hej! det är så att jag å min sambo har hittat ett hus vi ev vill flytta till.
Men vi har redan ett hus och lånet på det är ca 280.000:-
Det "nya" kostar 700.000:-

Och idag var vi in till Swedbank och ansökte om lånelöfte.
Vi tjänar tsm ca 550.000:- om år, har fast jobb bägge två och inga betalnings anmärkningar.

Vi fick inte låna FÖR att vi hade ett till hus!
Självklart berättade vi att vi skulle sälja det men tydligen skulle det var nått köpekontrakt på det.

Är det såhär ?!
Då är det ju helst kört för folk som vill flytta från det ena huset till det andra!
Det tar ju tid att sälja ett hus (oftast) och då är det man vill ha antagligen redan borta!
Och när man väl får sitt sålt ja..då kanske det inte är nått ute på marknaden som man vill ha !!

Vad har ni för erfarenheter ??
Är det såhär på alla banker eller är det bara Swedbank?

tacksam för svar!

• Gilla
Joboo
  • Laddar…
det är swedbank, stod inför samma problem jag ägde ett hus och skulle köpa ett med min sambo, swedbank vägrade men handelsbanken tyckte det var helt okej.

Lite märkligt kan man tycka, jag har varif kund hos swedbank (föreningsbanken) sedan jag lärde mig gå och fick mitt första konto, jag hade vad jag vet aldrig satt min fot hos handelsbanken innan.

Har ingen erfarenhet av Swedbank men vi äger två hus (hyr ut det ena) och båda är belånade i Handelsbanken utan problem. Nu köpte vårt andra hus innan finanskrisen i och för sig men husen har ju sitt värde och ni har ju inkomst nog att ränta lånen på båda husen utan problem. Gå till en annan bank är mitt råd.

Testa att byta bank är min rekommendation.

Har gjort samma sak, bytt hus fast man haft ett, haft två lån som jag inte skulle fått om jag inte hade en trevlig bank och skulle sälja mitt hus!

Så knalla in till konkurrerande bank förklara läget säg att ni kan tänka er bli helkunder m.m och hoppas på det bästa.

Men ser man till eran inkomst så förstår jag inte riktigt swedbank, litet lån ju, era två hus kommer inte upp till ett av våra fastän vi har ungefär samma inkomst.

Lycka till!!

Jag gjorde en husaffär hösten 2007 med Swedbank utan några problem, fick lånelöfte både via deras Internetbank och lokalkontor utan att först ha sålt det gamla huset. Var endast tvungen att uppge beräknat försäljningsvärde på huset som skulle säljas för att banken skulle kunna göra en realistiskt kostnadskalkyl.
Jag vet även att Swedbank har något som kallas typ "överbryggningslån" som är gjort för denna typ av situationer då du exempelvis måste låna till en handpenning på ett hus innan du sålt ditt andra.
Misstänker nog att deras inställning till din affär hänger ihop med finansläget. Det kan ju vara svårare att bli av med ett hus idag och jag kan även tänka mig att man kräver större marginaler, flera banker åkte ju på stora smällar vid krisen på 90-talet då de varit väldigt generösa med lån. Så det är nog helheten som spelar in här, tyvärr. Men som de andra säger, pröva med en annan bank!

Frida N skrev:
hej! det är så att jag å min sambo har hittat ett hus vi ev vill flytta till.
Men vi har redan ett hus och lånet på det är ca 280.000:-
Det "nya" kostar 700.000:-

Vad har ni för erfarenheter ??
Är det såhär på alla banker eller är det bara Swedbank?
Ser att du bor i mina trakter.

Prata med mäklaren som säljer huset ni vill köpa. De brukar ha bra bankkontakter, och kan nog ordna det hela om ni säljer ert befintliga hus genom den mäklaren. Det är lite "mekande" just nu, men eftersom man pratar om kanske 25-30% arbetslöshet inom något år så har bankerna fått frossa.

Swetrot skrev:
men eftersom man pratar om kanske 25-30% arbetslöshet inom något år så har bankerna fått frossa.
:eek: Menar du procentuell ökning, eller är det så illa?

S
prata med ny bank det låter ju helt absurt...
jag har bra erfarenheter av SBAB fick ett lån beviljat nu i år, flyttar in om 2 veckor :)
något sämre inkomster än ni och ett lånelöfte på 2.3 miljoner max 95% belåningsvärde.

Swedbank sa blankt NEJ.
Fick mail av SBAB att "tyvärr"
Så jag ringde upp SBAB å lirkade lite...
Frågade henne VAD som var problemet då vi har råd med dubbla boenden!
Hon räknade på det å vi fick ett JA :D Så nu har SBAB skickat ett skriftligt mail till vår mäklare där det står att vi får låna trotts att vi ej sålt det andra.

Nyfniken skrev:
:eek: Menar du procentuell ökning, eller är det så illa?
Det ser ut att bli så illa. Det finns ju snart inte ett företag av storlek kvar i länet. Och kommunen konstaterade att "kommunpengarna" som igår sköts till av regeringen motsvarade en promille av årsbudgeten, och räcker nog inte ens till de ökade socialbidragen i år. Så, lite förstår jag bankernas ovilja att låna ut pengar till två hus.

Grattis FridaN!!! :)
Det är ju inte utan att man blir lite nyfiken på hur det där nya huset ser ut.... ;)

Grattis och lycka till med det nya dubbelboendet:D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.