16 815 läst ·
12 svar
17k läst
12 svar
Mer om glas som stänkskydd
Detta blir min premiär här på forumet så jag hoppas att jag gör det hela rätt nu...
Ha, en smiley!
Har följt alla trådar som jag hittat och blivit tipsad om gällande planglas istället för kakel som stänkskydd över köksbänken. Det verkar ju finnas lite olika sätt att både sätta upp skivan och färgsätta bakom den. Vi är just nu lite kluvna till huruvida vi ska satsa på list eller skruv...
Men jag har också läst någonstans (minns inte var) någon som rekommenderade att måla direkt på baksidan av glaset så att man inte riskerade att få in något, typ små insekter eller smuts mellan den målade väggen och själva glaset. Lät ju vettigt iofs men hur byter man då färg om man skulle få för sig det? För oss var det lite poängen att kunna ändra lite när som andan föll på...
Någon har också nämnt i någon tråd att en glasmästare sagt att man bör ha en distans mellan vägg och glas för att det blev snyggast så om jag minns det rätt. Obildad i ämnet som jag är så undrar jag vad han menar med distans? Och ska man silikona runt hela alltet ändå eller just därför?
Och vi skulle helst vilja ha en helt klar skiva alltså utan grönton om det är möjligt eftersom vi vill kunna välja färg bakom utan att själva glaset ska påverka. Har någon hittat en sådan glasskiva i 6mm någonstans och vad kostar egentligen ett så pass tjockt härdat glas/meter? Den längsta biten vi behöver är ca 330x55cm och vi vill gärna slippa skarva (i alla fall så mycket som krävs med Ikeas glasskivor).
Snälla, hjälp mig nu alla ni Forumgudar och andra som verkar ha sån himla bra koll på all sånt här bygg och renovering!!
Tack på förhand. (hoppsan vad långt det blev...)
Wansie
(förstagångsköksrenoverare)
Har följt alla trådar som jag hittat och blivit tipsad om gällande planglas istället för kakel som stänkskydd över köksbänken. Det verkar ju finnas lite olika sätt att både sätta upp skivan och färgsätta bakom den. Vi är just nu lite kluvna till huruvida vi ska satsa på list eller skruv...
Men jag har också läst någonstans (minns inte var) någon som rekommenderade att måla direkt på baksidan av glaset så att man inte riskerade att få in något, typ små insekter eller smuts mellan den målade väggen och själva glaset. Lät ju vettigt iofs men hur byter man då färg om man skulle få för sig det? För oss var det lite poängen att kunna ändra lite när som andan föll på...
Någon har också nämnt i någon tråd att en glasmästare sagt att man bör ha en distans mellan vägg och glas för att det blev snyggast så om jag minns det rätt. Obildad i ämnet som jag är så undrar jag vad han menar med distans? Och ska man silikona runt hela alltet ändå eller just därför?
Och vi skulle helst vilja ha en helt klar skiva alltså utan grönton om det är möjligt eftersom vi vill kunna välja färg bakom utan att själva glaset ska påverka. Har någon hittat en sådan glasskiva i 6mm någonstans och vad kostar egentligen ett så pass tjockt härdat glas/meter? Den längsta biten vi behöver är ca 330x55cm och vi vill gärna slippa skarva (i alla fall så mycket som krävs med Ikeas glasskivor).
Snälla, hjälp mig nu alla ni Forumgudar och andra som verkar ha sån himla bra koll på all sånt här bygg och renovering!!
Tack på förhand. (hoppsan vad långt det blev...)
Wansie
(förstagångsköksrenoverare)
Tvätta av med lämpligt lösningsmedel?
Om man använder distanser krävs inte lika bra underarbete på väggen bakom glaset. Om man däremot monterar glaset direkt mot väggen kan det lysa igenom.
Dessutom kan du nog få otrevliga spänningar i skivan om det fästs direkt mot vägg om väggen inte är helt plan/jämn. Exempel på distanser kan ju vara gummikuddar bakom glaset vid skruvhål (om man skruvar upp glaset).
