Kök
Pima: Jag har en fråga... Vi funderar på att bygga ett mindre kök i källaren - suterängplanet.. (inte bara ett litet trinett utan ett barkök med diskmaskin, spis,ugn etc...). Anledningen är att vi kanske kommer vilja hyra ut hela det planet och då måste det finnas ett riktigt kök.. Det nya köket kommer i så fall ligga direkt under det redan befintliga köket som finns på entréplan... Vad
ikeahantverkaren: de flesta kyl/frysar låter nog lite grann ..du kan prova att ruska om den lite till ett annat läge ..det kan räcka för att bli av med missljud.. kanske kunde satsa på ett "no sound" istället för no frost ....(sorry kunde inte låta bli) ;) ;D
jizzo: Jag har kollat runt lite. Kolla på www.orsholmslackeringar.se. Dom har luckor som passar alla stommar.
jizzo: Jobbar med en del kök. Just högblanka är jobbiga att hålla fina. Eftersom att alla fingrar & smutsfläckar synns ganska väl. Det gör att luckorna ser enaning mattare ut på fläckarna.
busnut: Otroligt vilket stor skillnad i planlösning bara av att flytta ut dörren från hallen. Det blir ju hur fint som helst. /Busnut
pappskallen: [citat] Vill oxå skriva under på det, lägg hellre några kronor extra med vetskapen att allt är ok :)
Johan Gunverth: [citat] Tack för tipset! Skall genast plocka fram Land.
pappskallen: Jag kommer köra oljat golv i köket, efter en del grunnande och bollande med kunniga personer kom jag fram till att det passar oss bra. ett oljat golv får skötas lite oftare men är å andra sidan lättare att sköta, man kan olja dom delar som slits, men ska man fixa motsvarande problem på ett lackat så blir det till att slipa och lacka hela golvet. dessutom så behöver man inte olja så
pappskallen: [citat] Och modellen heter just QB 5300.........(dock ingen W som är vit utan denna heter X som indikerar att den är rostfri)
Lasse_Larsson: Tacksam för tips på träslag till bänkskiva där golvet är rökt ek (gråaktig ek), luckorna vita och rostfria vitvaror. Lutar åt europeisk valnöt men tycker det är dyrt. Den prisuppgoft jag fått ligger på 3900:-/lpm. Är det rimligt? Även tacksam för tips på återförsäljare/tillverkare med stort utbud av massiva bänkskivor.
hempularen: Iofs så tycker jag inte om U-kök. Men i ditt fall borde det med tvekan kunna fungera. Om jag minns rätt så är rekomenderat minimum mått mellan bänkarna 110 eller 120 cm. Detta för att man ex. skall kunna öppna en ugnslucka och ändå stå framför luckan. Om du har 60cm djupa skåp, så blir det ju 110 cm fritt, även om det ev. är 10 cm mindre äns rekomendation så borde det fungera.
AlfM: Tyvärr! Utan obalansbrytare blir det som hempularen beskriver. Bara en tidsfråga.
Lars_Bertil: Fredrik skriver: ...för det mesta så monterar jag (och dom firmor jag jobbat på) kåpor på ~650mm från bänksskivan... Så 650mm är ett vedertaget (standard-)mått mellan spis och fläkt (då det är kåpa)?
gorma: Tackar, jag hittade ytterligare ett intressant alternativ hos http://www.beslagdesign.se. De har en touchdimmer som går att fälla in i skåpbotten.
husmyran: jag har både och :D kanske fungerar med en lång fru också - den varianten har jag inte testat
GreenTurtle: [citat] Hej Canis! Ska själv ha svart granit i köket och den Franke-hon som du (= skitsnygg). Förstår inte varför folk avrått dig ifrån att köpa den :o Vi ska även ha MORA Inxx A2. (http://www.moraarmatur.se/nyhemsida/bilder/hogupplosta/702660.jpg). Skicka gärna bilder på hur det blir. Ser fram emot att se dem, då vårt kök fortfarande dröjer ett par månader. Tack!
