Köpa & Sälja hus
Husaren: Den besiktningsmannen vi valde hade ett dubbelnamn. Kan man säga det utan att bryta mot PUL eller andra forumregler? Vi genomförde besiktningen idag. Nu var detta mitt livs första besiktning, men jag känner nog att vi i det här fallet fick valuta för pengarna. Vi valde faktiskt att skjuta på kontraktsskrivningen för att klargöra vissa saker och där kände vi att vi hade bra stöd från
merchoc: Jag letar hus, och funderar på om jag ska lägga bud eller inte... det är helt enkelt frågan om hur mycket bristerna kostar att fixa. Jag håller på med att försöka lära mig mer om "allt sånt" men har inte hunnit långt än, så även lästips emottas tacksamt! Basfakta hus: Byggnadsår: 1935 Grundläggning: Källare Stomme: Sten Fasad: Puts Bjälklag: Trä Tak: Papp (1994) Utv.
RoTe: Varför inte bara öppna den och titta? Är den tom är det bara att sanera och fylla. Lite sådant får man räkna med när man blir villaägare.
ljungskulla: Hihi, nä tänkte bara att en hyresgäst tyckte att det var en bra uppvärmning. Å andra sidan så tänker ju inte alla så, det är ju jobb med det med. Mja, då verkar ju uppvärmningen av källaren och varmvattnet vara dyrast, kanske investera i en ny varmvattenberedare? Smart med separat elmätare tror jag. Säkerhet för er båda Lycka till!!
natureboy83: Nivå 2 Nivå 2 innehåller en utökad besiktning av husets riskkonstruktioner. De flesta hus har någon form av riskkonstruktion och därför är det bra för både köpare och säljare att känna till i vilket skick riskkonstruktionen är. Sammanställning av säljarens lämnade upplysningar och handlingar Besiktning av alla tillgängliga utrymmen och synliga ytor, tak och fasader
P-G: Kolla som konstaterat avtalet, men jag är rätt säker på att Immobil har rätt, åtminstone utifrån hur jag tolkade vårt kontrakt med berörd mäklare. Därtill frågade jag densamme huruvida jag tolkat rätt eller inte och fått positivt svar, men i efterhand får väl konstateras att det var ett ganska givet svar från mäklaren.. :o Däremot, som den fullfjädrade hemnet-missbrukare jag
P-G: Jag skulle definitivt besiktigat ändå. Och framförallt, knackat på hos grannarna och hört mig för om det varit några konstigheter. Kanske TS redan hade räknat ut efter två föregående svar..? ;-) Tycker att det generellt finns en övertro (dock ej lika utbrett på detta forum) på att hus av nyare datum är lika med ett problemfritt hus, vilket inte alls behöver vara fallet. Har man
klaskarlsson: [citat] Vad menar du med att byta vatten el och avlopp !? Måste alla elledningar, alla vattenledningar, alla avloppledningar + anslutningar bytas ? I så fall skulle jag tippa på iaf 500 000 - 1 000 000 kr !? Betänk att de flesta ytskikt troligen berörs av en sådan omfattande renovering ! /K
Jan-Å: Modig har nog rätt, genom att göra som Ni gjorde lär Ni er att kolla rätt saker nästa gång vilket gör att Ni kan slå till snabbare. Att köpa, bygga om, sälja, köpa ett till, rusta, sälja, köpa lägenhet, rusta, sälja lärde vi oss tillräckligt mycket för att sen köpa ett renoveringsobjekt där det enda som inte behövde göras var att putsa om fasaden :) Alltså, övning ger
bearTGO: [citat] Ja shit, det är mkt man ska ha pengar till! Ser helt klart fram mot föräldraledighet, men låter dyrt att vara hemma samtidigt.
Moses: Tack ska ni ha, Volvo och mr_bygg! Jag har hittat en bra via rekommendationer. Har en ny fråga, men lägger in den i en ny tråd.
