B
Bias: Plattorna är 45X45 plattor. det var 47cm mellan bänkskivan och över skåpen så jag ville ha något "spacigt"
3 svar · 4,0k läst
L
lnu: Multiform är en ganska oblyg kopia av Uno Form som också har väldigt snygga kök i valnöt.
3 svar · 3,5k läst
G
geschwint: Blum orginal passar nödvändigtvis inte IKEA då Blum kan ha legotillverkat efter IKEA specar, dvs annorlunda mått. Hela Blums katalog kan laddas ner från nätet och där finns alla specar på alla deras system med alla detaljer med. Den är tjock men den är komplett. Kolla www.blum.com
2 svar · 2,9k läst
Sweli
Sweli: Det verkar gå alldeles utmärkt att bygga in som ni vill. För de som oroar sig hittade jag på Danska Ilve en katalog med inbyggnads produkterna. På sidan 38 finns en mycket bra bild på ett gammalt kök där lådor och skåp går i liv med stommen där de har en nostalgi ugn inbyggd och det ser jätte bra ut. Här kommer länken: http://www.ilve.dk/download/Built-in-2004.pdf Lycka till!
5 svar · 2,8k läst
V
valter53: Har ett 80 skåp med ett utdragsystem från IKEA med två hinkar. Hinkarna finns i två sorlekar, vi har en liten och en stor. Till komposten har vi en liten lös hink. Dom tunna plastpåsarna som man får när man köper frukt och grönsaker passar bra i den. I sen stora IKEA-hinken läggs allt som skall återvinnas. Pappförpackningarna packas direkt i tomma flingpaket. Sen bärs den ut till
2 svar · 1,4k läst
S
Stomp: Ingen som bor i ett Älvsbyhus?
1 svar · 4,9k läst
H
Henriettae: [citat] Det har vi i och för sig inte tänkt på, men det ger jag mig inte in på. :) Då får det bli nytt istället.
21 svar · 2,2k läst
H
hzzon: Jag hade samma problem hos mig. I mitt fall blev det nytt 3-glasfönster och vattenburen golvvärme, mycket jobb men inget jag ångrar idag... ;)
3 svar · 2,1k läst
C
cpalm: [citat] Nej, föreningen kan generellt inte neka dig att bygga om förutsatt att det inte står något annat i stadgarna och att det inte handlar om: 1. ingrepp i en bärande konstruktion, 2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller 3. annan väsentlig förändring av lägenheten. [citat] Se fråga 1. [citat] Det beror på vilken typ av ventilationssystem det
1 svar · 1,5k läst
thomas33
thomas33: Gör en inspektionslucka lit dem man har i badrum för rörkopplingar, med magneter som håller den på plats. Om du tillverkar den så att den stämmer med dekorteglets bitar, så blir den närmast osynlig.
2 svar · 4,3k läst
M
mingu: [citat] Så resonerar vi och beställer vår granitskiva (Nero Africa) från köksleverantören. Det kan bli en dyr (ännu dyrare) historia annars. Våra skivor är 30 mm med rak kant, 240 cm med hål för liten sköljho och två stycken 40 cm. 18 400 kr, som hittat! ;-)
12 svar · 12,9k läst
J
jerobe: Hej! Vi har gjort exakt så, 4 skarvar vid hällen på vår granitskiva. Stenhuggaren rekommenderade oss att gör ordentliga fasningar i skarvarna istället för att försöka få rakt skurna. Vi litade på honom och det blev kanonbra.
6 svar · 9,1k läst
P
Pes: Jag vill gärna ha en målad yta som stänkskydd i vårt nya kök. Kan man måla direkt på gipset då? Det är vid diskbänken det gäller. Jag tycker att glas blir för dyrt. Nån speciell färg som krävs? Det är ju nästan bara risken för vattenstänk som finns där.
0 svar · 5,9k läst
D
Drogen: Min mor har gjort något liknande. "Det bästa i köket" med slabbande barnbarn, varma kastruller o.s.v. Snyggt och lättskött. Men tänk på att det bör vara ganska stabila ben eftersom det blir lite tyngre. En vän gjorde detta med riktigt tjocka plattor på ett vingligt soffbord och det vågade man knappt gå förbi...
