2 379 läst ·
29 svar
2k läst
29 svar
Är detta radhus ekonomiskt?
En liten positiv sak är att man faktiskt kan få billigare bilförsäkring när man flyttar till villa. Det kanske inte gäller dig men det blir definitivt en skillnad om man bor i storstad. När jag flyttade (faktiskt bara ett par kvarter) från villan i Malmö till den tillfälliga lägenheten höjdes bilförsäkringen gruvligt.
Men sänkningen blev än mer njutbar när jag därefter flyttade ut till nybygget på landet
.
Men sänkningen blev än mer njutbar när jag därefter flyttade ut till nybygget på landet
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
15000 !?whak skrev:
Det lät mkt !?
Vi betalar 3200 kr/mån för vårt Brf radhus norr om Stockholm.
Det har vi 1.5 mkr i lån på - det ger en räntekostnad på ca 7500 kr/mån i nuläget
Så innan ränteavdrag ligger boendekostnaderna på knappt 11000kr/mån för oss.
Lägg därtill 1000kr/mån för "renoveringar".
Dock ingår vatten, värme och kabeltv i vår avgift...
Din kalkyl på min situation:
Hyran, dvs avgiften = 3200 kr/m
Lånet = 7500 kr/m
Elen = blir för oss ca 500 kr/m
Vatten = 0
Sopavgift = 0
Sparande = 1000 kr/m
Internet = 250 kr/m
Hemförsäkring: ca 200 kr/m - men som sagt det blir lika mkt för mig om jag hade bott i "vanlig" lgh
Totalt: under 13000 kr/m
Men då har vi som sagt en massa lån, men det ingår å andra sidan en del saker i vår avgift...
/K
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Hyran 4300
Lånet 2000:-
Mat 2500:-
Sparande ( till huset och övrigt) 2000:-
Fackavgift 700:-
Pensionssparande 300:-
Bilförsäkring 300:-
Internet 350:-
Diesel 250:-
Elen 2000:-
Sen tillkommer sopavgift hemförsäkring m.m.
Lånet 2000:-
Mat 2500:-
Sparande ( till huset och övrigt) 2000:-
Fackavgift 700:-
Pensionssparande 300:-
Bilförsäkring 300:-
Internet 350:-
Diesel 250:-
Elen 2000:-
Sen tillkommer sopavgift hemförsäkring m.m.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det som torde vara intressant är väl merkostnaden jämfört med idag ?
Iof kanske du inte behöver bil etc idag - så då kanske det är relevant. Men annars tycker jag nog pensionsförsäkringar, bilutgifter etc inte hör till just radhuset?
/K
Iof kanske du inte behöver bil etc idag - så då kanske det är relevant. Men annars tycker jag nog pensionsförsäkringar, bilutgifter etc inte hör till just radhuset?
/K
Det är klart att skillnaden från dagens 2 rok till 5 rok på 134 m² måste innebära en kostnadsökning. Vi vet ju inget om din familjesituation. I en så här pass stor lägenhet bor väl ofta en barnfamilj, med antingen två inkomster eller en inkomst och en del bidrag.
På lånet så har du räknat med ganska snabb avbetalningstakt. Det är ju inte ovanligt idag att man inte amorterar alls på sina bostadslån. Räntorna du betalat får du göra avdrag för med 30% i din deklaration.
Ett sparande på 2 000 kr per månad är det nog många som inte är i närheten av. Men det behövs en buffert när man äger bostadsrätt/hus.
Och så då elen. Är du fortfarande sugen på detta boende så kolla upp mer på vad elen faktiskt kommer att kosta. Hur mycket använder grannarna? Kommer du behöva värma upp alla rum fullt under vintern?
På lånet så har du räknat med ganska snabb avbetalningstakt. Det är ju inte ovanligt idag att man inte amorterar alls på sina bostadslån. Räntorna du betalat får du göra avdrag för med 30% i din deklaration.
Ett sparande på 2 000 kr per månad är det nog många som inte är i närheten av. Men det behövs en buffert när man äger bostadsrätt/hus.
Och så då elen. Är du fortfarande sugen på detta boende så kolla upp mer på vad elen faktiskt kommer att kosta. Hur mycket använder grannarna? Kommer du behöva värma upp alla rum fullt under vintern?
PX-21 får min kompis som tjänar 11 800:- rent låna till en lägenhet för 160 000:-
Så borde väl jag få låna till ett radhus på 65-100 000:-?
GoForIt jag är ensam, jag vet att det är "stort" för mig.
Men det var ett bra pris och vid första anblick såg det billigt ut och det såg ut som att det kanske skulle gå ihop. Men nu när man har räknat på det och så.
Då är jag inte lika säker längre.
Så borde väl jag få låna till ett radhus på 65-100 000:-?
GoForIt jag är ensam, jag vet att det är "stort" för mig.
Men det var ett bra pris och vid första anblick såg det billigt ut och det såg ut som att det kanske skulle gå ihop. Men nu när man har räknat på det och så.
Då är jag inte lika säker längre.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Det känns som att du är lite för sträng mot dig själv, Även om du inte kör lånet helt amorteringsfritt så borde det räcka att amortera 2000 per år (50 års lån). Att spara 2000 i månaden till huset är bra, men såvida du inte har direkt kända akuta reparationer som måste göras (typ ny elpanna för 60 - 70 000) så känns det som lite VÄL ordningssamt.
När du gör denna kalkyl så bör du även försöka göra ett försök att se lite in i framtiden. EN av fördelarna med ett boende man äger själv är att en stor del av boendekostnaden på längre sikt blir "frusen".