Hemmakatten: Utan att vara expert men med tanke på att ni har arrenderat marken under 40 års tid och att ni har en stuga där (byggd av er antar jag) så verkar det obilligt att ni skulle kunna avhysas med några månaders varsel. Jag skulle ta kontakt med advokat för att reda ut frågan. Eller åtminstone börja med att ställa en fråga till advokaterna i expertpanelen här på byggahus. Advokaterna når
Tittip: Tack för svar! Det kanske inte var vad jag ville höra, men definitivt vad jag behövde höra ... :-) Eftersom jag (tyvärr) bor i Stockholm kostar husen hur mycket som helst, och då kollar vi ändå i ett av de billigaste områdena. Så nä, 1,6 mille är ingenting, det skulle inte förvåna mig om det stiger till åtminstone 1,8. Men jag tror vi väntar på nåt lite dyrare i lite bättre
billy_baver: Min avsikt var inte alls att skrämmas. Ville bara presentera svart på vitt vad jobbet kostar. Vänd på steken! Om du är händig blir din egen arbetskraft värd lika mycket. Hur stort är uthuset? Jag utgick från 20 kvm och multiplicerade med 5 Kkr/kvm råttfri och uppvärmd biyta. Målat och klart med nytt lertegeltak och fräscht plåtslagarjobb...
basseman: Jag känner igen takkonstruktionen som du beskriver då föräldrarna hade den. Farsan och jag brukade ta ett par turer upp på taket varje år för att kolla om det fanns trasiga tegelpannor. Det var aldrig några problem med fukt utifrån. Är vinden besiktningsbar? Om du kommer in på vinden så bör du titta på skivorna från insidan. Texten i nr 1 är en standardtext som besiktningsmannen
gustavk: Kan rekommenderas att villkora i köpkontraktet att radonhalten i fastigheten hamnar under gränsvärdet efter att åtgärderna är gjorda.
frjo7205: Vg din fråga om tillträdestid på tillträdesdagen så är praxis från kl 12. Men annat kan så klart avtalas.
Immobil: :eek: Räcker det inte med den andra tråden? :confused: http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/128188-huslaege-vid-foersaeljning.html
Thomas59: [citat] [citat] Tycker att jag har fog för min undran om du verkligen har koll på hur fastighetsköp går till och ber du om råd bör du avhålla dig från den typen av kommentarer. På den information du givit är det helt rimligt att undra vilken kunskap om fastighetsköp som du har. Att lägga handpenning och påbörja arbeten innan avtal är klart i syfte att låsa upp säljaren vid dig
Montyhill: Hej och tack för svar. Vi skickade ett förslag till säljaren om nedsättning av köpeskillingen vilket godtogs. Allt frid och fröjd, ser fram emot att flytta in i nya huset!
gaia: [citat] OK, Krafvärmebolag då :). gaia
patrik659: Köp ett köpekontrakt och skuldbrev på närmsta bokhandel, kostar ~30:-/st och fyll i, skicka sedan detta till inskrivningsmyndigheten. Tiptopp - klart på en kvart! Så gjorde vi :)
-MH-: Om han inte har reversen kvar? Då får han svårt att kräva pengar av dig.
bränski: det går att få ut karta av kommunen om vart lednignar osv går nu, då går det nästan att gissa var de kommer lägga det. annars så ut med stora vägar osv brukar det hamna för lätt tillgänglighetens skull. hmm, och klart du kan bygga alt bara förbereda för hus där... om det nu blir beslut om att det inte kommer dras vatten och avlop så går det alltid att lösa på andra sätt än
imported_AX: Mäklare har ingen skyldighet att redovisa vilka som är budgivare, vilka bud som lagts eller ens om det finns ett bud. Sen så är det väl bara hempularen som snuddar vid kärnan vid trådskaparns frågeställning; Mäklaren har ingen undersökningsplikt - köparen har det Mäklaren kan inte ta till sig info påhittade eller sann från random spekulant och vidare befodra denna till andra
zingo: Här kommer fler detaljer: 47 kvm på friköpt tomt (1100 kvm) Sjöutsikt och 3 mil från storstad (därav högt utgångspris) Fin standard och mycket välhållet både på in- och utsida, men utan brunnsvatten eller infiltration för avlopp. Det finns dock nämndbeslut om att trekammarbrunn får installeras (två månader sedan). Räknar med 80.000 för att få vatten/avlopp installerat. Huset
Thomas59: [citat] Så rätt! En sann teknokrat och strukturfascist har talat!:eek::eek::eek:
yonna: Tycker du verkar vara en ärlig säljare ;) och berättar du redan från början att badrummet är ett hemmabygge med dess för/nackdelar så finns ingen anledning dumpa priset. Synd bara att badrummet är så nytt! När jag för ett par år sedan sålde mitt gamla hus skrev jag ner en lista på husets svaga punkter där det 16 år gamla badrummets våtrumsväggar och golv egentligen borde vara