Värderingen till 7-7.5 har gjorts av två oberoende mäklare. Som nämnts tidigare var fastigheten ute till försäljning i höstas innan finanskrisen slog till och det förblev då osålt trots bud även då i linje med värderingen. Problemet i det här fallet är inte mäklaren utan en säljare som har en orimlig bild av vad fastigheten är värd. Jag var som sagt nest nyfiken på hur man som mäklare skall agera för att få till ett avslut när man har en "omöjlig" kund.

Kan nämna att mäklaren ringde tidigare i veckan och sa att säljarens motbud på mina 7,5 som jag bjudit var 9,5. Som ni förstår lät mäklaren ganska uppgiven. Om säljaren står fast vid detta så kommer nog fastigheten ut snart igen med en tredje mäklare inom ett år :)

Grejen är ju att vi vill ha huset, men vi sitter inte på något sätt i sjön. Vårt nuvarande hus är färdigrenoverat, så vi vill ha nya utmaningar.

Vi avvaktar tills vidare!

Thomas59
För det första ska man inte hetsa upp sig :cool: så mycket över mäklarnas värderingar. Deras värderingskunskaper och värderingsmodeller är väldigt låga/enkla och kan bara ge en fingervisning om värdet. Kom ihåg att vi pratar om en yrkeskår som i såväl moral som kompetens står bilhandlarkåren nära.

Om säljaren inte ABSOLUT måste sälja (dvs inte köpt annat eller måste flytta) kostar det ju i princip inget för säljaren att försöka övervintra svackan på husmarknaden.

Säljarens strategi framstår då som högst rimlig. Uppenbarligen väntar dom på en köpare som värderar fastigheten högre än mäklarna och säljarna kan troligen vänta länge mht att fastigheten redan legat ute ett tag och säljarna ändå TYDLIGT avvisar bud på utgångsnivå.

Man kan väl kanske tycka att mäklaren, sett mot säljarnas agerande, borde höja utgångspriset men det förändrar inget i sak. Mäklaren agerar på uppdrag och intruktioner från säljaren och kan inte agera utan säljarens godkännande.

Att säljaren har en annan bild än dig av vad fastigheten är värd är ju givetvis ett problem för DIG. Som det ser ut i nuläget torde enda lösningen för dig vara att höja budet om du absolut vill ha fastigheten och det kommer att bekräfta för säljaren att det var rätt att vänta.

Att kunden skulle vara "omöjlig" håller jag inte med om. Visst vill mäklaren att affären blir av så att provision kan utgå men troligtvis får du allt ta mäklarens suckar och uttalanden om säljaren med en STOR nypa salt. Det hör till spelet.

Att avvakta leder nog ingen vart men visst, med lite tur kommer huset ut med lägre pris men det känns inte sannorlikt. Troligare är, som i många fall, att ni plötsligt en dag får se huset sålt utan att ni fått en chans att vara med i budgivningen. Ofta till ett lägre pris än ni varit beredda att betala.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.