrivningsärende
Ansökan avser lagfart
Expeditioner i ärendet kan sändas till: xxx (namn och adress etc)[/
Kostnaden för överlåtelsen blir sedan tingsrättens exp kostnad om 825 kr.
Gåvobrevet och kopiorna skickas till IM i din tingsrätt.
Eventuella lån ordnas lätt med banken sedan efter sedvanlig kreditbedömning. På detta sätt skall jag göra med min sommarstuga. Och tipset har jag fått från både bank och mäklare.

inga tekniska problem med att jag kan få huset som gåva, jag skulle ändå ärva det så småningom

finns det några praktiska nackdelar?

Du får betala fastighetsskatt, du kan vara ansvarig för t.ex. snöröjning och halkbekämpning ute på gatan vid ditt hus, du bör försäkra det och du bör fundera på hur kostnader för drift, underhåll och reparationer skall fördelas om det är tänkt att du skall bo där med dina föräldrar även framledes. Det kan ju också vara sådant som sotning som måste skötas om och betalas. Har du fler syskon, hel eller halv, kan det tänkas att de opponerar sig emot att framtida arv försvinner för dem.

Finns det lån på huset bör ni fundera på hur det skall ordnas.

Sedan blir det inga problem förrän den dagen du vill gifta dig, då du bör fundera på om denna egendom (där kanske dina föräldrar fortfarande bor) skall vara din enskilda eller er gemensamma egendom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.