9 svar · 4,0k läst
J
jotollback: Vi har inte kommit så långt att vi kollat priser och ev. skarvning. Vi är fortfarande i valet och kvalet mellan virrvarr, massiv ek eller massiv am. valnöt. Valnöt känns klassiskt och "varmt" men är så dyrt och så kanske det är svårt att underhålla. Ek är ju billigare men risk för fläckar och svårt underhåll där med... Virrvarr är jättesnyggt, men kanske inte lika klassiskt
3 svar · 2,9k läst
U
ufo: Hej! Har också den här typen av fläkt och har precis beställt nytt kök. Marknaden för centralutsugningsfläktar är INTE stor, futurum har ett par ganska tråkiga (vita, typiska lägenhetsmodeller) men vi hittade istället vår fläkt hos gorenje. Där finns två modeller för centralutsugning, en med utdragbara list (rostfri el vit) och en i kåptyp. kolla hos dem! thermex hade inte mkt
1 svar · 8,1k läst
A
AnnikaJ: Ni skulle ju kunna ställa frysen (med överskåp) mitt emot kylskåpet så att frysen ersätter utbyggnaden. Eftersom man inte använder frysen lika mycket som kylskåpet. Då kan ni få lite mera 'space' från hällen bort mot kylskåpet, som Christina var inne på.
15 svar · 4,1k läst
S
sunemangs: Hej på er, "Price/Performance" är väl något som vi alla har ställts inför när vi ska välja vad som ska köpas in. Detta varierar från person till person men sammanfattar den avvägning man gör mellan vad man får betala och vad man får levererat (upplevt i alla fall). Då kök är en sådan stor investering vore det roligt och höra vad ni tycker - VILKET KÖK GER EGENTLIGEN
0 svar · 1,3k läst
K
koko: Vi har pärlspont-luckor i köket. Pärlsponten är bara limmad och skruvad mot horisontella lister (z utan den diagonala liksom), sitter hur bra som helst. Till det har vi utanpåliggande gångjärn och gammaldags "hakar". Som kuriosa kan jag berätta att de är laserade med koboltblått och lila... Unikt, kan man säga (vi fick det "på köpet"). :o ;D Edit: Inte så mycket vettig information
3 svar · 24,0k läst
T
tsarraz: Bosch och siemens är samma företag... de flesta säljer dock siemens numera!
2 svar · 3,3k läst
E
erikssonjorgen: Hej, Vi har samma funderingar och kontaktade IKEA ang deras skivor (Numerär). Det muntliga svar vi fick var att alla skivor klarar en "torr" värme på 180 grader. Min följdfråga var om jag kunde dra en kastrull med kokande vatten över till skivan. Det skulle antagligen gå bra. Men när jag frågade om stekjärn var de mer tveksamma. Skriftligen fick jag sedan följande testresultat som de
1 svar · 2,9k läst
C
cpalm: När en inbyggnadsugn skall monteras "vägg i vägg" med kyl/frys står det i instruktionerna att det skall finnas en värmeisolering mellan så att inte ugnen värmer upp kylen. Jag antar att man använder någon sorts värmereflekterande matta som man klär in insidan på den berörda skåpväggen med. Har någon koll på detta och var man kan hitta en sådan pryl? /C
0 svar · 1,3k läst
C
cpalm: Tänk på att mikron behöver rätt ventilation också. Jag har en inbyggnadsmodell och den kräver dels en luftspalt bakom skåpen, dels har den en "insugstratt" på framsidan som tar in luft från underkanten på ramen. Så det kanske inte är så enkelt som att bara sätta på en ram. /C
2 svar · 3,4k läst
N
nissle: [citat] He he det tar inte längre tid för att man koppla spisen på 230. De flesta spisar idag kan koppas på olika sätt (1,2 eller 3 fas). Jag skulle nog koppla på samma sätt som du har idag då det innebär minst jobb. Kolla med elektrikern som skall installera vad som är bäst.
6 svar · 4,4k läst
D
Drogen: Jag var och lånade hem en pärm med laminatprover från http://www.lgcoll.se/. Det var nog 40-50 prover på bara laminat...
3 svar · 1,9k läst
pappskallen
pappskallen: [citat] Lite olika men kolla på nätet hos resp tillverkare, där brukar nischmåttet stå, eller ring tillverkaren direkt
3 svar · 2,1k läst
S
Snigel: Ah, jag antar att jag bara måste se till att det blir tätt väl? Tack för hjälpen!
6 svar · 7,0k läst
J
jotollback: Oj, oj vad jobbigt det kan bli känner jag nu! Måste hem och titta... Tänk att alla "små" projekt alltid sväller ut och blir gigantiska (och kostar skjortan). Tur att man kan få råd och tips här innan man springer iväg och köper något som inte passar!
6 svar · 13,4k läst
S
snart: Tack Morsan! :)
4 svar · 6,9k läst
C
cpalm: Tycker att det syns tydligt på bilderna att rören ligger en bit från väggen. Det räcker inte att flytta in rören så att avloppsröret ligger dikt an mot väggen? Vet inte vilken minsta dimension på köksavlopp som gäller, men det är ju möjligt att det är överdimensionerat så att du kan gå ner i dimension på avloppsröret också om det skulle hjälpa? Min egen diskmaskin har bara 5
8 svar · 4,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.