Den grönton som upplevs i vanligt fönsterglas är mest tydlig om man ser ändgodset av glaset, ser man glaset direkt från framsidan tror jag inte det kommer störa intrycket av den målade färgen nämnvärt. Dessutom är helklart/vitt glas ("rensat" från järnoxid har jag för mig) dyrare än vanligt fönsterglas.
Härdat 6mm verkar lite overkill, de glasmästare jag talat med tycker det räcker med 4mm.
Vad gäller pris så fick jag följande uppskattning från den lokala glasmästaren:
4,3*0,5m (c:a), blästrat, 4mm härdat - c:a 6.000-7.000
Samma skiva med urtag för väggkontakter, lämpligt antal borrade hål för fästskruvar m.m. (=färdig för montering) - c:a 10.000:-
Verkar inte vara något udda jobb för glasmästarna så kontakta några i närheten och fråga om pris för er lösning...
Alter ego
Jag har sett ett pris på 2200 kvm kolla med din lokala glasmästare 
Hej!
En kompis till mig valde att köpa en plast från en reprofirma. Plasten var röd och klistrades på glasskivans baksida. Skivan sattes sedan fast med hjälp av lister uppe och nere. Det blev jättesnyggt och de har ju möjlighet att byta ut plasten om de vill byta färg. Ett tips om ni vill ha en färg bakom.
Lycka till!
En kompis till mig valde att köpa en plast från en reprofirma. Plasten var röd och klistrades på glasskivans baksida. Skivan sattes sedan fast med hjälp av lister uppe och nere. Det blev jättesnyggt och de har ju möjlighet att byta ut plasten om de vill byta färg. Ett tips om ni vill ha en färg bakom.
Lycka till!
Vi har bestämt oss för att ha glas istället för kakel. Vi funderar på att ha en bild (svart-vitt fotografi ungefär) bakom glaset.
Är det någon som har erfarenhet av det? Funderade på om man kan sätta fast bilden med hjälp av plast på baksidan...
Har läst allting om glas som stänkskydd här på forumet (tror jag iaf) och det verkar som om man kan fästa glaset på olika sätt. List uppe och nere, list uppe och silikon nere..
Vilket är egentligen bäst? Och hur ska man ha det i samband med en granitbänkskiva... Ska glaset ligga uppe på skivan eller en bit nedanför?
Tacksam för all hjälp!
//Pia
Är det någon som har erfarenhet av det? Funderade på om man kan sätta fast bilden med hjälp av plast på baksidan...
Har läst allting om glas som stänkskydd här på forumet (tror jag iaf) och det verkar som om man kan fästa glaset på olika sätt. List uppe och nere, list uppe och silikon nere..
Vilket är egentligen bäst? Och hur ska man ha det i samband med en granitbänkskiva... Ska glaset ligga uppe på skivan eller en bit nedanför?
Tacksam för all hjälp!
//Pia
Priser i Kiruna:
Polarglas(firmans namn)
6 mm härdat - 1600 kvm .
6 mm ohärdat - 800 kvm
2500 mm längder var det längsta som gick att få.
Pratade med dom i förra veckan och dom rekomenderade 6 mm ohärdat glas.
Dom installationer dom hade gjort hade samtliga varit med ohärdat glas.
Polarglas(firmans namn)
6 mm härdat - 1600 kvm .
6 mm ohärdat - 800 kvm
2500 mm längder var det längsta som gick att få.
Pratade med dom i förra veckan och dom rekomenderade 6 mm ohärdat glas.
Dom installationer dom hade gjort hade samtliga varit med ohärdat glas.
ytbelagd polykarbonat används i fordonsrutor bland annat och är reptåligt.
Är billigare än glas och lättare att bearbeta.
Finns i ark upp till 2x4m 2-12mm tjockt.
Är billigare än glas och lättare att bearbeta.
Finns i ark upp till 2x4m 2-12mm tjockt.
Klicka här för att svara