D
doris34: Clipsen och ringarna får du med i påsarna som benen kommer i.
4 svar · 5,0k läst
B
BII: Hej ! Det brukar vara 60 cm. Vi har byggt ett Ägir. Köpte nya rostfria vitvaror. I och för sig så bytte vi ut köket oxå. Men hade ett Oden innan. mvh Bii
1 svar · 1,2k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Inte för att vi byggt vår köksö men jag kan tänka mig att en köksö med fast sockel har samma tillgänglighet för vatten c-damsugare och samma fukttpoblematik som vanliga köksskåp. En avtagbar fron på sockeln är väl det smartaste? Det går ju också att konstruera en lösning där du har hjul för att kunna flytta på köksön men när du "fäller in dem" så står ön på en sockel.
5 svar · 12,1k läst
pappskallen
pappskallen: Eller ensidiga...........och då passar den ju om nå´t år oxå ;)
14 svar · 3,0k läst
Linska
Linska: ... och med kaklet?
4 svar · 1,5k läst
B
banana: [citat] Pga vissa skäl så är det inte det smidigaste i mitt fall, har tänkt på det, men det drar med sig för mycket merarbete, tack ändå!
10 svar · 4,8k läst
F
f_h: TROR jag skulle satsat på en som går i ton med golvet och inte blanda in en tredje färg. Själva har vi ek på golvet och vita skåp/luckor och valde därför ek i skivan. Funderade först på mörk klinker på golvet, då hade det nog blivit en mörk skiva också. Men inte helt enkelt när man inte ser helheten...även kakel spelar in i sammanhanget. Men vi tycker nog att man inte ska blanda
1 svar · 3,1k läst
Y
yens: Eftersom vi var intresserade av en "lantlig" look på köket i sommarstugan och tyckte att vit pärlspont skulle vara trevligt så fanns det ju några olika att välja på. Epoq har ju Allmo Vit och om man jämför det med Ikeas Ståt Vit så är skillnaden enorm. Ikeas ger ett oerhört plastigt och tråkigt intryck och det var aldrig aktuellt. Köken idag verkar vara ungefär som att köpa bil
3 svar · 28,7k läst
GreenTurtle
GreenTurtle: [citat] Du lär få ta ner fläkten varje gång sotaren skall rensa imkanalen om du inte kommer åt rökkanalen med mindre. [/quote] Man kommer ju åt den ovanifrån!!! Duger inte det? Har letat efter handduken ifråga men hittar den inte. Kan dels bero på att det är SÅ mycket skräp och kartonger överallt eller så har jag helt sonika slängt den (om den inte sitter i rökkanalen vill säga
3 svar · 2,1k läst
G
gaia: jag tycker att målat åldras med värdighet :). gaia
1 svar · 1,2k läst
V
Vortex: Bild2
8 svar · 2,6k läst
·
V
8 svar · 2,6k läst
·
L
Liljan: Har funderat lite kring diskussionen om att det är snyggare om vitvarorna är av samma märke..... Vi kommer att ha en helintegrerad diskmaskin (den jag tipsade om tidigare i denna tråden), alltså kommer vi ha samma front på den som på vår övriga köksinredning. Då syns det ju inte vad det är för märke??
8 svar · 3,5k läst
·
M
Misse_o_Mojje: [citat] Till sot på glasluckor kan man använda en blöt trasa/pappersbit som man bara doppar i den vita askan och sedan torkar av med-lätt rengöring utan köpta kemikalier! /U
5 svar · 17,9k läst
L
Liljan: Nej det stänker kanske inte så högt, men jag tänker på hur fet och kladdig vår gamla kryddhylla var när vi tog ner den.... Idag ska jag försöka hämta lite prover från kakelaffären. Förra gången jag försökte med det så fanns det så mycket att välja mellan att jag inte ens lyckades få med mig några prover hem! :D
9 svar · 4,1k läst
M
mrgrannie: Tack för alla tips! //Henrik
6 svar · 2,5k läst
J
JohanW: [citat] Också funderat på att ta ut ett hål men har en fast monterad projektorduk på andra sidan så jag får släppa tanken ;). Börjar närma sig nu, har rivit bort alla strukturtapeter och håller som bäst på att spakla och måla :)
12 svar · 6,0k läst
·
M
Ms_Smirk: Jag tycker så här: Välj det du tycker om och skit i vad som är trendigt. Det som var trend igår och ersatts av något nytt idag, blir gammalt imorgon. Ett kök ska överleva 3-4-5 trender innan man sätter yxan i väggen igen.
