Hejsan!

Jag har en fundering. Vi planerar som bäst vårt kök till vårt timmerhus från 1890-talet. Vi skulle vilja dölja vårt kyl/frys skåp och jag trodde att man kunde välja vilken modell som helst och sedan anpassa köket efter detta eftersom en snickare ska bygga det åt oss.

Nu hörde jag någon som sade att det måste vara ett skåp som är anpassat för inbyggnad, stämmer detta?

Tacksam för hjälp/Maria Lindström

Vad jag förstår är "inbyggnadskylar/frysar" anpassade på så sätt att det är en annan design på dörrarna, som tillåter att ha en "ytterdörr" från ett högskåp utanpå.

När du ska öppna kylen, drar du i högskåpets dörrhandtag och någon anordning drar i sin tur med sig kylskåpsdörren.

Hmm. Det var svårt att förklara. Men titta in på IKEA eller någon köksfirma, så ser du vad jag menar.

Men en skicklig snickare kanske kunde hitta en bra lösning med standard kyl/frys? Då helst utan åverkan på vitvarorna med tanke på garantierna.

Hemmakatten
Ja, det måste vara speciella kyl och frysar för inbyggnad eller integrering som det också kallas.
Det finns två typer. En där skåpluckan satts fast/limmas dikt mot kylskåpsdörren och en där skåpluckan inte sitter dikt an utan det blir en liten öppning mellan kyldörr och skåpdörr när den öppnas. Den sistnämnda är svårare att hålla ren.
Nackdelen med dessa frysar och kylar är att priset är högre, det finns färre varianter (har tex inte integrerad frys med automatisk avfrostning) samt att det sällan/aldrig är extrapriser eller rabatter på dessa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.