4 129 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Skynda att sälja ert hus!
Sida 1 av 2
Vid årsskiftet inför man krav på energideklaration på småhus vid försäljningar.
Detta innebär att man dels har en kostnad för detta och att det idag råder brist på personer som får göra energideklarationer.
Det kommer förmodligen att bli kaos på marknaden till våren.
Detta innebär att man dels har en kostnad för detta och att det idag råder brist på personer som får göra energideklarationer.
Det kommer förmodligen att bli kaos på marknaden till våren.
Energideklaration? Räcker det inte med elräkningar + bränslekostnader?
Hur gör man det annars? Mäter man isoleringstjockleken , otätheter vid fönster och hur många gånger utedörren öppnas? Då kan jag förstå att det är brist på dom som kan gissa energiåtgången utan att titta på dokumenterade uppvärmningskostnader i stället.
gaia
Hur gör man det annars? Mäter man isoleringstjockleken , otätheter vid fönster och hur många gånger utedörren öppnas? Då kan jag förstå att det är brist på dom som kan gissa energiåtgången utan att titta på dokumenterade uppvärmningskostnader i stället.
gaia
Har liksom Volvo hört folk som suckat tungt över denna nymodighet, men har inte lyckats utröna hur den kommer att se ut. Är den att betrakta som en extra besiktning, som man vackert kan bli ryckt på 10 000 kronor för att tvingas genomföra? Vidare sades det att den slår hårdare mot energislösare som jag själv (med direktverkande el), men det förstår jag inte riktigt varför. Elförbrukningen finns ju som regel angiven som det är i nuläget, om än inte alltid i kronor utan kwh.
Om du har direktel så kan "energiexperten" ge dig rådet att byta uppvärmningssystem. Rådgivningen kostar väl några tusen extra.P-G skrev:
http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=3213&epslanguage=SV
Och vad innebär det?volvo skrev:
Saxat lite från boverkets hemsida:
Villaägare kan vänta med sin deklaration till efter den 31 december 2008 och behöver då bara deklarera om de ska sälja sitt hus. De gör ändå klokt i att börja fundera över hur deras hus fungerar. Ju mer information man har framme när det väl blir dags för energideklaration, desto smidigare och billigare kommer den att bli. En energideklaration är giltig i tio år.
Beräkning av energiprestanda kan göras här men det är bara för eget intresse. Den riktiga deklarationen måste göras av en ackrediterad energiexpert.
http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=3414&epslanguage=SV
En energideklaration ska det enligt lagen (2006:985) om energideklarationer anges:
1. en uppgift om byggnadens energiprestanda.
2. om obligatorisk funktionskontroll av ventilationssystemet har utförts i byggnaden.
3. om radonmätning har utförts i byggnaden.
4. om byggnadens energiprestanda kan förbättras med beaktande av en god inomhusmiljö och, om så är fallet, rekommendationer om kostnadseffektiva åtgärder för att förbättra byggnadens energiprestanda.
5. referensvärden som gör det möjligt för konsumenter att bedöma byggnadens energiprestanda och att jämföra med andra byggnader. (SFS 2006:985)
Villaägare kan vänta med sin deklaration till efter den 31 december 2008 och behöver då bara deklarera om de ska sälja sitt hus. De gör ändå klokt i att börja fundera över hur deras hus fungerar. Ju mer information man har framme när det väl blir dags för energideklaration, desto smidigare och billigare kommer den att bli. En energideklaration är giltig i tio år.
Beräkning av energiprestanda kan göras här men det är bara för eget intresse. Den riktiga deklarationen måste göras av en ackrediterad energiexpert.
http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=3414&epslanguage=SV
En energideklaration ska det enligt lagen (2006:985) om energideklarationer anges:
1. en uppgift om byggnadens energiprestanda.
2. om obligatorisk funktionskontroll av ventilationssystemet har utförts i byggnaden.
3. om radonmätning har utförts i byggnaden.
4. om byggnadens energiprestanda kan förbättras med beaktande av en god inomhusmiljö och, om så är fallet, rekommendationer om kostnadseffektiva åtgärder för att förbättra byggnadens energiprestanda.
5. referensvärden som gör det möjligt för konsumenter att bedöma byggnadens energiprestanda och att jämföra med andra byggnader. (SFS 2006:985)
Ja, den måste utföras av en certifierad konsult som säkerligen tar 10-20.000 kr för att göra detta.P-G skrev:
Dock innebär den inte att man måste göra några åtgärder för att förbättra värdena. Det är mer en kontroll av rådande energiförbrukning.
Problemet är bara att det kommer att fattas certifierade konsulter, vilket innebär långa väntetider.
Kostnaden är avdragsgill, och jag vet att det just nu utbildas certifierade besiktningsmän i en rätt så hög takt. Men visst kommer det att bli en flaskhals vid årsskiftet när tiotusentals objekt som redan ligger till salu i bland annat glesbygden kommer att behöva ha en energibesiktning gjord.
Jag har hört kostnader på 2500-3000kr för en sådan besiktning, efter att marknaden har satt sig och tillgång och efterfrågan balanserats.
Jag har hört kostnader på 2500-3000kr för en sådan besiktning, efter att marknaden har satt sig och tillgång och efterfrågan balanserats.
Jag har satt mig in i vad som krävs för att bli godkänd (hade funderingar åt det hållet).Swetrot skrev:
Kostnaderna i certifieringsavgifter, administrativt merarbete och liknande är så höga att jag har svårt att se att man klarar att utföra det under 8.000 kr, men vi får väl se efter årsskiftet.
Vad får ni siffrorna från om priserna?
Detta visar att man ska vara försiktig med sina uttalande. Jag har gjort en energideklartion på vårt nybygge vi håller på med. Det kostade oss 1500 kr. Vill man vara ännu lite seriösare kan man provtrycka huset också för att se hur tätt det är, kostar några tusen till.
Hörde på radion just att det räcker med att man har beställt energideklaration före årsskiftet för att man ska slippa bot - men det gäller bostäder på över 1000 kvm. Hjälper naturligtvis inte den som ska sälja sin villa i januari - lär bli svårt finna medveten kund som köper huset utan deklarationen i sin hand.
Äpplen och Päron! Man kan inte jämföra ojämförbara saker med varandra.bumpaberra skrev:
En energibehovsberäkning för ett nybygge är något helt annat än en energideklaration av ett befintligt hus.