Byggahus.se

Akut budgivningsfråga

1. H
    Medlem · Stockholm · 4 inlägg

Husand

Medlem
    Är mitt i en budgivning kring en villa i Sthlmsområdet och behöver er kollektiva klokhet som oerfaren budgivare.

Fr utropspris har huset stigit ca en halv miljon (har själv aktivt deltagit i budgivningen). Helt plötsligt backar dock den mest aggressiva motparten ur (som givit varannat bud sedan start) samtidigt som en ny budgivare dyker upp strax efteråt. Budgivare som dragit sig ur höjde kraftigt och hade högsta budet när han drog sig ur och ny budgivare höjde ytterligare 50 000 (således tot 125 000 över närmaste kvarstående bud). Frågor:

1. Tror ni att den aggressiva budgivaren var en bulvan? (märkligt att vara klart drivande i budgivningen och sedan hoppa av när de till synes vunnit budgivningen).

2. Kan man föreslå en ny budgivning när drivande part hoppat av och ej står fast för sina bud?

3. I budgivningen krävdes minst 25000 som lägsta höjning av mäklaren - är detta verkligen "god mäklarsed" (leder enl min mening till ofrivilligt kraftig höjning av priset).

Tacksam för all hjälp!

2. Thomas59
    Byggveteran · Stockholms län · 2 984 inlägg

Thomas59

Byggveteran
    Man kan ju bara gissa:

1
    -Kan vara fejk/bulvan om budgivningen till synes var avklarad men sannorlikheten är väl inte så hög
    -Kan istället vara någon som försökte skrämma bort andra budgivare med aggresiv budgivning, misslyckats, och nu överskridit sin limit.
    -Kan också vara någon som deltagit i och vunnit en annan budgivning som hade högre prio.
    -Eller bara någon som ångrade sig/tappade intresset
    -Någon som efter mäklarens koll saknade lånelöfte
    -Någon som ställde krav i budgivningen (jo man kan göra så) som inte köparen gick med på, terx en så enkel sak som tillträdesdatum

Att en ny budgivare kommer in sent i budgivningsprocessen är inget konstigt. Vissa, tex undertecknad, går av taktiska skäl in sent i processen och lägger bud (chockbud). Strategin är att skrämma befintliga budgivare och då troligen med ett lite chockartat bud mot de som trodde sig vara enda budgivarna. Att budet är 50 000 högre än det sista budet som tagits tillbaks kan ju verka märkligt men kan ha sina naturliga förklaringar det också.

Kan nog tänka mig ett 10-tal ytterligare ickekonspiratoriska anledningar men visst, det kan ju också vara en bulvan.

2 Nej. Däremot kan du ju alltid sänka ditt bud till en nivå som motsvarar situationen att man bortser från den avhoppade budgivarens bud. Kan iofs vara svårt om det varit fler än två budgivare.

3 Det finns inga sådana regler. Budgivningen sker helt på säljarens villkor.

Kommer du 1, 2 eller 3:a i en budgivning har du möjlighet att få ut namn och telefonnummer (om du vinner) och initialer eller nåt sånt(tror jag, har aldrig kommit 2-3?) om du kommer 2-3.

Misstänker ni oegentligheter bör ni ta upp det med mäklaren eller dennes chef.

Se till att du har en tydlig limit för hur högt du kan/vill gå och buda sedan därefter. Går buden över din limit backar du ur. Fram till limit blir det lite poker av det hela. Tidiga chockbud kan funka liksom sena chockbud. Småduttande är sällan en bra taktik. Problemet är väl att du aldrig till 100% kan veta om du gör rätt.

Lycka till!

Redigerat 29 apr 2009 07:57
  3. pinebar
    Medlem · Stockholm · 2 783 inlägg

pinebar

Medlem
    1. Jag tror att den som bjöd och plötsligt drog sig ur också kan ha vunnit budgivningen på något annat hus som han/hon budade på samtidigt.

Jag brukar ofta följa budgivningar i Stockholm när de publiceras på Internet och det är relativt vanligt att någon ny dyker upp på slutet och höjer. Jag gissar att det är folk som är sugna på huset, har en hög budget och säger till mäklaren att han/hon ska höra av sig när de andra verkar börja ha bjudit färdigt.

3. 10 000 - 25 000 är väl rätt vanligt som minsta bud på hus som kostar flera miljoner? Du säger ju själv att budgivningen har varit 500 000. Då är ju 25 000 en rätt måttlig del av det.

4. I
    Medlem · Uppsala · 4 828 inlägg

injonil

Medlem
    Det finns ju en ny budgivare på de senaste nivåerna så varför skulle budgivningen börja om? Ni skulle hamna där ändå...

5. H
    Medlem · Stockholm · 4 inlägg

Husand

Medlem
    Tack för alla svar!

Kanske var lite väl konspiratoriskt sinnad igår kväll. Inser tack vare era inlägg att det finns en hel del andra tänkbara förklaringar. Budgivningen fortskrider...verkar vara en het bostadsmarknad för tillfället i Sthlm...

6. tallmilan
    Medlem · 1 772 inlägg
    Det är många som säger till mäklaren "ring mig när det är en eller två budgivare kvar", framför allt för att man inte orkar med alla 10' höjningar på ett 5 miljoners hus.
    Mäklaren däremot vill ju hålla "lagom antal budgivare" inte för många för då ger folk upp och tycker att det är hopplöst, och inte för få för då får man inte samma snurr på den desperata hysterin.

7. H
    Moderator · Stockholm · 43 432 inlägg

hempularen

Moderator
    Jag trodde faktiskt att det var segt fortfarande på husmarknaden här i Stockholm.

Ett hus något kvarter från mig har varit till salu sedan i September. En byggfirma som renoverade på spekulation i somras har försökt få ut huset, har sett mäklaren där ett 20 tal gånger på visning, och då har jag troligen ändå missat de flesta visningarna.

Utifrån ser det jättetrevligt ut, ca 120 kvm boyta men de ville ha 5,9 milj från början, tror att de gått ner nu, men tydligen inte långt nog.

Redigerat 30 apr 2009 17:50
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.