nimhed skrev:
...och hittade en del franska kedjor som säljer deras produkter rejält under de svenska. ::)
Ilves prislistor är listpriser i klassisk bemärkelse. Det blir alltid billigare än detta om du inte handlar på Heed & Thom

Jag tycker det känns som det finns prispressare när det gäller "el-artiklar" i köket, men att de inte existerar någon konkurrenssituation inom gasartiklar. Håller ni med om detta?

Det är så fascinerande - skall man ha gas i köket så pratar många Ilve måste vara marknadsförarnas gulddagar att ha sålt in märkena så ;-)

En helt suverän leverantör av gashällar (och spisar) är SMEG, finns hos www.ggm.nu för de i Göteborgstrakten. Prispressa - ja det absolut enklaste är att köpa en separat gashäll och en separat varmlufts ugn av helt annat märke, jämfört med en 'hel' gasspis(med elugn) är det åtskilligt billigare!
Vi kikade på gasspisar, de startade på 20 000 och en snygging kostade FRÅN 30 000. vad blev det? Jo en SMEGhäll för drygt 8000 ( modell Bellini med fem lågor varav en wokbrännare det var med gjutjärnsgaller och lock, man kan köpa andra varianter biligare- ner till 5000) och sedan en valfri inbyggnadsugn, sådana finns ifårn 4000 drygt. Om man vill göra't billigt då, för installationen kostar ju den med. M a o - det går å få hyggligt i pris utan att pruta kvalisort eller nått. Eller funktion!

AnnikaJ: Håller inte riktigt med om att steglös inställning skulle vara okontrollerbar, lär av kockarna, dom brukar inte råka ut för detta och menar istället att det är den stora fördelen att det är steglöst...

Gummigum: Nja, det alternativ vi har fastnat för är Husqvarnas Gastronom, det är en gasspis med fyra brännare med dubbla halogenplattor i en rad mellan gasbrännarna. Ovanpå halogenplattorna följer det med en stekhäll som man lägger på när man vill använda denna. Spisen har dubbla ugnar, en med 60 bredd och en 40 bredd. Den ena med varmluft, den andra med roterande grillspett. Hela klabbet är helt i rostfritt, 100 cm bred.

För oss känns det tryggt att kunna köra elplattorna när/om gasolen tar slut och gasbrännarna även när det är strömavbrott. Dessutom kan vår lille son använda elplattorna när han skall börja laga mat efter skolan om några år utan att vi behöver oroa oss innan han har lärt sig/får hantera gasolen på egen hand.

Pris 36.500 men säljs för under 30 lax i Göteborgsbutiker. Tror inte det blir så lätt att plocka ihop allt i delar och skall man ha inbyggnadsugnar där inte oset skall spridas i den öppna planlösningen med kök och vardagsrum tycker jag personligen att katalytisk rening skall till och då är Miele ett alternativ, men vad kostar dubbla sådana ugnar...?

nikasp
Jag har haft gasspis i sju år och kommer nog knappast att vilja byta bort det. Tur som var fanns det stadsgas även i min nya lägenhet så nu blir det en ny Siemenshäll + elugn. Okontrollerbar har jag inte en upplevt min förmodligen 30 år gamla spis som. Undrar om hon testat en gashäll själv - tror inte det.

den vi har i sommarstugan är från -56 funkar till 100%, kontroll?? -till max. 8-)

TMC skrev:
AnnikaJ: Håller inte riktigt med om att steglös inställning skulle vara okontrollerbar, lär av kockarna, dom brukar inte råka ut för detta och menar istället att det är den stora fördelen att det är steglöst...
Illunion skrev:
Den steglösa värmen är inte helt lätt att hantera för en ovan, men efter en vecka så får man in rätt känsla och då får man rätt temperatur direkt.
Sen är det väl lite skillnad i kännslighet från spis till spis, men det är en annan sak.
Jag har levt med gasspisar i omgångar, nu senast sedan 3 år, en äckligt gammal Arthur Martin, som är standard på många ställen, med helt steglösa och i mitt tycke totalt okontrollerbara reglage.

Uppenbarligen är jag för dum för att äga en gasspis  :-/

Men tillräckligt intelligent för att äga en dator, koppla upp mig på internet och sitta här och klaga  ::)

Men jag skönjer ljuset i tunneln: I förrgår skrev jag på för mitt nya kök, det blir en Siemens glashäll med fasade kanter, EL EL EL EL EL EL EL EL EL EL EL, och en Siemens mulitfunktionsugn med inbyggd mikrofunktion.

Annika J, se till att du köper en induktionshäll då och inte vanlig glaskeramik. Skillnaden är STOR

Okej, har läst igenom tråden men ändå inte riktigt fått svar på mina nybörjarfrågor. Jag är riktigt sugen på gasspis när vi bygger nytt. Frågorna:

1) MÅSTE man ha flaskorna utomhus? Om inte, hur mycket får man ha inne och hur länge räcker dessa vid normal förbrukning?

2) Många pratar om att åtgången är två eller tre "flaskor" per år. Hur stor är en sådan här flaska och vad KOSTAR den att köpa?

3) VAR köper/fyller man på sina flaskor?

1: Nej man MÅSTE inte ha flaskorna inomhus, man kan lika gärna ha den under ett skåp. man får ha lika mycket inne som ute dvs. 1 styck 11 kilos tub. (60 liter max vilket ung. motsvarar en 11 kilos tub. OBSERVERA att det INTE är tillåtet att ha flera tuber inkopplade med automatisk (eller för den delen heller manuell) omkopplare, man får bara ha EN 11 kilos tub inkopplad på anläggningen, däremot kan man ha en full reservtub ståendes jämte om man vill.

2. åtgången varierar naturligtvis men ca två 11kg tuber är nog ett rättvist snitt. själv använder jag PA 11 vilket innebär en alumineumtub med 11Kg gasol i. det fonns ståltuber och komposit oxå för den som vill. man betalar pant på flaskorna, det innebär att man lämpligen letar upp en eller flera begagnade tuber på ex. blocket som man sedan "fyller" (man fyller ju inte sin tub utan byter den mot en annan som är fylld)

3. på närmsta välsorterade mack/järnhandel

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.