Kök
Ulf_RTCW: Hej Jag hade en tråd på forumet tidigare, innan jag satte mina eluttag i bänkskivan. http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Teknik;action=display;num=1099779016;start=0#0 [bild]
Micke65: Jag börjar nog också känna att det blir en skarv. 45grader borde ju snyggast ut!? /micke
Don_Tom: Tack för hjälpen. Dock har vi nu beslutat att ge upp jakten och istället bygga om den delen av köket som blivit fel så att vi kan köpa Siemensskåpen. Det blir nog lite pyssel, och inte helt kanonsnyggt, men man får hoppas att de snygga Siemensskåpen tar fokus från lite konstiga sockellösningar och annat......
Bobbe: Du är så välkommen här fastän du "bara" har en bostadsrätt. Ändrar du hemma är du väl lika mycket byggare som oss andra. Till din fråga. Jag tycker att du bör tala med föreningen/styrelsen innan du sätter igång ett sådant projekt. Det blir ju en markant förändring du gör. Själv bor jag i ett friköpt bostadrättshus och jag minns att det stod i våra stadgar följande:
Bobbe: Vi köpte IKEA:s massiva bokskivor. 2 st måttbeställda, en på 210X64 cm och en vinkelskiva på 363X60 och 62 djup. (11000:-) Vi är helnöjda med finishen. Hade låneskivor från IKEA innan det redde ut sig med leveransen. De skivorna var av billigare sort och skillnaden är som natt och dag.
FrittDrag: Tror inte en sådan fläkt gör någon nytta i ditt fall (tyvärr). Visst man kan alltid prova men med tanke på hur mycket jobb det blir för en test känns det lite meningslöst att hoppa på det. Därför man idag ofta har ökat kökskanalen (imkanalen) till spiro 160mm (förr oftast 125mm) , ger mindre problem med motstånd i kanalerna med dagens köksfläktar.
jessica: [citat] Har inte dom kontakterna nu längre så jag kan kolla säkert. Men tidigare var det så att stommarna kom från Marbodal och luckorna gjorde Bränntorp i Nybro.
Johan Gunverth: [citat] Paraffinolja blir hårt, men härdar inte. Rekommenderas dessutom av många duktiga snickerier, framför allt för ytor i kök. Annars är det rätt att undvika oljor som inte härdar, men frågan är om kallpressad linolja då är lämpligt. Härdningstiden är ju ibland flera månader. Har själv misslyckats med en obehandlad ekskiva som var flottig av oljan i säkert tre månader.
kalleanka70: Japp brukar frysa in familjen när de blir jobbiga! ;D ;D Faktum är att vi, förutom ytterligare en investerad jänkarkyl, skall ha en liten vinkyl inbyggd i köket....där kommer jag nog ha lite öl och annat som annars skulle hamnat i kylen... Sen är jag övertygad om att de på sikt kommer bli en liten extrakyl i garaget för tillfällen när man skall förbereda släktmiddag mm. Så har vi
Don_Tom: Det skall jag lägga på minnet. I takt med att människan blir fetare borde kanske det vara dags för en uppdatering ;-)
Johan Gunverth: Jag fick också höra så mycket om att "du måste ha två tvättmaskiner" och liknande. Det beror antagligen på två saker: - Gamla tvättmaskiner hade mycket snabbare/energislösande uppvärming och gick alltid på 3-fas. Farsans väl fungerande toppmatade Husqvarna Kommendör från 60-talet tvättar en 60°-graderstvätt helt rent på 43 minuter. Förtvätt, tvätt och fyra sköljningar.
