2 670 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Önskar kommentarer på elinstallation i badrum
Om jag inte kommer ihåg fel så satte jag vårat 3-fas TM/TT uttag på 1700mm höjd efter inrådan av elektrikern, jag var dock lite skeptisk till han då han verkade ha dålig koll på andra saker såsom zonerna...
Elektrikern satte ivarje fall upp en vridbrytare,
Gissar att det är en speciell IP-klass.
- Rekommenderar att du kollar höjden med en (eller flera) elektriker.
Vi passade på att sätta ett extra eluttag på 1700mm höjd över strömbrytaren vilket är bra för hårtork eller liknande,
- kontrollera dock zonen då det kommer nära duschen.
Om inte annat så går det kanske att zon-mässigt sätta uttaget uppe i vänstra hörnet vid handfatet.
Vad gäller spottarna, du har inte funderat på att dimma dessa?
- prydlig skiss förresten, vilket program har spottat ut den?
Elektrikern satte ivarje fall upp en vridbrytare,
Gissar att det är en speciell IP-klass.
- Rekommenderar att du kollar höjden med en (eller flera) elektriker.
Vi passade på att sätta ett extra eluttag på 1700mm höjd över strömbrytaren vilket är bra för hårtork eller liknande,
- kontrollera dock zonen då det kommer nära duschen.
Om inte annat så går det kanske att zon-mässigt sätta uttaget uppe i vänstra hörnet vid handfatet.
Vad gäller spottarna, du har inte funderat på att dimma dessa?
- prydlig skiss förresten, vilket program har spottat ut den?
i den blå boken står det du behöver veta
http://www.elsak.se/lagrum/blabok/default.htm
tveksamt om du får ha brytaren där du vill ha den... jag hade klassat det som zon 2 och där får du inte ha någon brytare... på andra sidan dörren (vet att det blir lite fel när man kommer in) kan den sitta... zon2 är 1,2 meter från duschhuvudet och det är väl mer än 1,2m till andrasidan dörren...
om du ska börja joksa in vägguttag så tänk på att du måste ha en jordfelsbrytare. men sånt borde din elektriker ha koll på. Han vet även hur det delas in i zoner.
men om du läser i den blåboken så får du i alla fall en uppfattning så är du lite bättre med när du pratar med elektrikern.
http://www.elsak.se/lagrum/blabok/default.htm
tveksamt om du får ha brytaren där du vill ha den... jag hade klassat det som zon 2 och där får du inte ha någon brytare... på andra sidan dörren (vet att det blir lite fel när man kommer in) kan den sitta... zon2 är 1,2 meter från duschhuvudet och det är väl mer än 1,2m till andrasidan dörren...
om du ska börja joksa in vägguttag så tänk på att du måste ha en jordfelsbrytare. men sånt borde din elektriker ha koll på. Han vet även hur det delas in i zoner.
men om du läser i den blåboken så får du i alla fall en uppfattning så är du lite bättre med när du pratar med elektrikern.
jag kan svara på frågorna!
1. Det är zon 3. Den fasta väggen avgränsar och man räknar zon 2 i radie runt den..
Vägguttag (över JFB) eller anslutningsdosa IP21. Dock får infällt vägguttag (plast) ha IP20. Men eftersom du anger att du har 3-fas i en dosa så är en kapslad IP44 anslutningsdosa med ledningsavhåll för anslutningskabel att rekommendera. Men jag hade nog isolerat två faser och satt ett vägguttag för maskinen. mer flexibelt.
Trots allt tal om annat så är det inget höjdkrav på apparaterna. 1100 ög låter vettigt.
(Alla elapparater runt 1000 ög har en tendens att alltid hamna i eventuell bård, inte snyggt).
2. Klart du skall dimmra på primärsidan! Sätt en tex en tryckdimmer så minns den senaste ljusnivån. Minsta möjliga krångel. Tänk på att välja rätt dimmer men antagligen väljer du elektronisk trafo så då är det en transistordimmer du ska ha. Den funkar även om du väljer 230V spottar. Strömställaren/dimmern måste placeras på andra sidan dörren eller utanför rummet (på låssidan, tänk även här på bården!).
3. Förr var man tvungen att sätta en allpolig arbetsbrytare innan paxfläkten. Nu behöver du endast ha det om fabrikanten anger detta i sin bruksanvisning. Om så är fallet så är det en 2-polig arbetsbrytare (vridbrytare) du skall ha. Men du måste tänka på att det är en installationsströmställare så den skall sitta i zon 3, men i anslutning till fläkten är det ju inga problem!
Det finns förstås en mängd fläktar att välja på. Både vanliga och fuktstyrda. Jag hade nog satt en strömställare för fläkten vid dimmern. (Då kan denna strömställare agera arbetsbrytare).
1. Det är zon 3. Den fasta väggen avgränsar och man räknar zon 2 i radie runt den..
Vägguttag (över JFB) eller anslutningsdosa IP21. Dock får infällt vägguttag (plast) ha IP20. Men eftersom du anger att du har 3-fas i en dosa så är en kapslad IP44 anslutningsdosa med ledningsavhåll för anslutningskabel att rekommendera. Men jag hade nog isolerat två faser och satt ett vägguttag för maskinen. mer flexibelt.
Trots allt tal om annat så är det inget höjdkrav på apparaterna. 1100 ög låter vettigt.
(Alla elapparater runt 1000 ög har en tendens att alltid hamna i eventuell bård, inte snyggt).
2. Klart du skall dimmra på primärsidan! Sätt en tex en tryckdimmer så minns den senaste ljusnivån. Minsta möjliga krångel. Tänk på att välja rätt dimmer men antagligen väljer du elektronisk trafo så då är det en transistordimmer du ska ha. Den funkar även om du väljer 230V spottar. Strömställaren/dimmern måste placeras på andra sidan dörren eller utanför rummet (på låssidan, tänk även här på bården!).
3. Förr var man tvungen att sätta en allpolig arbetsbrytare innan paxfläkten. Nu behöver du endast ha det om fabrikanten anger detta i sin bruksanvisning. Om så är fallet så är det en 2-polig arbetsbrytare (vridbrytare) du skall ha. Men du måste tänka på att det är en installationsströmställare så den skall sitta i zon 3, men i anslutning till fläkten är det ju inga problem!
Det finns förstås en mängd fläktar att välja på. Både vanliga och fuktstyrda. Jag hade nog satt en strömställare för fläkten vid dimmern. (Då kan denna strömställare agera arbetsbrytare).
Produkter som diskuteras: "paxfläkten"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden