M
moc: Hur är dessa två kök mot varandra förutom att Lidhults är nästan dubbelt så dyrt?
0 svar · 2,5k läst
P
patrikohelena: Hej vi har fastnat för Invitas kök "Nordic vanilj". Någon som har erfarenheter av Invita som köksleverantör? Någon som vet hur Invita ligger i prisklass jämfört med t.ex. Lidhult, Kvänum. Alla åsikter välkomnas  :) Mvh Patrik o Helena.
0 svar · 3,7k läst
T
TummenMittIHanden: Tänkte inte på att det var träskiva. Planerar själv underlimmad ho i laminat (eller heter det planlimmad då?)
6 svar · 9,3k läst
Immobil
Immobil: 8-) Som sagt var: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=10201 :)
1 svar · 864 läst
Suzz
Suzz: Vi ska köpa kök genom Ballingslöv och nu funderar vi på deras bänkskiva i laminat i färgen 5152 valnöt. Är det någon som sett den i verkligenheten, hur ser den ut? Ser det ut som trä? Är det bra kvalitet? Är bara i förstadiet på köksplaneringen men man vill ju veta! :D Tacksam för svar!
0 svar · 1,1k läst
J
jojo71: tack för svar! de hamnade någonstans där.. blir nog bra.. inte lätt det här med att bygga kök... vi har 68 djup bänkskiva, men man kan ju iallafall inte sätta dem framför o utanför skåpet ;D
2 svar · 1,3k läst
P
perese: Vi gjorde som så att vi tog två "mellan"-lådfronter och satte dem längst ner. Sedan Hva ugn och Hva micro (den större av dem) och ovan micron den ordinarie luckan. Det blev en putteliten glipa där man ser skivan som ugnen står på men annars helt ok. Dock kanske man inte kan göra så om man har flera lådfronter i rad eftervarandra, ser säkert helkonstigt då. :P Peter
4 svar · 1,9k läst
B
byggimpert: Detta har avhandlats tidigare, bla. 'Hammarn' hade en liknande fråga för ett tag sedan. Jag skulle inte råda dig att sätta på 65 cm från bänk.... blir väldigt lätt dålig kapacitet på fläkten.... men det beror väl kanske lite på vilken typ av fläkt ni har. Jag skulle personligen absolut inte sätta den högre än 60 cm. snarare lite lägre (55 ;))... om ni nu inte är alldeles
4 svar · 2,1k läst
K
koko: Ja, efter många långa, och efter ett tag arga, samtal och brev till butiken/huvudkontoret/besiktningsfirman (som påstods vara oberoende, HA!!) fick vi till slut ersättning. Som tur är blev det inte värre än att det räckte med att bryta upp golvet i köksskåpet och låta det torka upp. Kommer ha väldigt svårt att köpa något från det här familjeföretaget på fyra bokstäver igen...
19 svar · 46,8k läst
F
flundra: Kan informera om att 1000-1500 kr inte gäller för hällar av märket Bosch. Mitt byte kostar ca 4.400 kr :o för en glashäll! Observera! enbart glaset...
6 svar · 21,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: [citat] Jo, skåpluckor och även en 16 meter lång förvaringsvägg i valnötsfanér. Bänkskiva på köksö i massiv valnöt, annan bänkskiva i rostfritt. Vi får se hur det blir, det är en bit kvar innan vi kommer till köket och håller nu på att ta in offerter. Tack för kommentarerna. :)
6 svar · 9,0k läst
P
PJW: Har sett i Marbodals katalog att det finns en enhet i rostfritt som man ställt en inbyggnadsugn i. Någon som vet om detta är en Siemensprodukt (siemensugn i Marbodalkatalogen) eller någon som vet var annars man hittar en sån? Den har ingen sockel utan står på ben.
0 svar · 1,5k läst
T
TN-Funkis: Billack ? Det var något nytt för mig....ska jag köra turtle-wax varje vår då..hehe. Skämt åsido, då börjar det bli ganska avancerat med speciella torkrum m.m då? Sen undrar jag om de färgkoder som finns för olja/vattenfärg också är samma när det gäller billack ? Edit: Har från 3 olika fått höra att billack går bra på plana köksluckor, men om det finns mönster på luckorna
4 svar · 12,0k läst
Ingenjören
Ingenjören: Hej! På http://www.ikea.com/ms/sv_SE/complete_kitchen_guide/planner_tool/index.html kan man ladda ner ett köksplaneringsprogram med IKEA:s produkter. /Ingenjören
1 svar · 1,8k läst
F
flundra: Min åsikt är att inte köpa bänkskiva från Ballingslöv. Vi skulle ha en massiv 40 mm ekskiva till vårt Ballingslövkök och de gav oss ett pris på ca 30.000 kr :o. Efter lite letande och offertförfrågningar hade vi hittat ett ställe där det kostade 8.000 kr :D. Visserligen fick vi olja skiva själva då, men man kan köpa mycket olja för 22.000 kr!!!