Lindhardsen: [citat] Själv köpar jag dom oftast när jag är hemma i Danmark ("emigrerade" till Sverige för snart 6 år sedan ;) I Stockholm känner jag 2 affärar som har Eva-Trio: Asplund som ligger på Sibyllegatan och Rum & Kök på Humlegårdsgatan. Om du bor utan för Stockholm vet jag inte rigtigt... Men mon inte att Google kan hjälpa? /Jan
Hero2: Skall fixa nya vitvaror till köket och har fastnat för Gorenjes Pinninfarina serie. Någon som har klipp till på dessa? Finns det nån återförsäljare i Göteborg-Trollhättan området?
anwe: Är på gång att byta kök och har nu varit och kollat på HTH. Hittade en vitpigmenterad ekfanér som jag gillade. Fanns dock även en liknande variant i melamin som var betydligt billigare. Undrar om någon vet om melamin är något man bör undvika eller varför det annars är så stor prisskillnad? Jag har noll koll som ni kanske förstår... :) Undrar dessutom om någon har nån erfarenhet
Boogieman: Min side by side drar nu 2 kWh/dygn :o ........... (med trasig termostat, fläktar går fullt hela tiden)
linsko: Har kollat in nya ikeakatalogen och såg köket lidingö som jag tyckte var jättefint. Var in på ikeas hemsida och gick in på köksplaneringen där ser man en bild på ett uppställt Lidingö-kök som är jättefint. Nakdelen med Ikeas kök är att de inte har hellånga vitrinskåp som man ställer direkt på bänkskivan. Men om man ser på exempelköket av Lidingö på hemsidan ser man att de
PelleFork: Vi är jättesugna på Mobalpas moderna serie, men tvekar lite inför priset. Är det värt pengarna? Stämmer detaljerna när det kommer eller måste snickaren modda vid montering? mvh /P
2+2: Någon som satt glas istället för kakel mellan bänkskiva och överskåp, och också målat baksidan av glaset? Var det svårt att få det snyggt? Har hört att det lätt blir ränder i färgen.
Joggin: Inte för att det hör till tråden, men anledningen att IKEA förväxlas med Marbodal är förmodligen att de har samma leverantör av metaboxar och andra skåpsinredningar. Där är IKEAs priser svårslagna i jämförelse.
Hado: Hej! Vi köpte Marbodalkök till vårat Älvsbyhus när vi byggde för 2 år sedan. Kan väl säga att vi hade ett litet H-vete! Vi hade valt ett Lindö kök och i princip ALLA luckor å lådfronter var repiga som f-n! Nåväl,Marbodal bytte allt utan pip,men bara det att de va lika repigt igen..... Till slut fick vi justa luckor(vi hade 2 uppsättningar i garaget!) när dom kom på vad som var
Ullisojonas: [citat] Är diskbänken hela vinkeln mot väggen? Det verkar ju inte vara många löpmeter bänkskiva i köksön... Vi överväger också massiv valnöt men HTH-tjommen har semester så processen ligger stilla just nu.
kalleanka70: Det blir nog inga större problem och oljning hjälper säkert. En granitskiva blir bara bättre med åren sägs det. Men den skivan jag ville ha gjorde dessvärre inget bra intryck om man drog en nyckel eller kastrull på den. Man ser spåren av metallen. Dessa går ju att få bort men man får gno och olja lite. Säljaren i butiken bekräfta problemet med svarta OCH matta skivor.....jag var
Boogieman: Lustigt - jag håller på med precis samma sak fast vi har bara 3 meters takhöjd med en stuckatur på 2.60. Vi kommer köra vår kåpa (rör om man vill) upp till stuckaturen sedan tar det slut där (ventilationsslangen går in i väggen bakom "kåpann/röret". Man kan dock (om man vill) beställa ett längre rör från Futurum men då vi har plockat ner stuckaturen jätteförsiktigt från gamla
Boogieman: [citat] Eller så kör man med "triangelspottar". Det är inte bara vrålsnygga, man slipper även fälla in dem samt de är vinklad svagt "utåt" så att ljuset skall träffa mitten av bänskivan. Ser ut såhär (fast dessa är upp och ner såklart :)) [bild]
Joggin: Det hade hjälpt med modell och beteckning för en djupare förklaring. Maskinen värmer med samma element. Termostaten sitter förmodligen på undersidan av maskinen, mot plåten. Allt dock beroende på fabrikat och modell som sagt.
kalleanka70: Skall höra med HTH som vi skall handla från....de har redan en 15% rabatt på trävarorna....
Setix: Tack så mycket, det sparade mig en massa pengar, jag trodde nämligen att IKEAs grytor inte funkade :) Det där med magneten var ett bra tips. Många tack