Hej jag såg för ett tag sedan roomservice behandla en bänkskiva till ett kök i ett polishus och undrar om detta möjligtvis kan ha varit bets? Om man nu vill göra skivan mörkare ska man först betsa och sedan olja in den eller kommer skivan att färga av sig? Undrar också hur bra det funkar att göra denna procedur på en redan innan oljad skiva efter slipning?

har för mig roomservice betsade, och sen lackade. men jag är inte säker.
jag skulle gärna också vilja veta hur man kan göra efter ha betsat.

Vad ær det før færg du vill ha? Uppsøk en målarfirma så kan du garanterat køpa olja med færg i. Ex Trip Trap har olika færger i sina oljor som ær avsedda før bænkskivor.
Anna

Jag vill ha det mörkt, jätte mörkt.. :)

Tack för tipsen.
(Det borde bli bokskivor.. )

Vill du ha typ valnøt eller? Anna

Samma mörkhet som valnöt är bra.

Bænkskiva i valnøtsfærg finns ju att køpa om man nu bygger nytt køk. Før redan befintligt skulle jag ta kontakt med en duktig målarmæstare, som med all sækerhet kan hjælpa dig att få rætt færg!
Hælsningar ANna

JA MEN OM MAN VERKLIGEN VILL GÖRA DET SJÄLV I SAMBAND MED BETSNING AV ETT BORD EXV FÖR ATT FÅ RÄTT NYANS SÅ GÅR DET VÄL ATT BARA BETSA OCH SEN OLJA IN, ELLER?

Jag kan som jag skrev tidigare, itne se ngt hinder att man først betsar och sedan oljar in. Prova dock hur resultatet blir eftersom betsen skiljer ju sig beroende på vilket træslag man har under. Bæst ær ju att ta kontakt med en målarmæstare som kan tala om vad man skall anvænda før produkter.
Anna

Frågade på silvan och där gav dom mig svaret att det går bra att betsa och sedan olja in, men att om den e fabriksoljad så kan det suga dåligt från betsen och svårt att få den nyans man vill ha! Tach för alla svar!!!

Jag har nu kanske ev. bestämt mig för att kanske ta och prova Valchromat som bänkskiva.
Roomservice öppnade mina ögon för materialet. http://www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=11093
Kostar 1900kr för en skiva som är 3cm tjock och 250*125cm.
Ska ta och åka förbi imorgon och titta på det.

Så, fick med mig 3 olika provbitar som jag ska prova olja hemma. Postar en bild sen. Eftersom alla är så jätteintresserade.. :)

Det blev valchromat, har satt dit en del nu lite temporärart.
Obehandlad:
PICT0621.JPG
Slipas med 500papper:
PICT0622.JPG
Behandlad 2 gånger med ikea's olja:
PICT0625.JPG

Snyggt! :)

Var köpte du valchromatskivan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.