Kök
Viktoria: Tack, det verkar som Franska kakelbutiken har det jag söker.
Caesar: [citat] Ja,ni behöver arbetsbelysning.Antingen infällda spotlights direkt över eller utanpåliggande spotligts om ni inte vill göra hål i taket.Det finns spottar med olika spridningsvinkel så att ni kan få ljuset som ni vill ha det.
dasjo: Vi anlitade Optimal montage. Första gången var de jättebra. Andra gången var de katastrofala. Den bra killen vi hade första gången hade slutat. De hade sönder en massa luckor och täcksidor och kom med bortförklaringar som "så såg det inte ut när vi gick". Kan inte rekommendera dem.
Betong: [citat] Maskinerna brukar vara nominellt mått -4 -5 mm. Så gör hålet, mellan stommarna, för spisen 700 mm 0 +1 mm. Bänkskivorna lägger du kant i kant eller precis över kanten (0,5 mm blir bra).
drx: Silikon skall du ha mellan bänkskivan och kakel, detta för att svälja eventuella rörelser men även för en mer sanitär avtorkning.
Kave: Givetvis vitt till vita luckor. Jag håller precis på med samma sak just nu, vitt högblankt Ikeakök och vita vitvaror. Det blir mycket trevligare tycker jag om man håller antalet olika färger nere i ett kök. Kontrastera då hellre med en mörk bänkskiva t ex. Som andra sagt, Alu looken är snart förbi. Kom ihåg 80-talet med dess bruna/svarta vitvaror, känns håpplöst passé nu.
Farzan: Men, alltså, vad då lantkök? "Lantkök" är för mig ett begrepp som har med planlösning att göra och betyder ett stort kök som inrymmer matplats. I hus på landet - nå, i alla fall de inte alltför många som jag har sett - är köket oftast ett ganska stort rum som ligger på ett hörn, vanligen ett av husets främre hörn (alltså de mot entrésidan) så att det är nära husets
pjac: Till mina nya ekskivor har jag använt vanlig paraffinolja. Lukt- och smakfritt... :) Funkar utmärkt och ger en snygg yta om man "masserar" in oljan med skurduk...
Rodgeman: Här är vår lösning.. Sentens (Home) http://www.fotogalleriet.se/alb_show_id62549_page5.html
Ingenjören: Du får nog ställa dem på en trälist eller klotsar om du bara ska ha 2cm sockel, några justerbara ben finns nog inte i den höjden... Ett alternativ är att modifiera stommarna (såga av dem), fungerar bra om man som vi köper luckor från lokal snickare. Då kan man få precis det luckmått man vill ha. Platsbyggda stommar till bara dessa skåp är nog inte heller så dyrt / svårt att
pinebar: [citat] Nej, men då kan man göra sockeln så låg att man får en låda till i det riktiga skåpet istället. Så tänker jag göra, för jag har aldrig förstått vitsen med att ha 15 - 20 cm hög sockel på köksskåpen. I alla fall inte när man har möjlighet att dra vatemledningsrören i golvet. Ca. 6 cm sockel, 83 cm skåp, 4 cm bänkskiva. Normalt är skåpen runt 70 cm. /pinebar
hammarband: Hej, Ett sätt att hitta den "perfekta triangeln" är att tänka igenom arbetsmomenten och dela in köket i olika "zoner" - Bereda, Tillaga, Diska. Detta är speciellt viktigt om man skall vara två som jobbar i köket samtidigt, så man inte måste springa om varandra och krocka ifall en jobbar med att bereda och med att tillaga. Diskhon är ofta en "kritisk resurs", därför är det många som
Farzan: Det låter otroligt att det skulle kunna funka som annat än komplement. Oset vill ju stiga uppåt så en fläkt på sidan om skulle väl behöva orkanstyrka för att funka på egen hand...
