9 133 läst ·
52 svar
9k läst
52 svar
Agerar mäklaren fel?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Jag förstår precis hur du menar - många andra kulturer är bra mycket bättre på affärer.FordPrefect skrev:
Ofta till den gräns att vi "svenskar" blir arga till och med
Jag hade en köpare på en gammal bil för ngt år sedan.
Det var en invandrarkille som hade tagit med sig sin far.
Farsan var en riktigt skön lirare (på riktigt) !
Efter lite diskussioner, provkörning osv osv så började förhandlingen. till saken hörde att killen hade kört rätt långt och prutat lite på telefon med löftet om att han tar bilen om den bara var i utlovat skick utan mer prut.
Vid provkörningen framkom lite ytterligare grejjer som jag själv inte ens visste om så det blev lite förhandling iaf
Men pappan förnekade inte sig - efter lite diskussion, där jag väl medveten om att dom hade kört 20 mil, inte ville gå ned så mycket som dom ville - då räknade pappan helt enkelt upp hans bud i 500-kr sedlar och skulle trycka ned dom i min skjortficka samt skaka hand på affären, medans jag ville diskutera saken ytterligare
Det slutade med att han i princip jagade mig runt på gården med en näve 500-kr sedlar
Well,well - vi enades om ett mellanting och jag var nöjd med affären, och det verkade dom också vara till slut
Men saken är ju just den: Affärer är affärer.
Så som ngn ovan skrev - så länge man är rak och inte blir personlig så pruta på...
Att bli sur på någon för att dom bjuder lågt är väl ganska dumt och lite barnsligt !?
Så länge man gör det rakt, och inte efter att ha kommit överens osv försöker pruta så är det väl ok ??!? Sen kan man ju då i sin tur säga rakt ut: "Det är för lågt, minst xxxxxxx kr annars vill jag inte sälja", alternativt: "Jag vill inte sälja till det priset just nu utan väntar hellre ett litet tag och ser om det finns fler bud"....
Sen tycker ju jag personligen att det är lättare att skriva det här på forumet än att göra det i praktiken iof - jag är rätt usel på att förhandla i affärer
/K
Redigerat:
Jag skickar fram min sambo när det ska förhandlas.klaskarlsson skrev:
Vem som vinner hemma? Gissa!
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Ni lägger ett bud som säljaren inte vill acceptera, vad är det som är så märkligt med det?konichiwa girl skrev:Vi (eller rättare sagt min svärfar) befinner sig i en lite märklig situation. Stugan som är vår närmaste granne är till salu. Köparen gav 100 000 för den, utgångspriset är 360 000. En nätt prisökning på 260%... Ingenting har gjorts med stugan, för övrigt. Den är i samma skick som den var när den såldes. Stugan har en större tomt, på några hektar, men inte skogsmark som kan betinga det höga priset.
Vi köpte vår gård för 600 000. Bara bagarstugan är större än vad stugan till salu är. Utöver det tillkommer ett antal fler ekonomibyggnader och ett par fritidshus på marken. 44 hektar skog (blandad plantskog, gallerskog och slutavverkningsskog), jakt- och fiskerätt. Sådan ser marknaden ut här i byn, men säljaren tycker sig tydligen stå över den marknaden.
Min svärfar bjöd först 100 000 och sedan 200 000. Det tyckte säljaren var ett "skambud" och vägrar sälja. Skambud? Det andra budet är en hundraprocentig prisökning. Tycker snarare att utgångspriset är ett skampris. Stugan har nu legat ute till salu i 51 veckor ganska precis. Allt svärfar får höra när han ringer dit är att "det finns många intressenter" (vi har ännu inte sett någon som varit och tittat på stugan) och att säljaren vägrar sälja för under utgångspriset. Jag vet att mäklaren tror sig kunna sälja till det priset, men hur länge ska han hålla den illusionen vid liv hos säljarna?
