Hej,

Jag o min fru är ute efter vårt drömhus. Den har vart ute för försäljning nu i 1 månad och de har haft 4-5 visningar. Inte ett enda bud har kommit in. Priset är 1.450.000.

Först gav vi 1.4 milj som första bud eftersom de hade inte fått andra bud. Då jag fattade att jag var ensam budgivare även efter sista visningen så ringde jag upp mäklaren och erbjöd den summan som säljaren skrev. Dvs 1.450.000 om vi tar och skriver kontrakt direkt. Mäklaren noterar och ska ringa upp mig direkt hon får besked. Nu har det gått 3-4 dagar utan besked.

Mäklaren tar flera dagar på sig att informera mig vad som händer och det känns som jag måste jaga de. Detta är inte utgångspriset utan det står 1.450.000 eller högstbjudande.

Vad tycker ni jag ska göra här? Ska jag sitta och vänta eller sk*ta i det och titta efter annat hus men problemet är att det är den vi så gärna vill ha.

Kan det va så att de inte vill sälja till oss? eller gör jag något fel. Jag har vart i kontakt med mäklaren två gånger och inte mer så jag är inte jobbig.

Hur gör man i liknande situation?

Redigerat:
Hej.
Du får snällt vänta.,

Som sagt det är upp till försäljaren att bestämma till vem och till vilket pris de vill sälja.
Det kan mycke väl vara att de senaste paret på senaste visningen inte bestämt sig och de vill kolla med dem först.
Men bara stå på dig och slå en signal till mäklaren och se om de har fått fram mer information.

Varför bjuda över sig själv med 50000:-?

ThomasLindgren skrev:
Varför bjuda över sig själv med 50000:-?
Bra fråga, trodde det kunde påskynda det hela men tydligen hade jag fel :( eftersom säljaren ville absoult inte sälja den för 1.4

Eftersom det bara är du och säljaren så är det väl dax att ni sätter er ner och förhandlar priset öga mot öga.

Ring mäklaren och be honom fixa ett möte. Sedan får ni försöka komma överens.

Lycka Till!!

Man är så otålig och orkar inte vänta hur länge som helst. Ringer nog henne (mäklaren) på måndag och hör med henne om det blir någon deal eller ej. Vilka tider det är idag, man måste jaga folk för att ge de pengar :D

Mäklaren kanske kände din otåligthet och ville vänta ut nästa höjning på 50.000:-? :)

Säg att budet bara gäller till onsdag, men var då också beredd på att köpa ett annat hus.

Det kan ju vara så att säljaren kanske är på väg att bygga ett nytt hus, och hade förväntat sig mera betalt. När det visar sig att man inte får mera, vill man kanske inte bygga nytt och flytta heller. I sådana fall får ni säkert besked endera dagen, mäklare brukar inte ha tålamod med sådant, utan vill då avsluta fallet och ändå kassera in sitt arvode.

Om säljaren verkligen vill sälja, men tvekar på grund av att man tror att man kan få mer om ett halvår, så kan ni sitta lugna och vänta.

Huset är ju inte i en prisklass där det finns stora utsikter att det är värt väldigt mycket mer om ett halvår eller så, när det antingen lugnat ned sig eller gått åt pipsvängen med världens ekonomi.

Vänta ett par veckor till är tips. Gå kanske på någon annan visning som mäklaren har på ett annat hus, och visa att ni vill köpa bostad nu. Gör klart att det finna andra mäklare som har hus också. Mäklaren lär säkert höra av sig till er om det är någon annan intressent i förhoppning att ni skall bjuda över.

P
Ditt problem damir är att du beskrev det som ert drömhus. Att du känner så luktar mäklaren på flera mils avstånd och vet att du är sugen och vill skynda på affären.

Hon håller dig antagligen medvetet på halster för att hon vet att du snart kommer höja ditt bud om inget händer. Och om du inte gör det så kommer hon kontakta dig och berätta att säljaren inte vill släppa huset för det priset och försöka påverka dig att höja ditt bud.

Ditt bästa drag just nu är att avvakta och intala dig själv att det kommer att komma fler drömhus till försäljning och inte gå på mäklarens psykologiska spel. De bästa affärerna gör man tyvärr när man egentligen inte bryr sig om man får köpa eller inte.

Accepterar man som säljare inte ett bud på på utgångspris har man man satt för lågt pris i rent spekulationssyfte och det är ärligt talat rent bedrövligt att det fortfarande får fungera så.

Mitt tips är att ni lägger ett vettigt bud på max utgångspris/begärt pris och säger att budet gäller till ett visst datum. Efter det lägger ni ett lägre bud. Drömhus kommer att fortsätta komma ut på marknaden så stirra er för all skull inte blinda på just det här objektet om säljare/mäklare krånglar.

Jag har köpt ett par fastigheter som enda budgivare till ett pris under begärt pris och det har rullat på väldigt bra när säljaren förstått att det går att få pengar på kontot snabbt och lätt. :)

Mäklaren har också räkningar att betala, så vänta ut dem bara.
Kolla lånelöftet så att du kan erbjuda en snabb affär istället för mera pengar

Tack så hemskt mycket för alla svar, det känns som jag inte har agerat helt fel :)

Det är så att jag har inte alls varit på och visat stor intresse men som ni säger även om man inte visar öppet hur intresserad man är så känner de av en på mils avstånd.

I vilket fall som helst så är detta mitt första köp så visst gör man fel men jag tror att vi väntar och ser hur det utvecklas. Kanske bäst så.

Har bokat igår tre andra visningar på liknande objekt. Insats och lån är klara och vi kan flytta in när som helst så det är bra enligt mäklarna.

Tänker inte bjuda mer men tror ni det är dumt att säga att högsta budet gäller fram till en viss datum ifall de vill göra en snabb affär och att den sen återgår till ett lägre bud? Tror ni att säljaren tänker vilken jobbig köpare?

Redigerat:
damir skrev:
Tänker inte bjuda mer men tror ni det är dumt att säga att högsta budet gäller fram till en viss datum ifall de vill göra en snabb affär och att den sen återgår till ett lägre bud? Tror ni att säljaren tänker vilken jobbig köpare?

Låt säljaren tycka vad fasiken han vill. Likaså mäklaren. Det är DINA pengar ( eller bankens ) som både mäklaren och säljaren vill åt. Givetvis vill säljaren ha hur mycket mer som helst men finns inte marknaden så finns den inte vilket är uppenbart i detta fall.

Säljaren är ute ett halvår för sent för att få mer och vill han/hon inte sälja till begärt pris så gå vidare. Dumskallar som sätter ett lågt utgångspris och sen inte är beredda på att sälja till begärt pris kan gott få sitta där med sina hus och leva i tron att det är värt 300.000 mer än vad marknaden anser.

Vore det jag i samma situation skulle jag tala om för mäklaren att redan på måndag ska du ha ett besked och kan de inte sälja så är det deras problem, inte ditt.

Givet att du direkt kan lägga bort planerna på huset. Det håller inte att komma om två veckor igen.

Om du är ensam budgivare så hoppas mäklaren och säljaren naturligtvis på att det ska dyka upp någon mer kund, så budgivnigen kommer igång.

Jag tycker att ni skall säga att budet gäller till en viss dag - och den dagen skall vara i en nära framtid. Därefter skall ni inte ligga kvar vid det lägre budet utan helt sonika hoppa av. Det finns flera hus och det där med drömhus brukar kunna ändra sig efter hand.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.