Farzan: Vi håller på och bygger kök i vår kåk från sent tjugotal. Hade samma funderingar som du om pärlspontkök. Fick dock höra att luckor av pärlspont kunde förekomma tidigare men knappast på tjugotalet...då hade man typiskt ganska enkla ramluckor (profilerad, ganska smal ram runt en helt slät spegel) som täckmålades. Pärlsponten hade man på väggar och/eller i tak. Skulle tro att det
Blommis: Ska det verkligen behövas extra skydd på kakel? Kaklet är ju ett skydd i sig. Jag har ett rätt så matt kakel och torkar bara av det med en trasa med diskmedel och det blir inga fläckar. :) Många som bygger om sina kök tänker mer på utseendet än funktion, det fattar jag inte. Funkar det inte då hör det till kategorin lull-lull ;)
miis: Tack för tipset! Jag skickade offertförfrågan till 6 firmor nu till att börja med och de har börjat trilla in... Det är spännande! Vad snyggt det ser ut! Jag hade också tänkt mig en riktigt svart som ni har på bilden. Vad är det för stensort ni valde? Er spisplatta är också riktigt snyggd ifälld. Man ser ju den knappt.
Mattias_Olsson: Ska inte vara några problem med höjden på bänken till fönstret då fönstret sitter rätt högt idag. man får fixa en liten gardin som man kan häva ut när man diskar som samlar upp allt vatten man stänker omkring sig ::)
Drogen: [citat] Från 1995.- i butik enligt mailkontakt. Billigare på offert i större partier till t.ex. bostadsrättsföreningar m.fl.
angelikaj: Det var en massiv laminat. nu fick vi ta en sten på 3cm istallet som är slipad
jizzo: [citat] De var de dummaste jag hört någon gång. Bara för att du bor i Sverige där just blum är störst kan du inte säga att dom är typ är de ända i världen. Där skulle jag säga att Mepla http://www.mepla-alfit.com/ är ett av de kanska största företagen som levererar gångjärn utanför Sverige.
Johan Gunverth: Det är ju alldeles utmärkt. Du får ju lägre genomströmningshastighet och mindre tryckfall, alt. rejält med utrymme för gasen om du har många brännare.Jag har 14 meter 12mm glödgat kopparrör i en pansarslang. Gasinstallatören sa att 8mm troligen hade räckt även till en 9kW-spis, men röret var ju gratis så varför inte använda det. Kopplingarna är ju in princip vanliga Vatette med
Doctool: Enligt Dala Home passar inte Mieles inbyggnadsprodukter i IKEA kök utan kräver "justeringar". Vet ej om det stämmer och när isåfall detta infördes på IKEA.
Blommis: Vet inte men själv kör jag med en rostig utegrill. Fungerar alldeles utmärkt ;)
Illunion: Är det en matt yta på plattorna? Då kan det sitta som sten. Testa syra (saltsyra eller dylikt). Glöm absolut inte ögonskydd när du använder det samt sörj för väldigt god ventilation. Mina päron hade problem med elakartad fogrest på sina matta klinkerplattor. Saltsyra löste problemet men de starka ångorna reagerade med All metall i hela huset så varenda bestickdel, ljusstake och
Stumpen: En bostadsanpassning görs efter vad handikappet ifråga kräver. Det kan vara allt ifrån att nå upp till köksbänken sittandes i rullstol, kanske behöver man fritt utrymme för benen för att lättare kunna nå upp med armarna. Kan behöva höj- o sänkbara arbetsytor för att dessa ska kunna användas av olika personer. Dörrar breddar man efter hur mycket som behövs, beroende på hur
miis: Tack för tipset! Jag visste inte att 31 inte gillade vatten, det var bra att veta för kök. Det blev 32, vi var o köpte det i helgen. Vi är bara vuxna i hushållet men som du skriver så skiljer det inte så mycket i pris, och det som är jobbigt/tar tid är väl att lägga så man passa sig för att inte vara dumsnål!
vasy: Köpte mitt från Kvik i Upplands Väsby. Har en kontakt där som jag känner som jag var otroligt nöjd med, Grym service.