10 svar · 2,3k läst
morsan
morsan: En tidigare tråd http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=56252/12#12
1 svar · 17,7k läst
T
TMC: Hej, Vi har idag varit och tittat på ett visningshus hos Sjödalshus och dom kommer att byta från HTH-kök till Vedum-kök per 1/1 -06. Själva har vi inte stött på Vedum i kökssammanhang och skulle gärna vilja ta del av era erfarenheter när det gäller Vedum i kök!
0 svar · 3,4k läst
J
jizzo: Jag skulle valt en lite gråtonad färg. S1000-N eller S1500-N kanske även S1502-Y. Den ger en lite mer varmare ton en dom andra.
5 svar · 2,6k läst
A
Alsti18: Alla luckor under diskbänk, oavsett material och färg, blir nog mer slitna än övriga. Ett tips kan vara att öppna skåpluckorna när man diskar så spiller man inte ner på luckorna. Ett annat är att köpa extra luckor dit så man kan byta efter några år eller så kan man växla plats om man har likadana luckor på andra skåp i köket så blir slitaget mer jämt.
13 svar · 2,6k läst
M
Mangelito: Plåt är väl bra. Har du puts behövs inget.
9 svar · 8,3k läst
M
marial: Nu har vi vridit och vänt på alla möjligheter för att få våra vitvaror dolda i köket. Eftersom vi har ett gammalt timmerhus så vill vi försöka dölja vitvarorna så mycket det går. Största problemet för oss är kyl och frys. Först hade vi tänkt ett kyl/frysskåp för integrering men då dessa endast finns i ett fåtal modeller när det gäller skåp i höjden 200 cm så tyckte vi
0 svar · 2,2k läst
S
Snigel: Tack Carla, det måste jag kolla ikväll. Det låter ju som om det skulle kunna vara något sånt eftersom kylen och frysen inte beter sig riktigt lika.
7 svar · 28,3k läst
Illunion
Illunion: Köp en fullängdsbänkskiva, hyr en Festool sänksåg och kapa till skivan själv :) Ursågningar för diskho etc gör du med en sticksåg, så länge den inte är underlimmad. Men, hm, ska det vara så svårt? Behöver du snesågningar och avrundingar så har väl de flesta återförsäljare en viss leveranstid, men enkla 90graders kapningar gör väl de större byggvaruhusen medans ni väntar?
4 svar · 7,9k läst
GreenTurtle
GreenTurtle: Japp. Kollade med Electrolux och dem rekommenderade min 50 cm och max 75 cm från diskbänken.
2 svar · 6,0k läst
R
Rogerio: [citat] Fel! 9XX och då 950- alt. 965-färg används inom grafisk industri för att bedöma färgkritiskt. 950-färg är så nära man kan komma naturligt dagsljus. Glödljus må ha en jämn spektralfördelning, men det är med kraftig förskjutning åt det röda hållet [/quote] Fel! Eller så missförstår du mig, jag talar om färgåtergivning och inte färgtemperaturen! Så låt oss då
24 svar · 5,7k läst
O
OLHA: [citat] Nja, det är lite mer än teori. Har odlat dom där flugorna i omgångar och dom används som foder till vissa djur. Dom har försvunnit beroende på att näringen för larverna och flugorna har försvunnit. Har själv blivit drabbad mängder av gånger.
15 svar · 9,8k läst
F
FrittDrag: Beror också lite på vilken köksfläkt du skall montera. Är det en vanlig köksfläkt (typ onteras under skåp mot vägg) så räcker 125mm rör. Är det däremot en större modell med kraftigare fläkt bör du välja 160mm rör. Detta för att hålla nere hastigheten i röret (för att slipa oljud och motstånd).
1 svar · 19,5k läst
H
Henrik_Ekman: Tack! Har ställt en liknande fråga på "EL" och har nu börjat fatt lite hur jag skall hitta. mvh henek :)
2 svar · 8,4k läst
P
Patte: Det är deras eget märke, alla måtten är anpassade till deras eget, dvs man kan inte köpa nya luckor på IKEA och byta. Ingen efterförsäljning sker det har de slutat med sedan ett år ca... Vi löste det genom att flytta runt lite olika dörrar och har idag micor och varmluft i högskåp, "glas" fläkt och häll där den gamla spisen var samt ek bänksivor och kromade nya handtag. Inte så
4 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.