Befinner mig i den i mångt och mycket angenäma situationen nybliven förälder, på ett plan grusas dock helhetsbilden; jag är inte säker på att jag vill att sonen växer upp här...:( Nyrenoverat hus, bra läge och allt det där, men så hade jag egentligen föredragit grannkommunen, inte minst utifrån att morföräldrarna också finns där. Gårdagens räntebesked såklart positivt, men jag är ändå kluven, borde jag skrida till verket omgående och sälja kåken innan alla varsel etc kickar in? Usch, vilken ångest..:o

En ren spekulationstråd, det inser jag själv, men vad tror och tycker ni? (I dylika spekulationssammanhang håller sig dock byggahus.se/forum till de mer träffsäkra har det visat sig åtskilliga gånger, så jag litar på den samlade kompetensen:))

Mikael_L
Så bra säljläge som det är nu, är väl lika dåligt köpläge i grannkommunen, eller hur? ;)

Men visst, är husen generellt billigare i grannkommunen så vinner ni väl lite på utväxlingen ...

En fördel med att byta nu är att vinsten kan bli lägre samtidigt som ersättningsbostaden blir billigare.
Detta ger en lägre beskattningsbar vinst!

Det bästa säljläget är när man på grundval av en ordentlig analys kommer fram till att man behöver flytta. Allt annat riskerar att man börjar ta väldigt ogrundade och förhastade beslut som blir väldigt dyra. Boendekostnader, boendemiljö, det sociala och arbetspendling är en rätt jobbig ekvation att få ut,

Det man brukar säga är att Juni, Juli & Augusti är inte de mest optimala månaderna att försöka sälja hus på. Människor har ett annat fokus. Men i övrigt ser jag inga dramatiska händelser med bopriserna kommande året. Räntorna är mycket låga och håller emot.

Tack för synpunkter. Swetrot, du träffar den lite känsliga punkten huruvida man behöver flytta eller inte; står i valet och kvalet huruvida det är värt uppoffringen eller inte, men med tanke på att det annars kommer ske inom en treårsperiod så är det nog lika bra att ta tjuren vid hornen direkt.

Däremot är jag personligen inte säker på boprisernas status, trots ränteläget har jag en känsla av att det kan rassla till ordentligt i negativ riktning när x antal tusen varsel kickar in till hösten och nästa års förmodade ökenvandring på arbetsmarknaden. (Men ska jag vara lite ödmjuk får jag erkänna att mina tips alldeles för sällan slår in, förhoppningsvis så också i detta fallet.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.