1 811 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Jag behöver era råd...
Hej!n,
Såhär är det... Vi var för ett par veckor sen o kikade på ett hus tillsalu, ett otroligt fint och stooort hus i bra skick, ny fasad, nytt marbodalkök, renoverad toa, bergvärme etc etc...
Iallafall, vi bor i Jönköping och såsom läget är här finns det en hel del hus som blivit svårs¨lda de senaste månaderna;-)... Detta hus hade ett utgångspris på 1,545 mkr, vi visste att enbart ett bud var lagt på den summan men att de fått nej på banken, så vi försökte oss på en fuling och bjöd 1,3 (!), men sa då att vi kan tänka oss ta över snabbt osv...
Vi fick nej från säljaren då han ville ha ut hela summan, har bara ägt huset 2 år och har totalrenoverat det, men nu köpt en gård nån kilometer bort;-) han har mao investerat mycket pengar och priset han gav för två år sen var 1,35 mkr...
Men, nu till saken..Idag ringde mäklaren, säljaren hade funderat och kommit fram till att vi får köpa huset för 1,3 om vi skriver papper nu direkt, han vill även ha med en friskrivningsklausul, och ja...det är väl här vi drar öronen åt oss något...
En besiktning är gjord i somras, och självklart vill vi besiktiga om huset om vi nu ska köpa det. Vi ska träffa mäklaren imorrn och få mer info, men jag behöver era råd..
Hur tycker ni allt detta låter? Gaaaah! blir galen...
Såhär är det... Vi var för ett par veckor sen o kikade på ett hus tillsalu, ett otroligt fint och stooort hus i bra skick, ny fasad, nytt marbodalkök, renoverad toa, bergvärme etc etc...
Iallafall, vi bor i Jönköping och såsom läget är här finns det en hel del hus som blivit svårs¨lda de senaste månaderna;-)... Detta hus hade ett utgångspris på 1,545 mkr, vi visste att enbart ett bud var lagt på den summan men att de fått nej på banken, så vi försökte oss på en fuling och bjöd 1,3 (!), men sa då att vi kan tänka oss ta över snabbt osv...
Vi fick nej från säljaren då han ville ha ut hela summan, har bara ägt huset 2 år och har totalrenoverat det, men nu köpt en gård nån kilometer bort;-) han har mao investerat mycket pengar och priset han gav för två år sen var 1,35 mkr...
Men, nu till saken..Idag ringde mäklaren, säljaren hade funderat och kommit fram till att vi får köpa huset för 1,3 om vi skriver papper nu direkt, han vill även ha med en friskrivningsklausul, och ja...det är väl här vi drar öronen åt oss något...
En besiktning är gjord i somras, och självklart vill vi besiktiga om huset om vi nu ska köpa det. Vi ska träffa mäklaren imorrn och få mer info, men jag behöver era råd..
Hur tycker ni allt detta låter? Gaaaah! blir galen...
Frågan du skall ställa dig är om friskrivningsklausulen är värd en kvarts miljon för dig eller inte. Det är inte särskilt många som fått ut mer än en kvarts miljon via dolda fel, så jag tycker det är bra betalt.
Självklart skall du dock besiktiga huset, och ha någon form av klausul att dra dig ur om något anmärkningsvärt hittas.
Jag "tänker" lite skriftligt...
Spontant känns det som att du kan göra en bra affär om renoveringen är riktigt gjord och inga andra större skador hittas på huset. Och han som säljer det blir av med det innan det skall göras energideklarationer, betalas fastighetsskatt för ett nytt år och så har han kanske en del räntor att betala om han sitter med två hus. Det kostar ju en del att hålla två hus igång så det inte fryser också.
Tar inte ni det blir han sittandes med det till efter helgerna innan det blir ny visning och processen kan starta igen.
Det låter som om två intressen kan mötas och bägge kommer att känna sig nöjda efter att affären är klar.
Självklart skall du dock besiktiga huset, och ha någon form av klausul att dra dig ur om något anmärkningsvärt hittas.
Jag "tänker" lite skriftligt...
Spontant känns det som att du kan göra en bra affär om renoveringen är riktigt gjord och inga andra större skador hittas på huset. Och han som säljer det blir av med det innan det skall göras energideklarationer, betalas fastighetsskatt för ett nytt år och så har han kanske en del räntor att betala om han sitter med två hus. Det kostar ju en del att hålla två hus igång så det inte fryser också.
Tar inte ni det blir han sittandes med det till efter helgerna innan det blir ny visning och processen kan starta igen.
Det låter som om två intressen kan mötas och bägge kommer att känna sig nöjda efter att affären är klar.
Som Swetrot skriver så är innebär det en massa kostnader att inte sälja NU. Dessutom är priserna i fallande så säljaren kan ha drabbats av lätt panik.
MEN..
Varför detta med friskrivningen? Finns det något dolt problem som dom bekymmrar sig för? Tag god tid på dej och undersök noga. Det finns gott om hus, och efter jul finns det fler.
MEN..
Varför detta med friskrivningen? Finns det något dolt problem som dom bekymmrar sig för? Tag god tid på dej och undersök noga. Det finns gott om hus, och efter jul finns det fler.
Personligen hade inte f-klausulen skrämt mig. Men du bör försöka förhandla lite. Hinner du ens besiktiga innan årsskiftet?
Annars kan du försöka gå ner lite till, i alla fall 25.000:- Stå med penna i hand och skriv på köpekontraktet för 1275 (skyll på klausulen), jag tror inte säljaren tackar nej.
Annars kan du försöka gå ner lite till, i alla fall 25.000:- Stå med penna i hand och skriv på köpekontraktet för 1275 (skyll på klausulen), jag tror inte säljaren tackar nej.
Varför gå ner ytterligare 25000:- ?
Förvisso, men då tycker nog säljaren att han är gneden och hoppar kanske av dealen. Men men, det kanske är rätt väg att gå.
1300000 kr låter som ett bra pris om någon annnan var på väg att bjuda utgångspris nyss. Jag skulle inte pruta 25000 till. Om jag vore säljare och någon prutar nästan 20% på utgångspriset för att följa upp det med 25 lakan ytterligare prut någon dag senare skulle det nog brinna i skallen på mig. Jag skulle endast sälja till personen i fråga om jag var absolut tvungen.
det låter bra tycker jag. Säljaren vill bli av med huset och med den stora förlusten han gör så vill han säkert slippa all tjafs om feldragning av kablar och liknande som han har gjort eller inte gjort när han renoverat. Det där med dolda fel och gamla hus ger ingen säkerhet att ni får rätt någon gång om ni upptäcker något fel. Säljaren vill nog att den förlusten han gör nu ska täcka alla framtida krav. Det skulle jag också vilja göra om jag var tvungen sälja så billigt.-Lucca- skrev:
Besiktiga huset noggrant och köp utan vidare pruttning om inget allvarligt hittas. Det är ju verkligen ett bra pris när huset är biligare än före renoveringen
gaia
skulle jag nog oxå göra om jag ville bli av med huset trots förlustgaia skrev:det låter bra tycker jag. Säljaren vill bli av med huset och med den stora förlusten han gör så vill han säkert slippa all tjafs om feldragning av kablar och liknande som han har gjort eller inte gjort när han renoverat. Det där med dolda fel och gamla hus ger ingen säkerhet att ni får rätt någon gång om ni upptäcker något fel. Säljaren vill nog att den förlusten han gör nu ska täcka alla framtida krav. Det skulle jag också vilja göra om jag var tvungen sälja så billigt.
Besiktiga huset noggrant och köp utan vidare pruttning om inget allvarligt hittas. Det är ju verkligen ett bra pris när huset är biligare än före renoveringen.
gaia
TACK för era svar!!
Imorrn skrivs, om inget oväntat händer, alla papper! SÅ spännande!
Vi ska skicka dit en egen besiktningsman för en ny besiktning, även nån som kollar allt som VVS och el samt om vattnet är ok då det är egen brunn...
I de papper vi skriver kommer mäklaren skriva in en klausul som säger att vi har rätt att dra oss ur affären om något nytt fel hittas vid besiktningen osv...
Det stora nu är väl egentligen bara att få dit besiktningsmannen i veckan, då det såklart brinner lite i baken på säljaren som redan tycker vi är skitjobbiga;-)
Håll tummarna för att allt går bra imorrn!!!
Imorrn skrivs, om inget oväntat händer, alla papper! SÅ spännande!
Vi ska skicka dit en egen besiktningsman för en ny besiktning, även nån som kollar allt som VVS och el samt om vattnet är ok då det är egen brunn...
I de papper vi skriver kommer mäklaren skriva in en klausul som säger att vi har rätt att dra oss ur affären om något nytt fel hittas vid besiktningen osv...
Det stora nu är väl egentligen bara att få dit besiktningsmannen i veckan, då det såklart brinner lite i baken på säljaren som redan tycker vi är skitjobbiga;-)
Håll tummarna för att allt går bra imorrn!!!
Klicka här för att svara