Vi inom professionell fastighetsförvaltning gör energideklarationer på löpande band just nu.

Min uppfattning är att det för småhus kommer att bli en rätt standardiserad produkt och prisnivå så småningom. Pga brist på certifierade besiktningsmän gissar jag också att någon typ av anståndsbestämmelser för småhus kommer att fastställas under hösten.

Energideklarationen kan liknas vid den A-E märkning som finns på kylskåp etc. Besiktningen kommer knappast att medföra förelägganden och åtgärdskrav, annat än om besiktningsmannen upptäcker något som bryter mot andra lagar. Energideklarationen i sig är inte som en OVK utan endast en klassning av en byggnad ur energisynpunkt.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa en odeklarerad byggnad mot ett avdrag som motsvarar besiktningskostnaden + en liten riskpremie om några tusenlappar.

Vi har ett hus som nyss fyllt 200. Stommen är av massivt timmer, drevad med mossa. Väggarna är lerklinade, men bara i delar av huset. Vind och trossbotten är isolerade med jord, torv och spån, men även lite Gullfiber på några ställen. Fönstren är lite olika gamla, men de flesta är 1800-tal, med lösa innanfönster, tätade med linlister och klisterremsor. Vi eldar i vedspis och en 150-årig norsk gjutjärnskamin och har direktverkande el när det behövs. Ändå förbrukar vi mindre el än genomsnittet.

Det blir spännande att se hur man ska räkna ut byggnadens energiprestanda för ett sådant hus.

Vet någon när det räknas att huset säljs och energideklaration krävs? Är det från dagen då köpekontraktet skrivs eller från tillträdelsedagen?
:confused:

Hemmakatten
Det är köpekontraktsdatum som gäller.

E
Ja om man kunde få huset såöt så kanske man skulle slippa hinna undan den nya regeln kring detta. Har hus I Lundsberg ute nu och det går trögt . Om nu o marknaden konkurrensen är så tuff kan di väll iaf dra ner besiktningskostnaden för allt di för är ju att införa nya luftrum o få in pengar av oss........

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.