1 svar · 1,3k läst
K
KurreBurre: Vi har oxå valt IKEAs kök Ståt :) Fast vi ska vänta en månad innan vi börjar med det projektet, har precis avslutat en badrumsrenovering. vi tänkte ha en ekbänkskiva, brunt eller vitt kakel 10*10. Vi har vit målad pärlsponttak. Tänkte lägga furugolv som resten av nedanvåningen, idag ligger det ett fult o slitet laminatgolv. Furugolvet vi har idag har förr ägaren lackat, ser för
3 svar · 3,6k läst
M
Maskot: Cirka 5 cm, typ! Ofta är väl en standardbänk ca 60 cm djup medan hällen är ca 50 cm djup. Kvar blir ca 10 cm som skall räcka både till fram och bakkant. När man sänker hällen i en träskiva är det kanske inte så blodigt hållfasthetsmässigt. Värre vid stenskiva. Då ökar ju risken för att stenen spricker väsentligt om man har för smal fram/bakkant (i synnerhet vid transport och
1 svar · 5,4k läst
E
emalin: :D Hurra!! Såna skall jag också ha, retar ihjäl mig på småhålen...
5 svar · 5,9k läst
V
Vortex: Då ska jag kontakta kvik idag och be dem stryka monteringen så fixar vi det själva! Har man nåt att pyssla med en helg mao :) Nån som har nån koll på utfräsningen för spottar? 200:- / fräsning kanske man lika gärna kan ge till snickaren..
6 svar · 5,6k läst
V
Vortex: Vi har spenderat helgen åt att göra ordentliga efterforskningar av vad vi egentligen behöver och kommit fram till följande maskinpark (allt Siemens): Kyl/Frys - KG39P390 (fullstor är värt lite extra) Inbyggnadsugn - HB33L550S (vi vill ha en med sidohängd dörr) Inbyggnadshäll - EH775501E (duger gott) Diskmaskin 60cm - SL65T371EU (tyst, extra hög till våra 95cm bänkar) Ugnen och
6 svar · 7,3k läst
onbird
onbird: Har bekanta med Miele kylskåp (ett brett svindyrt as med 2-3 år på nacken) som är ruskigt missnöjda. Det går t.ex inte att få facken i dörren riktigt kalla utan det som placeras där hålls på sin höjd lite småkallt/ljummet... Den gängse uppfattningen som råder verkar vara att Miele i regel gör kanonprylar men just deras kylskåp är riktiga sorgebarn. Tyvärr.
11 svar · 3,1k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] I den typen av lucka med spegel och ram så är det ju naturligt att knoppen sitter i centrum på ramen i alla leder (dvs mitt i ramen). Det är ju ungefär som IKEA monterat knopparna. På annat vis skulle det uppstå en osymetri som inte ser bra ut tycker jag.
3 svar · 26,5k läst
A.Nygren
A.Nygren: [citat] Exakt 35k ink miljöavgift och frakt från frigga, bra pris enl. mig.
11 svar · 8,6k läst
N
Nora: Tack tack,,, Vi ska välja lite typ nu.....Vårt kök är inte precis som standardköken så man våndas lite hur det kommer att se ut när det är klart.... Ska kolla i inredningstidningar för att försöka få klarhet i vilken storlek som är snyggast! Nora
5 svar · 8,1k läst
F
f_h: antingen högre eller så sätter man den lägre i kant med golvet, beroende på hur det syns om den skulle vara "för kort", i värsta fall får man snedsåga
3 svar · 5,7k läst
J
Johan47: Hej igen, Det är ett Länghemskök och vilket program dom använder vet jag inte. Känns väldigt kvalitativt och prisvärt för ett svensktillverkat kök. Hälsningar Johan
9 svar · 4,2k läst
·
M
mrgrannie: Hej. Köket börjar bli klart. Nu är det detaljerna som återstår. Vi skall ha 2 baldakiner. En vid hällen och en över ett fönster. 2 spottar i vardera.Finns det några standard mått på placeringen av dessa? Eller om någon har bilder på en lösning som han/hon är nöjda med skulle jag vara tacksam att få se dessa. Tack på förhand, Henrik
0 svar · 4,6k läst
C
Chefen_Alabama: [citat] Två ex på saker som man kan spara tusenlappar på: - Diskho, här gjorde vi en miss, ändrade oss i sista stund till ett annat alternativ. Den prisökningen blev från ca 3.000:- till 6.800:-. Såg det inte förrän det var dags att betala... - Fläktkåpa, avanserna på dom är helt enorma verkar det som, prutade ner våran från ett butikspris på 6.500:- till 2.900:- och jag tvivlar
27 svar · 4,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.