Läser från och till i detta forum om snickarbyggda kök istället för de olika köksleverantörerna. Kan någon rekommendera en seriös och samvetsgrann snickare i Stockholmstrakten som har stor erfarenhet av att bygga kök?

Tjänar man verkligen något på det? Någon som har erfarenhet av hur lång leveranstiden brukar vara?

Om det kan ge någon indikation, så har jag ca 6 meter väggyta som ska täckas av under/överskåp och takhöjden är 2.80.

De offerter jag har fått ligger på mellan 100' och 150' för snickerierna.

Tacksam för alla råd och synpunkter jag kan få!

//Käth

Klart du ska köra snickarbyggt ;) den stora fördelen är (enl mig iallafall) att man kan hitta på lite roliga lösningar som inte håller sig till standardmått, vi ska ha en del som står för sig själv som en skänk som kommer ha två luckor och lådor emellan som är 10 cm breda. lite svårt att hitta på ex. IKEA. så utnyttja situationen och låt fantasin flöda.........
specialgrejor blir inte särskilt dyra heller, i mitt fall så kunde jag välja tjocklek på träbänkskivan efter egen smak, det enda jag betalar extra för är materialet, och det är inte många kronor i sammanhanget.

Odd-Job Kökssnickerier Lidingö

Adressuppgifter

Odd-Job Kökssnickerier Lidingö
Förrådsv. 2 Hus C Stockby Hantverksby, 181 75 LIDINGÖ 08-767 35 40
E-post info@odd-job.se

Hej Tunet!

Har du använt dig av dem själv? Kan du inte berätta lite om dina erfarenheter i så fall; ie hur stort ditt kök är, hur lång tid det tog från ax till limpa och vad du fick betala.

På förhand tack för hjälpen!

//K

I någon av höstens inredningstidningar såg jag ett kök byggt av Hellmans Snickeri, http://www.hellman.se/main.asp?section=huvud, det såg kanonfint ut om man gillar en liten aning modernare stil (här byggt i ett hus från 1910), det är det kök som syns i länken.

Sedan finns det ytterligare en firma som heter Max Träbyrå, http://www.max-trabyra.se/index.htm, jag har sett flera kök byggt av dem som sett underbara ut, åtminstone i inredningstidningar (fast jag vet att just denna firma ofta rekommenderas av inredningsarkitekter i Sthlm. just för privatkunder som ska bygga om), både moderna och lantliga, det kök som på exempelbilderna kallas 'Resarö' var det som inspirerade mig när vi planerade vårt kök för tre år sedan ;).

Det var ett par tips iaf. :), dessvärre har jag ingen aning om priser, annat än att jag misstänker att det iaf. inte är billigt ;)

MVH//Christina.

Efter att ha kollat runt lite, kan jag tillföra lite information på min egen fråga.

Pratade med en underbar herre från http://www.mellbins.se. Det är tydligen han och hans fru som driver företaget. Han lät otroligt samvetsgrann och serviceminded, men kunde dessvärre inte börja jobba med mitt kök förrän tidigast i februari. Dock gav han mig en prisuppskattning på mitt kök; han uppskattade att priset för snickerierna skulle gå på omkring 180.000 vilket kan jämföras med en offert på ca 60.000 från Vedum, 100.000 från Bra Interiör och 140.000 från Invita. Jämförelsen är naturligtvis inte rättvis eftersom det snickarbyggda är i massivt trä vilket inte de andra är.

Således kan jag konstatera att snickarbyggda kök blir en bra bit dyrare än "standardköken". Jämför man istället med Kvänum eller Village Corner, tror jag faktiskt inte att det blir någon större skillnad.

För mig blir detta för dyrt, men kanske kan det hjälpa någon annan som står i valet & kvalet...

//Käth

Hej Kath,

Jag har inte använt mig utav Odd-jobb själv. Men har bekanta som har gjort det och är mycket nöjda. Många smarta lösningar mm. Priset ligger klart över IKEA men borde väl hamna liknande Ballingslöv etc.

W
Vi tittade på kvänum kök samt lidhult kök och de fick räkna på ett kök som vi och vår arkitekt kommit fram till. 340 000 skulle kvänum ha efter prut och detta var ex vitvaror och bänkskivor. Köket ska vara ett gammeldags kök med innanför liggande luckor och handmålat på plats.
Vi hittade ett snickeri strax utanför gbg som gör detta kök till oss för ca 1/3 del av priset från kvänum inkl några bänkskivor där vi inte ska ha sten. Priset var dock utan målning och montering men å andrra sidan blir köket utan de fula stommar som alla andra köksbyggs från och som gör att man får dubbel bredd mellan vissa lådor. Köket blir ju även exakt som vi vill ha det och allt e helt massivt. Helt klart mer prisvärt.

www.svendsensfarg.se

kanonfina handbyggda kök, handmålas i gammal stil eller precis som du vill.

Har ett själv :) :) :) :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.