3 693 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Att kombinera "rätt"
Jag tycker du förklarade jättebra - du är en pärla, Christina! - , och som jag minns färgen när vi tittade på köket i somras så var det inte det jag vil kalla gräddvit, utan en ganska mjuk vit färg som jag gillade. Vet at det därför kommer at bryta något mot dom vita vitvarorna vi ska ha, men som sagt, har inte någon större lust på rostfritt/alu, och häller inte inbygda, så ryms ingen liggande flaska!
mvh hanneli
mvh hanneli
Råvit brukar vara en benämning på 0500-N, alltså enbart 5% svärta.Canis skrev:Christina, du verkar ju ha "järnkoll" på vita färger 8)
Vi har målat alla foder mm i "råvitt", hittar inte koden just nu. Nu när vi tänker köpa Ikeas "Ädel vit" så ser ju den inte alls vit ut - snarare som någon suttit och rökt i köket ett antal år => så vitgula är de! Funderar på "Lidingö". de verkar vitare. Eller så spraymålar vi om rubbet på en gång. Men blir det jättekallt med ett kök helt i "råvitt" (+ aluminium, granit ljus labrador) ???
mvh
IKEA's 'Ädel vit' är mycket riktigt i en nyans som väl på ett ungefär kan betecknas som 0502-Y inte kritvit alltså, vad 'Lidingö' har för närmaste NCS kod vet jag faktiskt inte, men det bör de veta på varuhuset, fast det skulle förvåna mig om den är målad i 'råvitt', tror snarast på 0502-Y även där, ev. skillnader kan möjligen bero på det där plastmaterialet som 'Ädel' är belagd med.
Det du bör tänka på om du planerar att måla om 'Ädel' är att den är belagd med en 'plastfolie' på ytan, vilket inte gör den lika självklar för ommålning som 'Lidingö', 'Ståt' och 'Applåd' som är gjorda av MDF alltigenom.
Sedan så kan jag väl personligen tycka att, visst..., det finns risk för att ett kök helt i 0500-N (råvit) kan upplevas kallt.
Men å'andra sidan så ska ni kanske inte ha precis allt målat i råvitt!?
Man kan ju tänka sig att tex. väggarna, golvet, kaklet osv. tillför ytterligare svaga nyansskiftningar, vilka då kan väljas med tanke på att undvika ett kyligt, kliniskt intryck.
Adderar man sedan detaljer i massivt, oljat trä så tillför även det värme, textilier och mattor bidrar de med, för att inte tala om 'allt annat' som har en förmåga att färglägga just ett kök
Faktiskt så kan ett rum/kök/hus vara oerhört effektfullt
MVH//Christina.
Christina skrev:
Tack Christina för dina tips, de fick oss att våga tänka i lite nya banor! :
Vi gjorde igår ett besök på en köksaffär och nu har vi fått nya idéer och inspiration. Där fanns faktikst ett kök i vitpigmenterad ek, och med risk för att förolämpa ngn måste jag få säga att det rent ut sagt var ur-fult!!!! Vår första association var HUSVAGN, och en sådan känsla vill vi verkligen inte ha i vårt nya hus/kök.
Nu har vi kommit fram till två alternativ:
1. Lucka studio, vit, rostfria vitvaror, laminat-ek-bänkskiva, kakel i ngn passande färg, svagt gråa väggar.
2. Massiv ek-lucka (tjo, nu blev det lite dyrare... ;-)) http://www.ballingslov.se/se/kitchen/wood_natural/studio/studio ek
Vita vitvaror, laminat-mörkgrå-bänkskiva, vitt kakel, vita väggar...
Det lutar faktiskt åt alternativ två... Jag är fortfarande rädd att det ska bli lite "murrigt", men å andra sidan tycker jag dessa luckor är så vackra (tidigare var vi inne på "basic ek" och de föll oss helt enkelt inte i smaken). Vi ska ha klinkers i kökets arbetsdel, planlösningen är öppen till varadagsrummet där det blir ekparkett och vita väggar. Kan det bli för mkt ek?
/Lena
;D ;D ;D
Tack Christina för dina tips, de fick oss att våga tänka i lite nya banor! :
Vi gjorde igår ett besök på en köksaffär och nu har vi fått nya idéer och inspiration. Där fanns faktikst ett kök i vitpigmenterad ek, och med risk för att förolämpa ngn måste jag få säga att det rent ut sagt var ur-fult!!!! Vår första association var HUSVAGN, och en sådan känsla vill vi verkligen inte ha i vårt nya hus/kök.
