Kök
pinebar: Hej! I en hyreslägenhet där jag flyttade in i början av 90-talet var köket gult med brunblommig fondvägg, bajsbruna luckor, blå perstorpsbänkar och orange plastmatta. Det var rejält med huga faktiskt. Vi målade på eget bevåg väggarna vita, satte upp en svart/vit fondtapet med medaljonger (som för övrigt syns överallt nu) och målade om de bajsbruna luckorna blankt svarta. Det blev
Snigel: Datorgumman: Vilket snyggt kök!!!!!! Verkligen min smak, tror jag ska norpa lite idéer från dig. Jalusiskåp är fint tycker jag! Frågan är vart man skulle kunna placera det. Har ett utrymme mellan väggen och hällen som är 40 cm brett, men det kanske blir att se instängt ut? Återkommer snart med en ritning på köket så kanske jag kan få tips av er som redan gjort det så bra!
gluecifer: Tack för tipsen! Ska nog byta dörr till en 40cm..... Vi har ju vägghörnskåp, man borde ju kunna ta den som modell, men öka på måtten.... Men den där tidningen ska jag försöka skaffa först :)
DrKnowLittle: Hej! Vi har nedersta hyllplanet halv öppet men upplever inga problem med fett eller damm. http://img366.imageshack.us/my.php?image=200504280644362kg.jpg
hanneli: [citat] ;D ;D ;D ;D (och där bidrog jag med mycket vettig information på detta forum... :P ;) )
hanneli: [citat] Alltså, vi fick priser från en lokal affär på - jag tror det var - 43.000, tretti.se skulle et par lappar mindre eller ungefär det samma (kommer inte i håg exakt), elgiganten dyrare. I detta ingår induktionshäll, inbygnadsmicro och -ugn, kyl, frys, diskmaskin ocht tvättmaskin. Vi har törktumlare och fläkt ingår i kökspriset. Vi ville handla från den lokala affären,
Linska: Kanske rostfärgad sten med inslag av grått? Se bilden till höger. [bild] Vet dock ej vilken sten det är, du får fråga företaget ;) http://www.storsjokok.se/koksguiden_index.htm
DanneSundsvall: jag hittade precis ikeas polska onlinekatalog för kök 2005, årets har inte kommit än. http://www.ikea.com/ms/pl_PL/virtual_catalogue/kitchen.html
joniS: [citat] Det var även det enda stället jag kunde placera den, annars hade den tagit värdefull arbetsyta. (villket redan innan fanns för lite av)
FlitigaLisa: I tvättstugan, som ligger vägg i vägg med köket, har vi ett 30 cm brett underskåp som vi i den nedre delen lägger tidningar, reklam mm. När det blir fullt åker det till sopsorteringen. Detta skåp ligger som nr 1 när man kommer ut i tvättstugan och alltså nära och bra. För övrig har jag kökshandukar i den övre delen av skåpet, oxå praktiskt!
JLT: Såg i IKEAs kökskatalog att ett av köken där hade spiskåpan direkt mot köksskåpet, så det är nog godkänt att göra så. Om det sen är snyggt är väl en annan fråga. Tycker själv att det bör vara ett litet mellanrum. Planerar själv vid nästa ombyggnad av köket att ha 30 cm på var sida om fläkten utan skåp.
anwe: Hej du! Funderar oxå på att ha vit kyl & frys och resten i rostfritt, eftersom jag köpte ny kyl och frys för ett halvår sen. Tror det funkar! :) Vad jag har förstått är laminat helt ok. Fördelen med massivt trä är att det går att slipa ner om det blir fult. Men om jag förstått det rätt är det oxå större risk att trä blir fult än laminat, eftersom trä suger åt sig både
pinebar: Jag byggde IKEAS kök Nexus för några år sedan. Då gick det bra att ändra på stommarna genom att såga av dem och borra om hålen för fästena. Luckan som behövde ändras hjälpte mig en snickare med. Jag gjorde ett ca 1 dm smalt skåp som jag förvarade brickor i. Jag ändrade också djupet på några skåp som var för djupa. /Ulrica
EB: Fönstren har samma mått som originalfönstren, ca 155 cm höga och 105 cm breda. De sitter 74 cm över golvet. Takhöjden upp till panelen är 265 cm. /EB
smacrazy: Jag brukar använda Kalkosan eller Citek, svagt surt som rengör och tar bort kalk och andra avlagringar...
MathiasS: Ska det bli snyggt ska du ha en modell avsedd för inbyggnad. Din vanliga micro är antagligen för djup.
Dahlino: varför inte strunta i kakel och sätta in en glasskiva istället! snyggt och lättskött. :)
Haagbard: Har inte fruntimmer mindre fötter än män just för att underlätta köksarbetet, alltså så att dom kommer närmre köksbänken ???
byggimpert: Jag skulle vara tveksam till fanér på luckor och lådor, jag undrar hur det håller i längden, spec. på de luckor och lådor som används flitigt. Nu har jag ingen prisuppgift, men har svårt att tänka mig att det kan bli så väldigt billigt med tanke på att det ska till en massa jobb för att få det snyggt. Undrar just om inte 'utbytesluck' konceptet isf. kan vara väl så prisvärt.
smacrazy: Vi har vitrin i bänkskåpet i vår "köksö" in mot köket och jag var skeptisk i början, men det det är smidigt (lätt att komma åt saker) och "lyfter" hela rummet... jag har lite finporslin, men mest ugnsformar, ljus, servetter, dukar som jag använder ofta... funkar väldigt bra! Men å andra sidan är "rasrisken" inte så stor i vårt hushåll... 0 barn...
Blomma3: Är det någon som har byggt Älvsbyhus och valt deras ekluckor och vill visa bilder? // Blomman
morsan: Kolla hos någon av firmorna på den här sidan http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?kid=9&aid=440 eller kolla hos någon kaminförsäljare på orten där du bor
lajo01: Jag har en fint inredd vind med två rum o allrum, men för att kunna hyra ut den så behöver jag installera ett litet kök. Frågor: Behövs bygglov för att installera ett kök? Vatten o avlopp finns i toalett i angränsande rum, det borde väl vara ok att koppla på sig där?
byggimpert: [citat] Men vad roligt att se resultatet och vad snyggt det blev :) Extra kul är ju att du är nöjd med golvet, men som sagt det är verkligen en snygg matta, speciellt när den väl är inlagd (vilket kanske inte är helt lätt att föreställa sig när man ser provet ;)) och det som är så himla bra med den är att verkligen inte försöker kamouflera sig till något annat, utan är bara
Tompa01: [citat] Varför skulle inte det godkännas? Vad de brukar kräva är att en läcka skall ledas ut på golvet så att den syns och inte går oupptäckt förbi. Går att ordna även vid uppbyggd DM. Tompa
matahari: [citat] Tack för tipset!! Lite långt att åka från oss till Hammarbyhamnen dock...men man kan ju kolla med köksfirmor på närmare håll då.