Hej allihopa!

Jag har ett badrum som är orginal från 78 och jag har tröttnat en aning på det. och skulle behöva lite input idéer om vad man skulle kunna göra för en billig penning för att fräsha up det.

Idag ser det ut som följer:
Orange slite svetsad plastmatta på golv, bruna korktapeter på väggen, bruna vitvaror och en standard dushkabin.

Vi har inte råd idag att renovera som vi skulle vilja, men lite saker kanske man kan göra billigt och själv...
Kan man tex måla på golv, korktapet med någon lämplig färg eller göra nått annat smart...?

Alla idéer mottages tacksamt.

/Jonathan

Du kan måla på en våtrumsmatta eller våtrumstapet med våtrumsfärg. Det behövs inget fuktskydd för det är ju inget spolande på väggen, eller? Golvet kan målas med en alkydbaserad golvfärg eller en tvåkomponent vattenbaserad golvfärg. Då kan du få vilken kulör du vill i princip. Förresten, kan man ha BRUNA vitvaror? ;)

Inte vara ledsen, det låter som du har ett toppmodernt badrum! :)
Är det dyrt att byta porslinet, du kan ju isf få en snålare toalett (om du inte lagt en vattenflaska i vattenbehållaren redan...)? En ruta med kakel över handfatet kan lyfta, efter målning av väggen kanske...

Lycka till!

/Ulle

Porslinet behöver inte bli alltför dyrt att byta.
Man kan sätta pärlspont på väggarna målade i den färg man vill, är toppen snyggt
Jag ska rota lite i alla mina inredningstidningar, vet att det är en tidning med billig renovering av badrum.

Michailoff skrev:
Du kan måla på en våtrumsmatta eller våtrumstapet med våtrumsfärg.
Hmm är du säker på det?
Jag har för mig att det inte går att måla på våtrumstapet, då färgen kommer att släppa efter ett tag....

Men jag är säker på det TN. Vi gjorde nämligen det i vårt förra badrum. Vi satte träpanel halvvägs upp på väggarna, målade denna vit och målade sedan den brun-vita våtrumstapeten ljus blå. Vart hur fint som helst kan jag lova!

Har bilder men har ingen aning om hur man lägger ut dem här, men om du vill se kanske jag tillfälligt kan lägga ut dessa bilder på min hemsida? Eller om nån kan förklara hur man lägger bilder här...

Anna

Det går inte att måla på alla våtrummsväggar. Våra var för mjukt material, färgen skulle inte torka (enligt målaren) så kolla upp det noga innan du börjar.

Hmm, trätrall borde inte bli så dyrt att lägga över den orange plastmattan. Finns många snygga, fukttåliga träslag att välja bland. Om det är praktiskt vet jag inte, men det är en idé i alla fall!

/ama

Bra ide ama, det kan ju bli jättefräckt.Det behöver inte alls bli dyrt.

Jag tackar för svaren och Michailoff, det finns (fanns) tyvärr bruna "vitvaror"...

Idéen med trall på golv verkar ganska häftig, någon som vet om det det finns några bilder eller annat material där folk har gjort det och vad man ev. ska tänka på.

Jag har ju nu korktapet och som mågonskrev tidigare inget vattenstänk på då jag har dushkabin, typ av färg om det nu går att måla?

/Jonathan

Hör med målargubben så att det blir rätt färg för rätt underlag, men vi körde med våtrumsfärg iallafall.

I övrigt så piggar alltid nya handdukar och lite grönt (nån blomma alltså, inte det fär gröna som kan finnas i urkna badrum...) alltid upp ett trist badrum. Jag gillar rottingkorgar för lite småförvaring. Men släng inte in för många prylar i badrummet, försök att hitta en eller ett par färger och material och håll dig till dem.

Anna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.