2 068 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
överta hus?
Medlem
· Västra götaland
· 109 inlägg
Lättare är väl att skriva ett gåvobrev för att slippa alla kostnader. Dock med reservation om det är möjligt med ditt hus.
Ex:
Skriv till det ett försättsblad som ni anger :
Ansökan i inskrivningsärende
Ansökan avser lagfart
Expeditioner i ärendet kan sändas till: xxx (namn och adress etc)[/
Kostnaden för överlåtelsen blir sedan tingsrättens exp kostnad om 825 kr.
Gåvobrevet och kopiorna skickas till IM i din tingsrätt.
Eventuella lån ordnas lätt med banken sedan efter sedvanlig kreditbedömning. På detta sätt skall jag göra med min sommarstuga. Och tipset har jag fått från både bank och mäklare.
Ex:
Skriv till det ett försättsblad som ni anger :
Ansökan i inskrivningsärende
Ansökan avser lagfart
Expeditioner i ärendet kan sändas till: xxx (namn och adress etc)[/
Kostnaden för överlåtelsen blir sedan tingsrättens exp kostnad om 825 kr.
Gåvobrevet och kopiorna skickas till IM i din tingsrätt.
Eventuella lån ordnas lätt med banken sedan efter sedvanlig kreditbedömning. På detta sätt skall jag göra med min sommarstuga. Och tipset har jag fått från både bank och mäklare.
Du får betala fastighetsskatt, du kan vara ansvarig för t.ex. snöröjning och halkbekämpning ute på gatan vid ditt hus, du bör försäkra det och du bör fundera på hur kostnader för drift, underhåll och reparationer skall fördelas om det är tänkt att du skall bo där med dina föräldrar även framledes. Det kan ju också vara sådant som sotning som måste skötas om och betalas. Har du fler syskon, hel eller halv, kan det tänkas att de opponerar sig emot att framtida arv försvinner för dem.
Finns det lån på huset bör ni fundera på hur det skall ordnas.
Sedan blir det inga problem förrän den dagen du vill gifta dig, då du bör fundera på om denna egendom (där kanske dina föräldrar fortfarande bor) skall vara din enskilda eller er gemensamma egendom.
Finns det lån på huset bör ni fundera på hur det skall ordnas.
Sedan blir det inga problem förrän den dagen du vill gifta dig, då du bör fundera på om denna egendom (där kanske dina föräldrar fortfarande bor) skall vara din enskilda eller er gemensamma egendom.
Klicka här för att svara