En ren hyreslägenhet kommer att varje år bli dyrare, din hyra kommer att öka med ungefär den inflation vi har.
I ditt ägda boende så kan du räkna med att din lånekostnad ligger ganska still om man bortser från kortare orostider som vi har just nu. På samma sätt kan du oftast betrakta avgiften till föreningen (det du kallar hyra) som en frusen kostnad, det du betalar där är i praktiken mest lånekostnader för föreningens lån på fastigheten, men en del av föreningens kostnader ökar också med inflationen (ungefär), reparationer, vissa elkostnader osv.
Sedan bör man kanske fundera lite över sin egen intäktsida också. Hur ser din lön ut i jämförelse med andra med liknande jobb som är lite äldre? Är du i en bransch där du kan hoppas på en god löneutceckling, eller har du så att säga nått din slutlön redan. Har du några funderingar på att studera vidare? Oavsett hur dina karriärmöjligheter ser ut, så bör du kunna räkna med att din lön går upp med minst 2-3 % per år. Om du då räknar lite på hur din ekonomi skulle kunna se ut om 3 år, 5 år, dels med din nuvarande hyreslägenhet, dels om du flyttar till bostadsrätten.
En sak jag absolut tycker du bör göra innan du köper, ta kontakt med orföranden i bostadsrättsföreningen och fråga hur han ser på framtiden, finns det några orosmoln, med stora dyra reparationer på fastigheterna, hur ser lånebilden ut, om ex. mycket av lånen nu har låg bunden ränta, men skall sättas om snart, så kan det finnas risk för stora avgiftshöjningar.
När du gör denna kalkyl så bör du även försöka göra ett försök att se lite in i framtiden. EN av fördelarna med ett boende man äger själv är att en stor del av boendekostnaden på längre sikt blir "frusen".
En ren hyreslägenhet kommer att varje år bli dyrare, din hyra kommer att öka med ungefär den inflation vi har.
I ditt ägda boende så kan du räkna med att din lånekostnad ligger ganska still om man bortser från kortare orostider som vi har just nu. På samma sätt kan du oftast betrakta avgiften till föreningen (det du kallar hyra) som en frusen kostnad, det du betalar där är i praktiken mest lånekostnader för föreningens lån på fastigheten, men en del av föreningens kostnader ökar också med inflationen (ungefär), reparationer, vissa elkostnader osv.
Sedan bör man kanske fundera lite över sin egen intäktsida också. Hur ser din lön ut i jämförelse med andra med liknande jobb som är lite äldre? Är du i en bransch där du kan hoppas på en god löneutceckling, eller har du så att säga nått din slutlön redan. Har du några funderingar på att studera vidare? Oavsett hur dina karriärmöjligheter ser ut, så bör du kunna räkna med att din lön går upp med minst 2-3 % per år. Om du då räknar lite på hur din ekonomi skulle kunna se ut om 3 år, 5 år, dels med din nuvarande hyreslägenhet, dels om du flyttar till bostadsrätten.
En sak jag absolut tycker du bör göra innan du köper, ta kontakt med orföranden i bostadsrättsföreningen och fråga hur han ser på framtiden, finns det några orosmoln, med stora dyra reparationer på fastigheterna, hur ser lånebilden ut, om ex. mycket av lånen nu har låg bunden ränta, men skall sättas om snart, så kan det finnas risk för stora avgiftshöjningar.
Jo visst jag må vara lite i överkant med att direkt börja spara såpass.
Men jag la undan 2000:- tänkte 1000:- till huset och 1000:- till att köpa saker eller ha kul för typ kunna resa eller så.
Köket var inte i renoveringsobjekt men vitvarorna och så var gamla sa hon.
Så då känns det safe att ha en summa sparad.
Men jag la undan 2000:- tänkte 1000:- till huset och 1000:- till att köpa saker eller ha kul för typ kunna resa eller så.
Köket var inte i renoveringsobjekt men vitvarorna och så var gamla sa hon.
Så då känns det safe att ha en summa sparad.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Jo du tänker rätt med ditt sparande, om man ser det som ett allmänt sparande inte bara för huset, utan även för semester etc. Då är det absolut en lämplig nivå. Man måst ha råd med lite mer än att bara bo.
Jag fixerar mig lite på din inkomstsida, har du ett jobb där du har möjllighet att tjäna mer om det kniper, typ jobba övertid? Ta extraknäck (om det verkligen blir kris)?
Jag fixerar mig lite på din inkomstsida, har du ett jobb där du har möjllighet att tjäna mer om det kniper, typ jobba övertid? Ta extraknäck (om det verkligen blir kris)?
Jag tycker du skall stryka pensionssparandet, om det känns svårt att få ihop det. Amortera lite istället, eller använd som buffert. Fackavgiften kan man också diskutera, 700:-/mån är mycket. Man kan vara med i bara a-kassan om man vill, men det är förstås en ideologisk fråga.
Stort radhus för ensam person.
Stort radhus för ensam person.
Pensionssparandet skulle jag inte tjäna så mycket på.
Det är mer maten som går att skära ner på.
Facket vill jag inte gå ur, jag har redan havt andvändning av dem två gånger.
Så det känns nästan lite som att dom har räddat mig från att bli arbetslös.
Det är mer maten som går att skära ner på.
Facket vill jag inte gå ur, jag har redan havt andvändning av dem två gånger.
Så det känns nästan lite som att dom har räddat mig från att bli arbetslös.
Klicka här för att svara