Vi har fastnat för ett Marbodalkök, Lindå varmgrå, som borde bli toppensnyggt i vårt (snart i alla fall) sekelskifteshus. Men eftersom det blir en dyr affär har jag försökt luska ut hur vi ska kunna komma undan så billigt som möjligt.

Min slutsats är att man ska köpa från byggvaruhusen, och kanske bryta ut diskbänk, blandare och ex köpa från nätet (Sigro?), samt bänkskiva från brädgård.

Stämmer detta resonemang? Tips på bra och billigt byggvaruhus i Stockholm? Hur mycket är rimligt att pruta på deras kostnadsförslag? Andra tips till novis i kökköpardjungeln?

jureit!

tack för länken. Jag har förgäves sökt om mer info om Zambo, och inte hittat en enda stavelse om detta. ???Måste kanske kollas upp genom besök på lämpligt OBS-varuhus. Hittar förresten inte OBS på nätet heller. Har OBS möjligen bytt namn?

Letar även jag. Låter intressant.

Ok. Nu finns det två inlägg om detta :)

Iallafall jag ringde Coop som OBS numera heter och pratade med en säljare.

Köket tillverkas av Eurokit som ägs av Marbodal (eller dyligt. Enligt säljaren så marknadsförs detta självklart inte som marbodal...)

Verkar inte hitta något på eurokit, men det verkar vara värt resan till Coop och kika :)

Det var jag som tipsade om Zamboköket. Som sagt så är det OBS varuhusen som säljer det, iaf här uppe i norrland.
hur det är nere i sthlm-området kan jag inte svara på. Men jag tycker det borde finnas OBS eller ett stort Coop-varuhus där de har bygg och trädgård.
ett tips på att handla så billigt som möjligt för er om inte zambo har just den luckan som ni vill ha är att köpa skåpstommarna från OBS och själva luckan från marbodal.

Priset för skåpstommarna är halva priset. Då jämförde vi mellan beijers och OBS. Vi tyckte att jobbet med att montera ihop stommarna var så enkelt att det inte var värt att köpa färdigmonterat.

/m

Finns det någon katalog eller dyligt på vilka luckor som finns ?
Har kikat länge på Lindö-luckan från Marbodal nämligen.

Jag vet inte om det finns att beställa nån katalog, utan vi hämtade våra ex på OBS. Du får nog besöka närmaste OBS/Coop och kolla om de har några.

Tack alla för tipsen och snokandet! Lite klokare blev jag.

Även vi får ta oss ut till ett Coop för att kolla upp detta. Som föräldraledig har man ju mer tid än pengar ;)
Fast imorgon tänkte vi besöka Marbodals utställning på Humlegårsgatan för att dreggla lite...

Marbodal ägs av ett företag som heter Nobia (www.nobia.se)

De äger också följande kökstillverkare:
Goldreif
Gower
HTH
Invita
Magnet
Myresjökök
Norema
Novart
Optifit
Poggenpohl
Pronom
Sigdal

De säger själva att de samordnar produktion och inköp, så kanske går det att pussla stommar och lådor mellan dessa och få det billigare?

/SL

Jag var ute på Coop och kikade. Luckorna är iallafall extremt olika Marbodal och ser billiga ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.