Hur gör man för att stoppa att lagfarten kommer kommer i tidningen.Jag vet att det är en offentlig handling men det måste gå att stoppa att den kommer i tidningen om det finns särskilda skäl till det . I det här fallet så kommer vi att göra en affär mellan syskon av ett fritidshus som vi har fått av våra föräldrar. Det är av stor vikt att våran far inte får reda på det här eftersom han lider av en sjukdom som gör att han inte skulle klara av att läsa det här i tidningen.Våran mor är med på det här .

Prata med tidningen i fråga?

Det är väl inte tidningen i sig som publicerar lagfarterna, utan tingsrätten (eller Lantmäteriet är det kanske numer) som annonserar. Det är säkert ett lagkrav och inget man kan välja bort.

Det är inte lantmäteriverket som annonserar utan det är tidningen som själva hämtar uppgifterna och publicerar för att folk är intresserade.

För att stoppa publiceringen av lagfartsköp i lokala tidningen så tror jag att du bör kontakta redaktören och hoppas att han/hon har ett gott hjärta!

OM ni vill hålla det hemligt så måste väl det enklaste vara att låta den tidningen komma bort, tror inte en tidning skulle avstå att publicera. OM det vore så viktigt så kunde ni väl vänt med transaktionen.

Annars är jag skeptisk till att hålla såna här saker hemliga då skadan lätt blir större om det kommer fram senare.

/ATW

Jag tog upp frågan med lantmäteriet när det var aktuellt för oss och då ville man att vi skulle skicka med en lapp att vi inte ville ha det publicerat i ortstidningen. Det fungerade, nästan bra iallafall, det finns en tidning som bara kommer en dag i veckan och där fanns lagfarten med!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.