2 734 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Billiga stommar och dyra luckor
Hej
Finns det möjlighet att plocka det bästa från två världar? Dvs att köpa stommar billigt från exempelvis IKEA och sedan välja lite annorlunda luckor från en annan leverantör. Är det någon som har testat eller har en uppfattning om passform etc. Är även intresserad av att göra likadant med kökslådor.
Vilka leverantörer går att kombinera? Tacksam för svar.
/Erik
Finns det möjlighet att plocka det bästa från två världar? Dvs att köpa stommar billigt från exempelvis IKEA och sedan välja lite annorlunda luckor från en annan leverantör. Är det någon som har testat eller har en uppfattning om passform etc. Är även intresserad av att göra likadant med kökslådor.
Vilka leverantörer går att kombinera? Tacksam för svar.
/Erik
Vi gjorde nästan precis så, köpte stommar från IKEA och lät sen ett snickeri tillverka luckorna, grytlådsfronter, vanliga lådfronter och täcksidor/takanslutning.
Det blev kanonbra.
Mina luckor ser faktiskt, för ögat, exakt ut som Kvänums ramspegellucka med dubbelspegel på ö-skåps luckorna men har bara kostat en bråkdel
Anledningen var att IKEA inte hade den typ av lucka som jag ville ha samt att det oftast blir problem med att använda olika tillverkare till stommar/luckor, för man kan ge sig katten på att det alltid är några mm/cm som skiljer just för att man inte ska kunna mixa på det sättet.
Det finns också rätt många företag som specialiserat sig på "utbytesluckor" dvs där du redan har stommen men vill ha en ny lucka, den varianten går ju också om du bara hittar någon som har just din önskelucka, för då beställer du ju dom exakt efter dina stommars mått.
Ett tips är att begära ut måttspecifikation för luckorna/lådfronterna till de stommar du köper från IKEA, det gjorde jag och det gick bra, då fick man mm- exakta mått när man skulle beställa de nya luckorna.
Så summa summarum, det allra bästa är -Billiga stommar och skenbart dyra luckor-
MVH/Christina.
Det blev kanonbra.
Mina luckor ser faktiskt, för ögat, exakt ut som Kvänums ramspegellucka med dubbelspegel på ö-skåps luckorna men har bara kostat en bråkdel
Anledningen var att IKEA inte hade den typ av lucka som jag ville ha samt att det oftast blir problem med att använda olika tillverkare till stommar/luckor, för man kan ge sig katten på att det alltid är några mm/cm som skiljer just för att man inte ska kunna mixa på det sättet.
Det finns också rätt många företag som specialiserat sig på "utbytesluckor" dvs där du redan har stommen men vill ha en ny lucka, den varianten går ju också om du bara hittar någon som har just din önskelucka, för då beställer du ju dom exakt efter dina stommars mått.
Ett tips är att begära ut måttspecifikation för luckorna/lådfronterna till de stommar du köper från IKEA, det gjorde jag och det gick bra, då fick man mm- exakta mått när man skulle beställa de nya luckorna.
Så summa summarum, det allra bästa är -Billiga stommar och skenbart dyra luckor-
MVH/Christina.
Hahaa, otroligt underhållande läsning, den tråden har gått mig spårlöst förbi(trots att jag tycker att jag skummat igenom det mesta, utom tekniksidorna föstås
)
Väntar med spänning på nästa inlägg och med "fasa" på 5-årskollen av min IKEA-"Kvänum" mutation ;D
/Christina.
Väntar med spänning på nästa inlägg och med "fasa" på 5-årskollen av min IKEA-"Kvänum" mutation ;D
/Christina.
Det beror nog på hur mycket du är beredd att kompromissa med dej själv vad gäller utformningen i resultatet, dvs allt hamnar inte där du vill men det går alldeles säkert. Köket köper vi fortfarande helt o hållet ballingslövs för att få det som vi vill ha det även i detaljerna men ex ett av våra badrum i vårt snart gamla hus består av en bauhausstomme-badrumsskåp underdel avskapad o anpassad på plats kombinerad med ballingslövluckor o en ballingslövöverdel oxå byggd på plats pga storleken på badrummet, tror inte nån ser nån skillnad på de olika delarna utan att titta mycket noga på nyansen i färgen...eriobe skrev:Hej
Finns det möjlighet att plocka det bästa från två världar? Dvs att köpa stommar billigt från exempelvis IKEA och sedan välja lite annorlunda luckor från en annan leverantör. Är det någon som har testat eller har en uppfattning om passform etc. Är även intresserad av att göra likadant med kökslådor.
Vilka leverantörer går att kombinera? Tacksam för svar.
/Erik
Tack alla glada forumanvändare. Min högst ovetenskapliga sammanfattning av både den här tråden och den som jureit hänvisade till, är att det råder delade meningar om det går bra eller inte. En tänkbar lösning är att köpa stommar från IKEA där det fungerar med standardmått och sedan eventuellt komplettera med specialbeställda stommar.
/E
/E
Jag är inte heller bara snål, jag är långsökt också. Jag behöver ofta förklara mina skämt i efterhand. Blir nästan roligast så, då får jag skrocka två gånger åt mina dåliga skämt. 
Mulla: Fritt tolkat en religiös ledare.
Marbodal: Fritt tolkat ett märkeskök. Kan lika gärna bytas ut mot HTH etc.
Det var ett väl menat skämt lite på bekostnad av de "bokstavstrogna" märkesköksanhängarna.
mvh
David
Mulla: Fritt tolkat en religiös ledare.
Marbodal: Fritt tolkat ett märkeskök. Kan lika gärna bytas ut mot HTH etc.
Det var ett väl menat skämt lite på bekostnad av de "bokstavstrogna" märkesköksanhängarna.
mvh
David
Klicka här för att svara