MatildaSofia: Det finns ett helt nytt sätt att polera betong.. Om man bara vill ha polerat så man får en lättskött, len yta, men ändå rustik look ska man polera med vanliga skurrondeller som är diamantimpregnerade. Nämner inga varumärken ;)... Jag hade polerat 60x60 betongplattor som låg på en monter i Sthlm förra veckan. Betonggurun Tage Hertzell som bl a skrivit "Betongens Yta" la sig ner och
Jesca_j: Är det inte en träkärna i plåtbänkskivan? Det har vi i alla fall, så då är tjockleken 30mm.
Ranchn: [citat] Alldeles rktigt, men träpanelen kommer att bygga 22mm och det kändes häftigt. Sedan är det ju alltid bra att ha ögonen öppna för andra alternativ ;)
Wintermute: Om jag får spåna fritt: Från vänster; skafferi (60) -> kyl/frys (60) -> avställningsyta (40) -> spis (60) -> beredningsyta (100) -> heltäckande rostfri diskbänk med hoar åt vänster(120) // WM
Kath: Alla dessa val - hur kan det vara möjligt att det ska vara så svårt!?! :o När jag nu äntligen bestämt mig för vilket kök jag ska ha, vilka vitvaror, avfallsskåp mm så återstår kakel, golv och blandare. Så snälla, söta, rara, gulliga köksexperter - hjälp mig! Bor i Stockholm och de vitvaror som syns kommer gå i aluminium. För övrigt kommer bänkskivan vara i granit Blue Eyes
Fasting65: Ett annat förslag är att du gör likadan sockel under spisen som övriga köksskåps sockel. ...eller så gör du som du tänkte. Jag tror att Ikea har nån serie med rostfria socklar - eller? Tredje förslaget är att du gör en mörkgrå eller svart sockel. Har för mej att vissa Electroluxspisar har en mörk sockel. Fjärde förslaget är: ring vitvarutillverkaren. Vissa spisar har extra
Zannika: Hur gör man för att byta ut en gammal köksfläkt, vi har ett fyrkantigt rör men på nya fläktar är det ju ett runt utsugningsrör.
Ranchn: Hoppas det blir bra med touchknappar... Jag har precis beställt hem en sådan glashäll. [smiley=huh.gif]
Ranchn: Vi har nu beställt våra svarta vitvaror. Det blev Gorenje från vitvarumäklarna. Ang. kvalite vågar jag inte uttala mig just nu. Men dessa varor har samma garantier och tänker på det, så kvittar det vad spisen heter. Vi köpte... Glashäll med touchpanel - Gorenje 3990kr Inbyggnadsugn (självrengörande varluft osv osv) - Gorenje 4260kr Kyl/frys (60/40) - Gorenje 5890kr Köksfläkt -
Sweli: Vår spis är 100 med stekplatta och gas. Jag saknar ingen funktion. Fritös har jag i separat maskin. Stekplattan använde jag i början för att det var nytt. Men funktionen med bränaren den långa formatet är väldigt användbar när man har långa kastruller (t ex när man kokar en hel fisk) eller man lägger på en grillplatta. Spiskåpan är också från Ilve men det är en "vanlig"
pinebar: Hej igen! Nej, vasken håller jag med om att den inte blir bra i hörent. Det där skåpet låter intressant, men mycket riktigt förstod jag inte. Kan du rita? :-? Ulrica
ikeahantverkaren: inte till mosaik... du sätter dem med ögonmått samt medöverlappande skarvar dvs.sätt inte en ny karta direkt ovanför en annan utan att förskjuta den ett par rader i sidled..eftersom om man har dåligt ögonmått så kan det sticka iväg för dig +att du kan skönja skarvarna på ett icke så tilltalande sätt
Bias: Plattorna är 45X45 plattor. det var 47cm mellan bänkskivan och över skåpen så jag ville ha något "spacigt"