Vad säljaren haft för värdestegring och att inget gjorts på fastigheten har väl inte med saken att göra och säljaren kan ju ha köpt fastigheten under marknadspris.
Tycker faktiskt att det är ni som har ett märkligt synsätt på fastighetsköp och marknadspriser. Säljaren får väl göra som han vill och ni bör inte ha synpunkter på det!
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Självklart får säljaren avvisa budet, det är ingenting märkligt med det.Thomas59 skrev:Ni lägger ett bud som säljaren inte vill acceptera, vad är det som är så märkligt med det?
Vad säljaren haft för värdestegring och att inget gjorts på fastigheten har väl inte med saken att göra och säljaren kan ju ha köpt fastigheten under marknadspris.
Tycker faktiskt att det är ni som har ett märkligt synsätt på fastighetsköp och marknadspriser. Säljaren får väl göra som han vill och ni bör inte ha synpunkter på det!
Jo, självklart ligger de över marknadspris när de övriga fastigheterna i byn säljs betydligt billigare, avräknat ekonomibyggnader, värde på skogsmark och åkermark - och trots att bostadshusen har faciliteter som el, vatten och avlopp. Att huset har legat ute till försäljning i ett år nu säger väl en del om hur "marknadsmässigt" priset är också.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
OK men jag förstår då inte varför du skriver att din svärfar har hamnat i en "märklig situation".konichiwa girl skrev:Självklart får säljaren avvisa budet, det är ingenting märkligt med det.
Jo, självklart ligger de över marknadspris när de övriga fastigheterna i byn säljs betydligt billigare, avräknat ekonomibyggnader, värde på skogsmark och åkermark - och trots att bostadshusen har faciliteter som el, vatten och avlopp. Att huset har legat ute till försäljning i ett år nu säger väl en del om hur "marknadsmässigt" priset är också.
VAD är det som är märkligt? Att grannen inte vill sälja till ett pris som NI tycker är ok? Att grannen försöker sälja ÖVER marknadspris men inte lyckats? Eller har jag missat något?
Det är inte helt ovanligt att man på sina ställen får ha husen till salu i ett år eller så innan man hittar en köpare. Ju lägre priser, desto trögare marknad.
Innan vi i något fall kan avgöra om en mäklare och säljare agerat fel måste huset säljas. Först när vi vet om det var värt att vänta eller inte går det att se vad som var rätt.
Och ibland inte ens då, för inte sällan så kan en överenskommelse innefatta försäljning av vedförråd, inventarier, trädgårdsredskap etc på ett annat kvitto, eller rent av utan kvitto. För säljaren är sådant värt 22% mera. Man skall också ta i beaktande att om man bor kvar så har man slitit på huset under den tiden, vilket borde avspegla sig i priset, friskrivningsklausuler kan ha skrivits in etc.
Innan vi i något fall kan avgöra om en mäklare och säljare agerat fel måste huset säljas. Först när vi vet om det var värt att vänta eller inte går det att se vad som var rätt.
Och ibland inte ens då, för inte sällan så kan en överenskommelse innefatta försäljning av vedförråd, inventarier, trädgårdsredskap etc på ett annat kvitto, eller rent av utan kvitto. För säljaren är sådant värt 22% mera. Man skall också ta i beaktande att om man bor kvar så har man slitit på huset under den tiden, vilket borde avspegla sig i priset, friskrivningsklausuler kan ha skrivits in etc.
Medlem
· Västerbotten
· 839 inlägg
Tja... tänkte bara meddela att gården är inte längre till salu. Ägaren säljer alltså inte i nuäget. Ja,ja... vad är en bal på slottet...
På att på nytt, som vi säger här i Blekinge.
Ha det gott alla och tack igen för alla råd och åsikter.
/Mia
På att på nytt, som vi säger här i Blekinge.
Ha det gott alla och tack igen för alla råd och åsikter.
/Mia
Klicka här för att svara