Kök
Bias: Rostfri plåt är grymt eller en vanlig vit playwoodskiva som på mitt hemma bygge [bild]
nikasp: Felskrivet av mig - man borde spärras in om man byter bort gashäll mot elplattor men det tror jag inte grannarna gjort. [citat]
trojan75: Hejsan! Jag har beställt ett Älvsbyhus "Tyr" som kommer levereras under våren 2006. Jag har bestämt för att välja bort köket och ersätta med ett Ikea-kök istället. En sak som jag undrar över är man gör med vatten/avlopp och ventilation, för denna är väl fördragen i fabrik till vissa givna positioner i köket? Är man mer eller mindra tvungen att ha diskbänk och spis på samma
lastkaj: I ett kök är min erfarenhet att det är jobbigt med massivt trä, det blir fult efter ett par år. Jag gillar stenskivor. Det finns "varma" stenskivor som inte ger ett sådant kallt intryck.
Tomaser: jag har minimal fog i köket, det är en smaksak mitt kakel passade kanon med smalfog varför man inte gör det är väl för att folk tycker det är lättare använda kakelkryss och andra hjälp medel dom håller ju ett visst mått.
eeva: Hej alla! Här kommer hälsningar från Finland! I Sverige är ni flitiga användare av pärlspont på köksväggarna och ni har för övrigt jättefina traditionella kök, Kvänum m.fl. Vi bygger ett hus och sitter för tillfället och ritar vårt kök, då vi inte kunde hitta nåt vi gillar bestämde vi oss för att rita själva. ;-) Min fråga till er är: det här med pärlspont på
Sweli: Rördimensionerna är INTERNATIONAL STANDARD idag. T o m de kranar jag köpte till badrummet i Argentina när jag var där har, SAMMA rördimensioner som de i Sverige. De var tillverkade i Italien. Till köksblandaren jag köpte i England, tillverkad i USA kunde jag koppla utan problem handtag med borste från Oras, som jag hade tidigare köpt i Sverige, gängorna passar perfekt ;D
jessica: Jag rekommendera hög pip"u" helt klart. [smiley=tekst-toppie.gif]Dels är det praktiskt med grytor och hinkar och det ser luftigare ut. Köp inte den billigaste om det inte är ett känt märke. Billiga kan i bland ha dåliga packningar och att det kan vara svårt att får tag på reservdelar. [smiley=thumbdown.gif] Lycka till! [smiley=2vrolijk_08.gif]
nikasp: Pust. Vill man vara fin får plånboken lida. En gashäll i glaskeramik från Siemens kostar ca 6600 kr medan en i rostfritt kostar 3300 kr. Ljusårs skillnad i utseende dock så det blir den dyrare som knappast är dubbelt så bra.
MathiasS: Nej. Däremot måste du med egen hand utföra arbetet på ett fackmannamässigt sätt. Det gäller oavsett om det är ett "proffs" eller en amatör som gör jobbet. Det finns inga regulatoriska krav liknande de för el-jobb när det gäller vvsjobb.
nissle: Grattis till in riktigt fin maskin... Det är en fröjd med nymalt och nybryggt kaffe på morgonen. Om du skaffar en timer är maskinen varm o go när du vaknar ;D
Rogerio: Har bestämt oss för en 40mm bänkskiva i ek (oljad, ej hårdvaxad). Ni som har erfarenheter av detta dela med er, är särskilt nyfiken på erfarenheter av följande: Underlimmad diskho, ett helvete eller lugnt bara du har du har någorlunda koll? Opraktiskt med ek runt den infällda hällen? Köpa obehandlad, hur jobbigt/svårt att få den läcker? Är det värt jobbet? Var har ni köpt den
Linska: Om du har några kronor extra att spendera är en SMEG kyl läcker! http://www.smeg.se/Katalog/Fridges.aspx
potman: OK tack för svaren ! hadde tänkt mig ett kök för 15000:- vitvaror för 15000:- jobbet 5000:- om man gör så mycket man kan själv tänkte också måla tak sätta vävtapet på vägarna o lägga klick golv ska man riva det gammla köket göra detta och sen montera det nya köket ?
Caesar: Under överskåp brukar man räkna ca 1st 20ware per 50cm skåp.Sätt dimmer på både tak och skåpbelysningen och sätt lite tätare.Nio i taket kan bli lagom. Halogen ger mer ljus , ja ,men man kan inte jämföra rakt av ,det beror på ljusbilden ,hur och var ljuset riktas.
payman: Vi kommer att skippa 78 hällen. Det får bli en 60 häll i hörnet.
nissle: [citat] Nja det fanns både för o motargument i den gamla tråden samt hur vissa maskiner reagerar...... Men de flesta maskiner kan kopplas till varmvatten (min klarar max 60c). Gör en sökning på pricerunner o smaldisk, sedan är det bara att läsa :) Du kan kanske måste installera blandningsventil (Varmvatten i Flerbostads hus kan ligga så högt som 50 - 60+ grader) som nämnts ovan för
Fasting65: Man får plats med rätt mycket överkok på en häll oavsett om den är fasettslipad, nedsänkt eller har kant. Vi har en planmonterad häll och alla överkok har stannat på hällen.
ByggaNytt: [citat] Kolla om det sitter någon ljuddämpare på vinden, går inte att missa! Vår är ca: 1 meter lång och 30 cm i diameter, typ: http://www.klimatbyran.se/produkt/blad/flik06/cd.pdf
HELLA: Hej någon som har erfarenhet av att köpa med sig vitvaror från Polen? Ska bygga nytt och funderar på att välja bort deras vitvaror och som sagt åka över och storhandla. Hur mycket kan man tänkas tjäna? Kommer att köpa kyl, frys, spis, diskmaskin, tumlare och tvättmaskin. Tacksam för svar!
Benny_o_Lina: Kanske kan bygga det själva. IKEA t.ex. har sådana skenor som är till just lådor och hyllor.. Det är bara att skruva fast dom i väggarna på skåpet och sedan lägger du hyllan ovanpå och fäster den i skenorna.. vips så har du en utdragbar hylla. Hoppas vi får se en hemsida sen med byggets gång på och hur fint det blir när det är klart... Grattis till huset, inte långt kvar
Kantarellgatan: Oj vad svar det kom över helgen! Jag som hade gett upp hoppet om några tips! :D Intressant att en del föreslår en vägg mot vardagsrummet eftersom på orginalritningen så är det så det är ritat. Kolla gärna på www.a-hus.se, husmodell Torekov. Anledningen till att vi vill ha en köksö istället för en vägg med en halvvägg är att vi tyckte att vardagsrummet blev för litet. Med de
stj7005: Christina, vilket minne du har :-) Många bra synpunkter, jag ska sätta mig ner och läsa igenom dem noggrant. Tillvidare lägger jag upp bilder i lägre upplösning och två nya med dubbelt vitrinskåp. http://www.johanssons.biz/plan_800.jpg http://www.johanssons.biz/perspektiv_800.jpg http://www.johanssons.biz/perspektiv_2_800.jpg http://www.johanssons.biz/perspektiv_1_1_800.jpg
ByggaNytt: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=kokobad;action=display;num=1129641037
kaifas: [citat] Jag håller med! Nu när jag fått nys på Multiform så känns alla andra kök jag tittar på helt ointressanta :o Det känns som om mitt hjärta bestämt sig...men min hjärna (och plånbok) kämpar emot ;D ;D /M.