23 455 läst ·
47 svar
23k läst
47 svar
När ta bort objektet från hemnet ?
Sida 1 av 4
Vårt hus håller på att säljas. Budgivningen till synes klar och köparen avser besiktiga huset och skriva kontrakt senare i veckan. Huset togs dock bort från hemnet idag. Hur skulle ni se på det ?
Jag ser gärna att huset ligger kvar på hemnet tills kontrakt är i det närmaste skrivet, detta för att kontraktsskrivning ska påskyndas samt att låta eventuella sena budgivare hoppa in.
Jag ser gärna att huset ligger kvar på hemnet tills kontrakt är i det närmaste skrivet, detta för att kontraktsskrivning ska påskyndas samt att låta eventuella sena budgivare hoppa in.
Om man vänder på det, hur skulle du tycka som köpare om du vunnit budgivningen, sagt att du har för avsikt att köpa huset och annonsen ligger kvar?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 319 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 319 inlägg
Det är ju som vanligt en förhandlingsfråga. När jag köpte hus senast var säljaren oerhört missnöjd med priset. Han hade hoppats på minst en miljon mer vilket nog inte var helt orimligt.
Jag hade lagt ett bud på utgångspris (jag var enda budgivaren) och givit säljaren eftermiddagen på sig att bestämma sig. Köparen accepterade per telefon sent på på fredageftermiddagen (jag satt i bilen på tjänsteresa) och kontraktsskrivning bestämdes till tisdag kommande vecka.
På lördagmorgonen vid 7 slösurfade jag och tänkte kolla om det fanns andra villor i området till salu. Till min förvåning fick jag se det hus jag "köpt" nu med ny visning inlagd på lördag/tisdag samma helg samt öppet för enskilda visningar. Ringde och väckte mäklaren som förklarade att säljaren var så missnöjd så han ville chansa på att få in nya budgivare och trodde att det skulle gå lättare nu då det fanns ett bud (mitt!). Ärlig mäklare i alla fall.
Förklarade snällt att vi hoppar av köpet om inte annonsen är borta inom 30 minuter. Mäklaren sa att det inte gick att fixa 7 på morgonen men jag tyckte att det var hennes problem och att hon kanske skulle få problem att förklara för säljaren att den enda köparen hoppat av. En kvart senare var annonsen borta.
Själv skulle jag nog gärna vilja ha annonsen kvar tills affären var klar om jag skulle sälja men det är som sagt inte alltid man har förhandlingsutrymme för detta.
Jag hade lagt ett bud på utgångspris (jag var enda budgivaren) och givit säljaren eftermiddagen på sig att bestämma sig. Köparen accepterade per telefon sent på på fredageftermiddagen (jag satt i bilen på tjänsteresa) och kontraktsskrivning bestämdes till tisdag kommande vecka.
På lördagmorgonen vid 7 slösurfade jag och tänkte kolla om det fanns andra villor i området till salu. Till min förvåning fick jag se det hus jag "köpt" nu med ny visning inlagd på lördag/tisdag samma helg samt öppet för enskilda visningar. Ringde och väckte mäklaren som förklarade att säljaren var så missnöjd så han ville chansa på att få in nya budgivare och trodde att det skulle gå lättare nu då det fanns ett bud (mitt!). Ärlig mäklare i alla fall.
Förklarade snällt att vi hoppar av köpet om inte annonsen är borta inom 30 minuter. Mäklaren sa att det inte gick att fixa 7 på morgonen men jag tyckte att det var hennes problem och att hon kanske skulle få problem att förklara för säljaren att den enda köparen hoppat av. En kvart senare var annonsen borta.
Själv skulle jag nog gärna vilja ha annonsen kvar tills affären var klar om jag skulle sälja men det är som sagt inte alltid man har förhandlingsutrymme för detta.
Det är i alla fall i mina environger vanligt att annonsen försvinner illa kvickt så fort mäklaren 'anser' att huset fått en köpare och innan kontrakt skrivits. Mäklarna vill gärna på detta sätt visa att de är snabba med att sälja hus.
Huset som vi skriver kontrakt på idag försvann samma kväll som det stod klart att vi vunnit budgivningen. Det var förra måndagen...
Förvisso så är det säljaren som bestämmer men om en köpare prompt vill ta bort annonsen (för att inte riskera att ytterligare spekulanter hör av sig och vill höja budet) så kan ju köparen kräva att den tas bort för att öht genomföra köpet. Nu vet jag inte om det som vanligt men som synes så hade Thomas varit med om det...-MH- skrev:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 319 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 319 inlägg
Ja, jag var ju, som köpare, inte så intresserad av att få in ytterligare budgivare och det var 3 dgr mellan accept och kontrakt + att mäklaren och säljaren tänkt försöka köra ytterligare visningar. Det tyckte jag inte var så snyggt så jag satte kravet att annonsen skull ebort omgående.imported_Anders_S skrev:Förvisso så är det säljaren som bestämmer men om en köpare prompt vill ta bort annonsen (för att inte riskera att ytterligare spekulanter hör av sig och vill höja budet) så kan ju köparen kräva att den tas bort för att öht genomföra köpet. Nu vet jag inte om det som vanligt men som synes så hade Thomas varit med om det...
Det förstår jag. Hade jag också gjort om jag visste att köparen var ute efter budgivare i sista stund, dvs med tron (vetskapen) om att dom skulle bryta det muntliga löftet om nya budgivare dök upp...
Jag tog kontakt med mäklaren som beskrev att det per automatik togs bort från hemnet när kontraktsdatum var satt. 
I vart fall så lades objektet ut omgående på hemnet på nytt i väntan på kontraktsskrivning. Till saken hör att det till huset fanns flera intressenter. Jag är nöjd.
I vart fall så lades objektet ut omgående på hemnet på nytt i väntan på kontraktsskrivning. Till saken hör att det till huset fanns flera intressenter. Jag är nöjd.
Så länge inte köpanre har bundit sig, så...imported_Anders_S skrev:
Det finns ju köpare som kan tänka sig att ändra sig även EFTER kontraktet är påskrivet, så det är nog smart att ha huset ute tills allt är klart.