Nu har vi kommit fram till två alternativ:
1. Lucka studio, vit, rostfria vitvaror, laminat-ek-bänkskiva, kakel i ngn passande färg, svagt gråa väggar.
2. Massiv ek-lucka (tjo, nu blev det lite dyrare... ;-)) http://www.ballingslov.se/se/kitchen/wood_natural/studio/studio ek
Vita vitvaror, laminat-mörkgrå-bänkskiva, vitt kakel, vita väggar...
Det lutar faktiskt åt alternativ två... Jag är fortfarande rädd att det ska bli lite "murrigt", men å andra sidan tycker jag dessa luckor är så vackra (tidigare var vi inne på "basic ek" och de föll oss helt enkelt inte i smaken). Vi ska ha klinkers i kökets arbetsdel, planlösningen är öppen till varadagsrummet där det blir ekparkett och vita väggar. Kan det bli för mkt ek?
/Lena
Fin ek-lucka, tycker jag, eftersom jag personligen inte gillar allmogestil på träluckor. Tycker inte det blir för mycket ek m ek-kök och ek-golv i rummet brevid, tvärtom harmonerar väl et sådant val bra. Om magkänslan är bra och plånboken tillåter.. goforit 
Bägge alternativen låter jättefina tycker jag
, det är enbart en ren smaksak som fäller avgörandet (samt möjligen då plånboken
)
Personligen skulle jag dock utan tvekan gå på alt.1, fast med bänkskiva enl. alt2 :-* och sedan addera ek på mindre detaljer, beroende på hur planlösningen i ditt kök ser ut: köksö?, bardisk? osv.osv. så glöm inte att du med tex. en mindre bit bänkskiva i massiv oljad ek på någon mindre, lämplig del av köket kan addera liv och värme till hela köket enbart med en sådan 'mindre' detalj, man varken måste eller bör ha precis samma över hela linjen, vad som passar bäst beror helt på hur köket ser ut, sedan klinker i matchande ton till den grå bänkskivan och def. en sockel under bänkskåpen som tar upp tonen från vitvarorna i RF (det är väl alu som gäller på socklar), absolut en väggfärg som den du nämner, kakel i vitt eller mosaik i svag grå-vit ton, mums.....
.
Jag tycker du med det skulle få en utmärkt grund som dessutom kommer att passa perfekt med de matmöbler du önskar dig (där du isf. får ytterligare en återkoppling via de kromade detaljerna
)
Ytterligare ett råd, var extra noga när du väljer belysning i ett kök som ovan, du kan med ett genomtänkt val helt slippa allt vad kallt/kliniskt heter när önskan och behov för det finns.
MVH och Lycka till//Christina.
Personligen skulle jag dock utan tvekan gå på alt.1, fast med bänkskiva enl. alt2 :-* och sedan addera ek på mindre detaljer, beroende på hur planlösningen i ditt kök ser ut: köksö?, bardisk? osv.osv. så glöm inte att du med tex. en mindre bit bänkskiva i massiv oljad ek på någon mindre, lämplig del av köket kan addera liv och värme till hela köket enbart med en sådan 'mindre' detalj, man varken måste eller bör ha precis samma över hela linjen, vad som passar bäst beror helt på hur köket ser ut, sedan klinker i matchande ton till den grå bänkskivan och def. en sockel under bänkskåpen som tar upp tonen från vitvarorna i RF (det är väl alu som gäller på socklar), absolut en väggfärg som den du nämner, kakel i vitt eller mosaik i svag grå-vit ton, mums.....
Jag tycker du med det skulle få en utmärkt grund som dessutom kommer att passa perfekt med de matmöbler du önskar dig (där du isf. får ytterligare en återkoppling via de kromade detaljerna
Ytterligare ett råd, var extra noga när du väljer belysning i ett kök som ovan, du kan med ett genomtänkt val helt slippa allt vad kallt/kliniskt heter när önskan och behov för det finns.
MVH och Lycka till//Christina.
Tack för svar och kommentarer!
I morse var jag övertygad om att vi skulle ha ett ekkök, men så pratade jag med en kompis som satte in ett massivt träkök för några år sedan och "det skulle hon aaaaaldrig göra om"; hon hade redan tröttnat och längtade efter ngt mer neutralt... Och så läser man Christinas kommentar ovan. Plötsligt lutar det åt det "vita" alternativet igen!
Vi får helt enkelt fortsätta fundera och se vad som känns rätt för just oss... Jag vill ju verkligen ha något som håller i längden och som passar till husets raka linjer.
/Lena
Klicka här för att svara